• Anonym (heltslut)

Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!

Så här ser det ut:
    Jag är student på heltid. Jag går mitt sista år på universitet nu och har praktik dagarna jag inte är på universitet. Jag är också gravid och har ett barn sen innan.

Min man jobbar.

Under våra fem år ihop, har han varit den som jobbar, och ser till att alla räkningar är betalade och att vi har mat på bordet.

Jag har tyvärr inte kunnat bidra ekonomiskt, men är den som SKÖTER ALLT HEMMA, allt från städning, till matlagning, shoppning av varor, hämta och lämna av vår barnet, mata vårt barn och lägga honom. Varje dag. Det enda han gör är att jobba. Jag sköter allt som heter hem och barn.

Varje vecka får jag en summa pengar av honom som ska gå till mat och hushållsartiklar. 

Under julen fick vårt barn en stor summa pengar av släkt och vänner. Denna summa bestämde jag mig för att lägga undan och spara. Spara till vårt barn, för det är HENS pengar, men pengar som vi också kan använda i nödsituation, om det krisar sig någondag och man verkligen behöver pengar, sen så klart betala tillbaka.

HURSOM, min man vägrar acceptera det här! Han har inte gett mig pengar på två veckor och när jag säger att jag behöver pengar så att jag kan handla så säger han att jag ska använda pengarna jag har sparat till vårt barn, eller gå och leta jobb. Han säger att han skiter i om vi svälter, och att vill jag ha pengar, så får jag använda dem som är sparade. 

Alltså för mig är det logiskt. Jag ser tydligt att jag har rätt. Men i min mans värld är det han som har rätt! Och jag orkar inte tjafsa helt ärligt, orkar inte bråka, ATT HAN INTE FATTAR ATT PENGARNA ÄR SPARADE, och att han måste betala!

HUR TUSAN SKA JAG GÖRA?
    Hur förklara jag i ord för honom att han måste betala och att dem sparade pengarna har inget med vår shopping av mat att göra. Alltså... hormonerer eller ej, men jag kokar av ilska just nu.

Det här argumentet har pågått i tre dagar. Det gick så långt i förrigår att jag brast i tårar. Jag hade jobbat (praktik) i tio timmar, och hade rusat hem och lagat mat, och där sitter han i soffan och säger " men gå o leta jobb då om du vill ha pengar, eller använd dem som är sparade"

SNÄLLA HÄJLP MIG INNAN JAG GÅR IN I VÄGGEN, HUR FÅR JAG HONOM ATT FATTAAAAA?

• Svar på tråden Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!
  • Fru Tant

Om ni nu använder barnets pengar till löpande utgifter. Vart tar i så fall mannens pengar vägen, som alltså i så fall sparas?

Annars är det intressant att se en hemmafrufälla igen. Den upptäcktes i Sverige på 60-talet, då innan dess detta antogs vara normaltillståndet. Numera borde ingen falla i den längre.

• Anonym (Y)
    Cilla93 skrev 2016-01-21 10:38:35 följande:

Det är deras gemensamma barn.

Nej,hon har ett barn sedan tidigare med en annan man än sin nuvarande man!

När hennes och hennes nuvarande mans barn är född kommer dom båda att ha försörjningsskyldighet mot denne.
  • Bulldozer111

Köp inte hem och laga ingen mat till mannen så ska du se att du snart får pengar!
    Låter som du behöver tänka igenom din situation ihop med mannen....barnets pengar är barnets pengar!

• silhuett

Jag kan förstå att man, om man har en gemensam ekonomi och tar ett gemensamt ansvar för hem och barn, kan ha dealen att en försörjer medan den andre pluggar. För då bygger man ju på en gemensam framtid där den studerande föräldern kommer att bidra till hushållskassan längre fram. Om den nu betalande föräldern skulle bli arbetslös eller långtidssjukskriven i framtiden kommer ju rollerna bli ombytta. Ur ett livslångt perspektiv blir det troligen rättvist i slutändan.

Men i ert fall låter det som att ni lever två separata liv, och då funkar inte heller en deal där han betalar allt och du gör allt hemma. Det går ju inte att sätta ett pris på vad dina hushållsuppgifter kostar. Han kommer aldrig förstå vilket jobb det är att ta hand om hem och barn om han själv aldrig har gjort det. Det är då såna här konflikter uppstår. 

Jag skulle nog föreslå att pappan är hemma med nästa barn, och även tar hand om hushållet, medan den nyutexaminerade mamman jobbar och tjänar pengar. Det kan vara nyttigt att få känna på varandras bördor..

När det gäller barnens pengar så ska de inte gå till mat om någon av föräldrarna faktiskt har pengar på sitt konto!

• Anonym (.....)
    Anonym (heltslut) skrev 2016-01-20 20:59:14 följande:
    Jag får CSN och jag får barnbidrag- men dem pengarna går till bensin, dagisavgiften, kläder och artiklar till oss båda. Jag har också räkningar som måste betalas, som mobil och bredband.

Och det vet han. Vi har varit "överens" om att  jag tvättar-handlar-lagar mat-städar- och tar hand om vårt barn (PLUS PLUGGAR OCH HAR PRAKTIK!), så ska han bidra med pengar till maten..men nu leker han efterbliven och verkar inte alls fatta bara för att jag har en summa pengar undan sparad SOM INTE ENS ÄR MIN. 

Det är nästan som att han inte kan acceptera att jag har sparat en liten summa pengar.
    TS, han bidrar med så mycket mer. Han betalar ALLA gemensamma räkningar. Han betalar mat, förmodligen bilarna och försäkringar som ni behöver osv.

Att du ensam beslutar att ert barns pengar skall sparas får du stå för själv. Lev utan mat då om det är så enkelt. 5 år senare så förstår jag att mannen har tröttnat.
  • 900503
    Anonym (Y) skrev 2016-01-21 10:52:54 följande:

När hennes och hennes nuvarande mans barn är född kommer dom båda att ha försörjningsskyldighet mot denne.
    Nä om du läser alla ts inlägg så ser du att barnet är deras gemensamma.
  • Anonym (kalle korp)
    Anonym (Y) skrev 2016-01-21 09:56:03 följande:
    Precis min tanke också.

Det blir ju tokigt om hon kräver att mannen ska ge henne pengar samtidigt som hon ensam beslutar om att barnets pengar inte alls går röras.

Hon är försörjningsskyldig till sitt barn, vilket mannen ej är.

I inlägg #21 skriver TS: "menade bara att vi har ett till barn" som svar på frågan om det äldre barnet är hennes barn sedan tidigare. Så det verkar vara deras gemensamma barn. Eller har TS skrivit något annat under en annan signatur?

Egentligen spelar det ingen roll. Om pengarna är givna som gåva till barnet är det barnets. Givaren borde kanske satt in pengarna på ett konto föräldrarna inte kommer åt om barnet inte får behålla sina gåvor.

• Anonym (Y)
    900503 skrev 2016-01-21 11:51:48 följande:

Nä om du läser alla ts inlägg så ser du att barnet är deras gemensamma.

Det barnet som TS har sedan tidigare är inte deras gemensamma barn!

Det barnet som nu väntar är däremot deras gemensamma barn, som han kommer att ha försörjningsskyldighet mot.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (kalle korp) skrev 2016-01-21 11:53:34 följande:

I inlägg #21 skriver TS: "menade bara att vi har ett till barn" som svar på frågan om det äldre barnet är hennes barn sedan tidigare. Så det verkar vara deras gemensamma barn. Eller har TS skrivit något annat under en annan signatur?

Egentligen spelar det ingen roll. Om pengarna är givna som gåva till barnet är det barnets. Givaren borde kanske satt in pengarna på ett konto föräldrarna inte kommer åt om barnet inte får behålla sina gåvor.

Jo det är nog en bra idé att sätta rakt in på ett låst konto. Men i de flesta familjer behövs inte det och det låter inte på ts som de haft svårt att få ekonomin att gå runt, för då hade hon nog fått ta studilån. Släkten skulle nog vara lika förvånad som ts över att maken tycker att barnets pengar ska gå till familjens mat.
  • gbgumman

Klart barnets pengar ska gå till barnet.
    Klart ska TS ska ta studielån. Hon måste ju också bidra till fördröjningen.

Svar på tråden Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!