• Anonym (heltslut)

Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!

Så här ser det ut:
    Jag är student på heltid. Jag går mitt sista år på universitet nu och har praktik dagarna jag inte är på universitet. Jag är också gravid och har ett barn sen innan.

Min man jobbar.

Under våra fem år ihop, har han varit den som jobbar, och ser till att alla räkningar är betalade och att vi har mat på bordet.

Jag har tyvärr inte kunnat bidra ekonomiskt, men är den som SKÖTER ALLT HEMMA, allt från städning, till matlagning, shoppning av varor, hämta och lämna av vår barnet, mata vårt barn och lägga honom. Varje dag. Det enda han gör är att jobba. Jag sköter allt som heter hem och barn.

Varje vecka får jag en summa pengar av honom som ska gå till mat och hushållsartiklar. 

Under julen fick vårt barn en stor summa pengar av släkt och vänner. Denna summa bestämde jag mig för att lägga undan och spara. Spara till vårt barn, för det är HENS pengar, men pengar som vi också kan använda i nödsituation, om det krisar sig någondag och man verkligen behöver pengar, sen så klart betala tillbaka.

HURSOM, min man vägrar acceptera det här! Han har inte gett mig pengar på två veckor och när jag säger att jag behöver pengar så att jag kan handla så säger han att jag ska använda pengarna jag har sparat till vårt barn, eller gå och leta jobb. Han säger att han skiter i om vi svälter, och att vill jag ha pengar, så får jag använda dem som är sparade. 

Alltså för mig är det logiskt. Jag ser tydligt att jag har rätt. Men i min mans värld är det han som har rätt! Och jag orkar inte tjafsa helt ärligt, orkar inte bråka, ATT HAN INTE FATTAR ATT PENGARNA ÄR SPARADE, och att han måste betala!

HUR TUSAN SKA JAG GÖRA?
    Hur förklara jag i ord för honom att han måste betala och att dem sparade pengarna har inget med vår shopping av mat att göra. Alltså... hormonerer eller ej, men jag kokar av ilska just nu.

Det här argumentet har pågått i tre dagar. Det gick så långt i förrigår att jag brast i tårar. Jag hade jobbat (praktik) i tio timmar, och hade rusat hem och lagat mat, och där sitter han i soffan och säger " men gå o leta jobb då om du vill ha pengar, eller använd dem som är sparade"

SNÄLLA HÄJLP MIG INNAN JAG GÅR IN I VÄGGEN, HUR FÅR JAG HONOM ATT FATTAAAAA?

• Svar på tråden Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!
  • Anonym (Y)
    gbgumman skrev 2016-01-21 12:12:37 följande:

Klart barnets pengar ska gå till barnet.

Klart ska TS ska ta studielån. Hon måste ju också bidra till fördröjningen.

Ja,men exakt!
  • GHopper

Tycker att det fokuseras på fel sak här. Jag skulle aldrig råda någon att bli försörjd av en annan enligt ts upplägg. Det är som gjort för problem. Jag tycker det är superviktigt att båda i ett förhållande är självständiga och kan klara sig utan den andra. Annars riskerar en att hamna i situationer som denna, eller där en blir misshandlad men inte har råd att lämna, eller att en dör och den andra hamnar på gatan. Men det hör inte hit.

Problemet här är ju att mannen plötsligt ändrar sig och vill ta barnets pengar. Har en gått med på att försörja en studerande partner så får en stå sitt kast. Eller ta upp det till diskussion, och föreslå en annan lösning. Och ge en "uppsägningstid" så partnern hinner söka jobb.

Oavsett vad mannen tycker om ensamt försörjningsansvar så är barnets pengar barnets. Det spelar heller ingen roll vem som är pappa till barnet. Jag tycker absolut att man kan ta av pengarna för att köpa något extra till barnet, typ en ny cykel, någoy nytt till rummet eller så. Men pengarna ska absolut inte användas till familjens mat. Föräldrarna ska försörja barnet, inte tvärt om.

• Anonym (Heaven)
    Anonym (Y) skrev 2016-01-21 12:01:13 följande:

Det barnet som TS har sedan tidigare är inte deras gemensamma barn!

Det barnet som nu väntar är däremot deras gemensamma barn, som han kommer att ha försörjningsskyldighet mot.

Men nej. Läs hennes inlägg #21 så skriver hon "menade bara att vi har ett barn sen innan"

Varför envisas du med att det inte är han som är pappa?
  • Fröken Apelsin

Studiemedlet plus lån är 9900 kronor. Hur kommer det sig att du inte har råd med mat?

• Anonym (Y)
    Anonym (Heaven) skrev 2016-01-21 12:26:13 följande:

Men nej. Läs hennes inlägg #21 så skriver hon "menade bara att vi har ett barn sen innan"

Varför envisas du med att det inte är han som är pappa?

För att det framgår inte om det är deras gemensamma barn sen innan!

Utan enbart att det är ts barn sen innan.
  • Lussekatta

Ehh nej.
    Min relation är alldeles för värdefull för mig. Det skulle dessutom inte ge mig något att vara med någon annan.

• gbgumman
    Fröken Apelsin skrev 2016-01-21 12:28:06 följande:

Studiemedlet plus lån är 9900 kronor. Hur kommer det sig att du inte har råd med mat?

Det verkar vi inte få svar på.
  • Anonym (Mia)
    Fröken Apelsin skrev 2016-01-21 12:28:06 följande:

Jag antar ts endast ta studiemedlet, ts har skrivit någon kommentar om att hon inte önskar ha högre CSN-lån.
  • gbgumman
    Anonym (Mia) skrev 2016-01-21 13:12:32 följande:
    Jag antar ts endast ta studiemedlet, ts har skrivit någon kommentar om att hon inte önskar ha högre CSN-lån.
    Det var många gånger jag önskade att inte ha högre CSN lån. Det är liksom inget man kan välja bort om man inte råd att välja bort. Jag avsluta mitt förhållande med CSN den dagen jag hade råd att göra det. I samråd med min familj.
  • Anonym (Mia)
    gbgumman skrev 2016-01-21 13:15:30 följande:
    Det var många gånger jag önskade att inte ha högre CSN lån. Det är liksom inget man kan välja bort om man inte råd att välja bort. Jag avsluta mitt förhållande med CSN den dagen jag hade råd att göra det. I samråd med min familj.
    Absolut, men vi vet inte vad ts med make har beslutat och hur det funkat ekonomiskt fore barnets julklapsspengar. Sedan som gifta har man lite mer ansvar för varandra än en pojkvän/sambo. Om ena parten i ett förhållande vill studera på Universitet så hoppas jag man pratat ihop sig om ekonomin innan, för sånt bestämmer man tillsammans hoppas jag verkligen.
Svar på tråden Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!