• Anonym (heltslut)

Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!

Så här ser det ut:
    Jag är student på heltid. Jag går mitt sista år på universitet nu och har praktik dagarna jag inte är på universitet. Jag är också gravid och har ett barn sen innan.

Min man jobbar.

Under våra fem år ihop, har han varit den som jobbar, och ser till att alla räkningar är betalade och att vi har mat på bordet.

Jag har tyvärr inte kunnat bidra ekonomiskt, men är den som SKÖTER ALLT HEMMA, allt från städning, till matlagning, shoppning av varor, hämta och lämna av vår barnet, mata vårt barn och lägga honom. Varje dag. Det enda han gör är att jobba. Jag sköter allt som heter hem och barn.

Varje vecka får jag en summa pengar av honom som ska gå till mat och hushållsartiklar. 

Under julen fick vårt barn en stor summa pengar av släkt och vänner. Denna summa bestämde jag mig för att lägga undan och spara. Spara till vårt barn, för det är HENS pengar, men pengar som vi också kan använda i nödsituation, om det krisar sig någondag och man verkligen behöver pengar, sen så klart betala tillbaka.

HURSOM, min man vägrar acceptera det här! Han har inte gett mig pengar på två veckor och när jag säger att jag behöver pengar så att jag kan handla så säger han att jag ska använda pengarna jag har sparat till vårt barn, eller gå och leta jobb. Han säger att han skiter i om vi svälter, och att vill jag ha pengar, så får jag använda dem som är sparade. 

Alltså för mig är det logiskt. Jag ser tydligt att jag har rätt. Men i min mans värld är det han som har rätt! Och jag orkar inte tjafsa helt ärligt, orkar inte bråka, ATT HAN INTE FATTAR ATT PENGARNA ÄR SPARADE, och att han måste betala!

HUR TUSAN SKA JAG GÖRA?
    Hur förklara jag i ord för honom att han måste betala och att dem sparade pengarna har inget med vår shopping av mat att göra. Alltså... hormonerer eller ej, men jag kokar av ilska just nu.

Det här argumentet har pågått i tre dagar. Det gick så långt i förrigår att jag brast i tårar. Jag hade jobbat (praktik) i tio timmar, och hade rusat hem och lagat mat, och där sitter han i soffan och säger " men gå o leta jobb då om du vill ha pengar, eller använd dem som är sparade"

SNÄLLA HÄJLP MIG INNAN JAG GÅR IN I VÄGGEN, HUR FÅR JAG HONOM ATT FATTAAAAA?

• Svar på tråden Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!
  • gbgumman
    Anonym (Mia) skrev 2016-01-21 13:24:54 följande:
    Absolut, men vi vet inte vad ts med make har beslutat och hur det funkat ekonomiskt fore barnets julklapsspengar. Sedan som gifta har man lite mer ansvar för varandra än en pojkvän/sambo. Om ena parten i ett förhållande vill studera på Universitet så hoppas jag man pratat ihop sig om ekonomin innan, för sånt bestämmer man tillsammans hoppas jag verkligen.
    Det är just det jag menar. De verkar inte ha pratat om detta innan. Om TS väljer att bidra även ekonomiskt så stärker hon sig själv. Ingen ska behöva slita så hårt hemma för att hon känner att hon står i skuld till någon som ska vara den som stöttar henne.

Man måste skilja på inkomster och hemuppgifter. Hur inkomsterna ska komma in och fördelas ska vara uppgjort. Arbetsfördelningen hemma ska delas upp jämnt. Det är min åsikt iaf.
  • gbgumman
    Anonym (Mia) skrev 2016-01-21 13:24:54 följande:
    Absolut, men vi vet inte vad ts med make har beslutat och hur det funkat ekonomiskt fore barnets julklapsspengar. Sedan som gifta har man lite mer ansvar för varandra än en pojkvän/sambo. Om ena parten i ett förhållande vill studera på Universitet så hoppas jag man pratat ihop sig om ekonomin innan, för sånt bestämmer man tillsammans hoppas jag verkligen.
    Det är just det jag menar. De verkar inte ha pratat om detta innan. Om TS väljer att bidra även ekonomiskt så stärker hon sig själv. Ingen ska behöva slita så hårt hemma för att hon känner att hon står i skuld till någon som ska vara den som stöttar henne.

Man måste skilja på inkomster och hemuppgifter. Hur inkomsterna ska komma in och fördelas ska vara uppgjort. Arbetsfördelningen hemma ska delas upp jämnt. Det är min åsikt iaf.
  • Anonym (x)

Hur mkt pengar fick barnet och hur mkt inkomster/utgifter har maken? Låter som din gubbe har surnat till på att få betala allt. Han kanske oxå har det knapert.

• Anonym (x)

Hur mkt pengar fick barnet och hur mkt inkomster/utgifter har maken? Låter som din gubbe har surnat till på att få betala allt. Han kanske oxå har det knapert.

• Hannaszk

Oj, du har fått massor med svar.
    Det låter otroligt att han vill ta barnets pengar för att köpa mat.
    De har ju barnet fått och kommer att behöva i framtiden.

Låter som din man utnyttjar din beroendeställning och utöver utpressning.

Plugga klart, börja jobba och dela på hushållsarbetet med din man. Han borde trots jobb också ta hand om barnen. Det är ju faktiskt jobb dygnet runt med dem i princip och allt som hör till hus och hem.

• plastkotte
    Anonym (heltslut) skrev 2016-01-20 21:14:38 följande:
    är redan skyldig csn massa pengar så vill verkligen inte ta mer från dem
    Du vill inte låna pengar av csn utan lever hellre på din man som är en jävla douchebag?

Här kommer mina tips:
    1. Lämna honom, han är en idiot och inget att ha, det finns bättre människor att dela livet med.
    2. Ansök om fullt CSN
    3. Sök bostadsbidrag till det nya boende du och barnen skaffar

På fullt csn, bostadsbidrag och barnbidrag så hamnar du på minst 15-16k i månaden. Det klarar du dig på!

Lycka till.
  • Anonym (Hallå?)

Fantastiskt att så många inte läser varken trådstarten eller TS inlägg ordentligt, och tror att barnet inte är gemensamt? Inte heller får folk med sig att TS redan har massa CSN-skulder?

Hon sitter i en sjukt jobbig sits, sliter som en gnu med universitetsplugg, praktik, barnomhändertagande, matlagning, städning, GRAVID. Inte ett skit mer kan förväntas av henne, det är så starkt jobbat. Hennes man däremot får fanemej ta och skärpa till sig. 

• gbgumman
    Anonym (Hallå?) skrev 2016-01-21 14:14:39 följande:

Fantastiskt att så många inte läser varken trådstarten eller TS inlägg ordentligt, och tror att barnet inte är gemensamt? Inte heller får folk med sig att TS redan har massa CSN-skulder?

Hon sitter i en sjukt jobbig sits, sliter som en gnu med universitetsplugg, praktik, barnomhändertagande, matlagning, städning, GRAVID. Inte ett skit mer kan förväntas av henne, det är så starkt jobbat. Hennes man däremot får fanemej ta och skärpa till sig. 

Jag har läst alla TS svar. Men ska man plugga så måste man inse att man får massa CSN skulder om man inte har annan inkomst eller sparade resurser. Jag har också massa CSN skyller men funderade inte på att avsluta dem innan jag hade annan inkomst. I samråd med min familj. ALLA i en familj måste vara överens om hur familjen ska försörjas och alla i en familj SKA bidra till att ingen har för stor börda. Jag tycker ingen i en familj ska vara i den beroende ställning TS har hamnat i.
  • Anonym (Hallå?)
    gbgumman skrev 2016-01-21 14:22:54 följande:
    Jag har läst alla TS svar. Men ska man plugga så måste man inse att man får massa CSN skulder om man inte har annan inkomst eller sparade resurser. Jag har också massa CSN skyller men funderade inte på att avsluta dem innan jag hade annan inkomst. I samråd med min familj. ALLA i en familj måste vara överens om hur familjen ska försörjas och alla i en familj SKA bidra till att ingen har för stor börda. Jag tycker ingen i en familj ska vara i den beroende ställning TS har hamnat i.

Jag förstår vad du menar, och förstår att jag förmodligen inte vet mer än vad du gör, men så som jag tolkar det så låter det GOTT som TS man kan stå för det här, så lite som han tycks göra annars. 

Att "alla i en familj SKA bidra till att ingen har för stor börda" tycker jag snarare bör appliceras på TS man. 

• Vinterliljan

TS - du borde, som någon annan redan skrivit, få ut runt 10.000 kr för studiebidrag, barnbidrag och eventuellt underhåll från barnets biologiska far?

De pengarna borde du kunna handla mat för och annat till ditt barn.

Självklart ska du inte ta från barnets pengar hon/han fått i present.

Ställ gubben mot väggen och fråga honom varför det ni tidigare avtalat helt plötsligt inte gäller?

Svar på tråden Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!