• Anonym (heltslut)

Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!

Så här ser det ut:
    Jag är student på heltid. Jag går mitt sista år på universitet nu och har praktik dagarna jag inte är på universitet. Jag är också gravid och har ett barn sen innan.

Min man jobbar.

Under våra fem år ihop, har han varit den som jobbar, och ser till att alla räkningar är betalade och att vi har mat på bordet.

Jag har tyvärr inte kunnat bidra ekonomiskt, men är den som SKÖTER ALLT HEMMA, allt från städning, till matlagning, shoppning av varor, hämta och lämna av vår barnet, mata vårt barn och lägga honom. Varje dag. Det enda han gör är att jobba. Jag sköter allt som heter hem och barn.

Varje vecka får jag en summa pengar av honom som ska gå till mat och hushållsartiklar. 

Under julen fick vårt barn en stor summa pengar av släkt och vänner. Denna summa bestämde jag mig för att lägga undan och spara. Spara till vårt barn, för det är HENS pengar, men pengar som vi också kan använda i nödsituation, om det krisar sig någondag och man verkligen behöver pengar, sen så klart betala tillbaka.

HURSOM, min man vägrar acceptera det här! Han har inte gett mig pengar på två veckor och när jag säger att jag behöver pengar så att jag kan handla så säger han att jag ska använda pengarna jag har sparat till vårt barn, eller gå och leta jobb. Han säger att han skiter i om vi svälter, och att vill jag ha pengar, så får jag använda dem som är sparade. 

Alltså för mig är det logiskt. Jag ser tydligt att jag har rätt. Men i min mans värld är det han som har rätt! Och jag orkar inte tjafsa helt ärligt, orkar inte bråka, ATT HAN INTE FATTAR ATT PENGARNA ÄR SPARADE, och att han måste betala!

HUR TUSAN SKA JAG GÖRA?
    Hur förklara jag i ord för honom att han måste betala och att dem sparade pengarna har inget med vår shopping av mat att göra. Alltså... hormonerer eller ej, men jag kokar av ilska just nu.

Det här argumentet har pågått i tre dagar. Det gick så långt i förrigår att jag brast i tårar. Jag hade jobbat (praktik) i tio timmar, och hade rusat hem och lagat mat, och där sitter han i soffan och säger " men gå o leta jobb då om du vill ha pengar, eller använd dem som är sparade"

SNÄLLA HÄJLP MIG INNAN JAG GÅR IN I VÄGGEN, HUR FÅR JAG HONOM ATT FATTAAAAA?

• Svar på tråden Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!
  • Furienna
    Anonym (Fult) skrev 2016-01-21 22:31:38 följande:
    Men nu var det väl ingen som under pistolhot tvingade henne att bli gravid igen i den sitsen? Vad hände med att ta lite egenansvar för sitt liv?
    Hon hade ju tydligen trott att maken skulle ställa upp på ett sätt, som han nu bevisligen inte har gjort. 
  • Anonym (kakan stormar in)

Jag blir lite förvirrad över detta men har ni DELAD EKONOMI? eller är det i praktiken han som ska stå för allt ekonomiskt enligt överrenskommelse?

Finns det något skrivet på att det ska fördelas just så här? Det kan ju användas mot honom i så fall om han nu motsätter sig menar jag.

Nu vet jag inte vad din man tjänar, om han är läkare eller städare eller vad det är. Jag vet inte hur mycket som blir över efter att han betalt sin del. Men har man delad ekonomi är det klart att båda ska kunna bidra och han kanske anser att du borde ta studielån. Finns ju även så vitt jag minns att man kan få extra bidrag eller lån för att man har barn i samband med studier.

Nu är jag inte helt säker på vad som händer vid LÅN i ett äktenskapsförhållande, om det tillfaller enbart den som lånat eller hela hushållet. Kan ju i så fall vara en idé att upplysa din man om att snart kan han få vara beredd att betala av ditt kommande CSN lån. Hör med CSN alternativt din bank.

Hur långt har du kvar på studierna? Är det lätt att få jobb därefter för din del?

Kanske inte det roligaste men förslagsvis, plugga klart, skaffa jobb så fort du kan och släng ut karln och skaffa en Romeo istället. Hänvisa till överenskommelsen vid skillsmässan osv, så det går snabbt och lätt, med vårdnad, bodelning osv.

• Anonym (asta)
    Anonym (kakan stormar in) skrev 2016-01-22 06:08:37 följande:

Jag blir lite förvirrad över detta men har ni DELAD EKONOMI? eller är det i praktiken han som ska stå för allt ekonomiskt enligt överrenskommelse?

Finns det något skrivet på att det ska fördelas just så här? Det kan ju användas mot honom i så fall om han nu motsätter sig menar jag.

Nu vet jag inte vad din man tjänar, om han är läkare eller städare eller vad det är. Jag vet inte hur mycket som blir över efter att han betalt sin del. Men har man delad ekonomi är det klart att båda ska kunna bidra och han kanske anser att du borde ta studielån. Finns ju även så vitt jag minns att man kan få extra bidrag eller lån för att man har barn i samband med studier.

Nu är jag inte helt säker på vad som händer vid LÅN i ett äktenskapsförhållande, om det tillfaller enbart den som lånat eller hela hushållet. Kan ju i så fall vara en idé att upplysa din man om att snart kan han få vara beredd att betala av ditt kommande CSN lån. Hör med CSN alternativt din bank.

Hur långt har du kvar på studierna? Är det lätt att få jobb därefter för din del?

Kanske inte det roligaste men förslagsvis, plugga klart, skaffa jobb så fort du kan och släng ut karln och skaffa en Romeo istället. Hänvisa till överenskommelsen vid skillsmässan osv, så det går snabbt och lätt, med vårdnad, bodelning osv.

.....men hon ska inte ta första bästa "Romeo" för uppenbarligen har TS problem med att bedöma män.

• Anonym (Lobo)

Han säger att han skiter i om ni svälter!!

Jag skulle inte skita i om en total främling svälter, det medmänskliga i mig skulle göra allt jag kan för att hjälpa hen? 
    Är han psykopat och saknar empati, eller hatar han bara er? 

Alltså hursomhelst, du kan inte vara tillsammans med någon som skiter i om du svälter, 
    Det är ju som att leva med fienden under samma tak.
    Du har det oändligt mycket bättre utan sån skit. 

• Anonym (Kråkan)

Vad är det för universitetsutbildning som är 5 årigt och kräver praktik mitt under terminen?

TS, om din man inte fattar så ta studielån den sista studietiden även om du har lån sedan tidigare. Får du studiemedel så får du även lån. Och sedan så tar du bara och köper, och lagar mat åt dig och ditt barn och i övrigt så gör du allt du bara för dig och ditt barn. Vill din man ha mat, då får han införskaffa och tillaga det själv. Vill han ha sina kläder tvättade, får han antingen göra det själv eller lämna in dom på kemtvätt osv. Sedan när bebisen är född och du har fått jobb så tar du och packar ihop ditt och barnens pick och pack och så lämnar du honom. Om du inte gör det redan nu. För ärligt talat, jag tror inte att han kommer att vara villig att dra sin del av lasset varken ekonomiskt eller vad det gäller hushållssysslor när ni har två barn och du börjar jobba utan då får du fortsätta slita

• Anonym (less)
    Furienna skrev 2016-01-21 22:13:33 följande:
    Men hon studerar ju på universitetet och har praktik, samtidigt som hon också ska sköta om sitt barn, hushållet och vara gravid. Då är det inte så lätt att vara "oberoende".
    Fel. Han har försörjt henne i hela fem år. Vad studerar TS till, hjärnkirurg? Hon kan extrajobba vid sidan om för att tjäna egna pengar och vara oberoende. Framför allt kan man som kvinna avvakta med att bli gravid inte bara en, utan två, gånger tills man har blivit självförsörjande och faktiskt mäktar med att försörja sig själv och sina barn för att just slippa vara beroende av en man.
  • Furienna
    Anonym (less) skrev 2016-01-22 06:39:04 följande:
    Fel. Han har försörjt henne i hela fem år. Vad studerar TS till, hjärnkirurg? Hon kan extrajobba vid sidan om för att tjäna egna pengar och vara oberoende. Framför allt kan man som kvinna avvakta med att bli gravid inte bara en, utan två, gånger tills man har blivit självförsörjande och faktiskt mäktar med att försörja sig själv och sina barn för att just slippa vara beroende av en man.
    Åter igen har hon studier eller praktik på heltid (och ja, det låter som att hon ska bli någon slags läkare) samtidigt som hon har ett barn i förskoleåldern, sköter hushållsarbetet och är gravid. Visst skulle hon kunna ta mer studielån, om det är möjligt, men jag tror inte att ett extrajobb är lämpligt i det här fallet.
  • Anonym (Lobo)
    Anonym (less) skrev 2016-01-22 06:39:04 följande:
    Fast ska man inte kunna lita på en mans ord, i synnerhet om det är en man som valt att leva tillsammans med en och som säger att han älskar en.
    Måste kvinnor alltid misstänka män för att vara svin coh gardera sig för det.
    Vilken hemsk värld det vore, då har ju dom som säger att män är svin och att man aldrig kan lita på en man rätt. 
    I förlängningen innebär ju det att ingen kvinna nånsin borde låta en man komma in i hennes liv, utan enbart använda män som avelsdjur. 
    Nu tror inte jag så illa om män, jag tror att det finns gott om bra män därute och att då klandra en kvinna för att hon litade på fel man är som att slå på den som redan ligger. 
  • gbgumman
    Anonym (Lobo) skrev 2016-01-22 07:14:25 följande:
    Fast ska man inte kunna lita på en mans ord, i synnerhet om det är en man som valt att leva tillsammans med en och som säger att han älskar en.
    Måste kvinnor alltid misstänka män för att vara svin coh gardera sig för det.
    Vilken hemsk värld det vore, då har ju dom som säger att män är svin och att man aldrig kan lita på en man rätt. 
    I förlängningen innebär ju det att ingen kvinna nånsin borde låta en man komma in i hennes liv, utan enbart använda män som avelsdjur. 
    Nu tror inte jag så illa om män, jag tror att det finns gott om bra män därute och att då klandra en kvinna för att hon litade på fel man är som att slå på den som redan ligger. 
    Vad har han lovat? Jag tycker också att TS beter sig mycket illa. Men grundar inte det på familjens inkomster utan arbetsbördan TS har. Har skrivit det tidigare. Man köper inte och säljer inte tjänster i en familj. TS har troligtvis möjlighet att bidra till familjens försörjning men väljer att inte göra det. Jag uppfattar att hon ser ha rätt att leva på sin man för att hon tar ansvar för hemmet. Det resonemanget tycker jag är fel. Arbetet hemma bör fördelas lika oavsett hur mycket varje familjemedlem bidrar med. Om mannen anser att båda ska bidra ekonomiskt till familjens försörjning håller jag med han. Har man möjlighet att bidra om pengarna behövs ska man givetvis hjälpa till även ekonomiskt.
Svar på tråden Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!