• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • LisenB
    LovisaC skrev 2016-10-16 01:21:57 följande:
    Jag hade ju ganska lång vattenavgång med båda (2 dagar respektive 3 dagar) så jag hann packa för lång vistelse på neo, plocka undan, slänga sopor. Önskar att jag hade haft med egna bindor, amningskläder (tuttarna ska ju fram en del även om man bara pumpar - vad tänkte jag?!). Åkte hem vid ett tillfälle och rensade kyl och bytte lakan i sängen. Det senare var uppskattat!
    Tack för tipset! Ja bädda rent ska vi göra idag, ska bli jätteskönt tills vi kommer hem! Vi ska ju bara vara borta tre dagar hoppas vi så kylen behöver nog inte rensas. Handlat har vi gjort och städat igår! Så vi känner oss så redo vi kan vara. Nervös för dagen imorgon bara! Första barnet...
  • LisenB
    KissMeQuick skrev 2016-10-15 22:31:48 följande:
    Kul! Vi ska oxå få träffa vår son på måndag. Blir planerat ks. Är du redan inlagd?
    Nej vi är hemma! Han ligger i säte så det blev planerat snitt. Så länge inget sätter igång innan då ska vi dit 06.30 på måndag för inskrivning. Hur blir det för er?
    Är det första barnet? SÅ mycket tankar så här sista dagen :) Men ska bli skönt också! Båda att ha han utanför och att slippa vara gravid mer. Nu har jag tänkt så himla mycket på det här med att få barn så nu ska det bli skönt att vi snart är på andra sidan..
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-10-16 06:24:14 följande:

Tack för tipset! Ja bädda rent ska vi göra idag, ska bli jätteskönt tills vi kommer hem! Vi ska ju bara vara borta tre dagar hoppas vi så kylen behöver nog inte rensas. Handlat har vi gjort och städat igår! Så vi känner oss så redo vi kan vara. Nervös för dagen imorgon bara! Första barnet...

Imorgon kväll kommer du känna att din nervositet var obefogad - för han har väl alltid funnits hos er?! Man har liksom svårt att föreställa sig ett liv där det lilla knytet inte funnits och de känslorna kommer ganska omgående. Att hålla dem är som den naturligaste saken i världen och man lär sig snabbt deras signaler.

Inför bebisens ankomst behöver du inte vara nervös, han finns redan hos dig!
  • LisenB
    LovisaC skrev 2016-10-16 08:59:16 följande:
    Imorgon kväll kommer du känna att din nervositet var obefogad - för han har väl alltid funnits hos er?! Man har liksom svårt att föreställa sig ett liv där det lilla knytet inte funnits och de känslorna kommer ganska omgående. Att hålla dem är som den naturligaste saken i världen och man lär sig snabbt deras signaler.

Inför bebisens ankomst behöver du inte vara nervös, han finns redan hos dig!
    Tack för fina ord! Ja så är det ju. Men jag har haft svårt under hela graviditeten haft svårt att knyta an och känna att det är någon. Just nu känns det för sjukt att det faktiskt kommer komma ut en bebis imorgon. Men jag hoppas att det kommer känns som att vi haft honom länge när han väl kommer ut :)
    Gå från att ej ha barn till att ha barn. Det känns som livets största skiljevägg - kanske är det därför det känns så oöverstigligt och svårt? Idag är vi ett par, imorgon har vi barn.
  • orzia1
    LisenB skrev 2016-10-16 11:35:52 följande:

Tack för fina ord! Ja så är det ju. Men jag har haft svårt under hela graviditeten haft svårt att knyta an och känna att det är någon. Just nu känns det för sjukt att det faktiskt kommer komma ut en bebis imorgon. Men jag hoppas att det kommer känns som att vi haft honom länge när han väl kommer ut :)

Gå från att ej ha barn till att ha barn. Det känns som livets största skiljevägg - kanske är det därför det känns så oöverstigligt och svårt? Idag är vi ett par, imorgon har vi barn.

Det kommer gå bra. Och det är en liten omställning men om ett tag kommer ni knappt ihåg när bebis inte var hos er. Lycka till
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-10-16 11:35:52 följande:

Jag fattar inte ens hetsen med att knyta an till en graviditet. Det viktiga är ju människan som kommer att lyftas från din livmoder! Jag har aldrig kunnat knyta an till ett foster och jag har iaf två barn som jag idag inte har något problem att älska.

Man knyter an till barnet ändå, hur man än kände för den växande livmodern!
  • LisenB
    LovisaC skrev 2016-10-16 13:23:11 följande:
    Jag fattar inte ens hetsen med att knyta an till en graviditet. Det viktiga är ju människan som kommer att lyftas från din livmoder! Jag har aldrig kunnat knyta an till ett foster och jag har iaf två barn som jag idag inte har något problem att älska.

Man knyter an till barnet ändå, hur man än kände för den växande livmodern!
    Jag har förstått att fler känner som jag, skulle nog behövt någon att dela det med tidigare i graviditeten då jag tyckt det varit jobbigt med alla som tycker det är så fantastiskt och roligt när jag själv inte känt så mycket..
    Tror det är anknytningspersonen från min egen familj också.. Hittar kanske inte känslorna, då jag inte riktigt känt det sedan tidiga tonåren.

Imorgon är det dags! Jag skriver när vi är ute på andra sidan :) Håll tummarna för att allt går bra!
  • KissMeQuick
    LisenB skrev 2016-10-16 06:27:34 följande:

Nej vi är hemma! Han ligger i säte så det blev planerat snitt. Så länge inget sätter igång innan då ska vi dit 06.30 på måndag för inskrivning. Hur blir det för er?

Är det första barnet? SÅ mycket tankar så här sista dagen :) Men ska bli skönt också! Båda att ha han utanför och att slippa vara gravid mer. Nu har jag tänkt så himla mycket på det här med att få barn så nu ska det bli skönt att vi snart är på andra sidan..

Vi ska vara på Akademiska till 06.00 . Hua blir att gå upp tidigt. Men underbart men lite läskigt att träffa den "lilla". Är beräknad till 26 okt men blir snitt pga myom. Det blir mitt tredje barn. Andra snittet. Fick information att akademiska ändrat medicineringen i ryggmärgsbedövning till två mediciner. Den ena bedövar under ks och sen tar den andra vid och sitter i 24 tim framat. Å det som verkar så bra det är att man slipper illamåendet under själva ks. Förra gången kräktes jag narkos ssk i ansiktet. Fy bubblan. Illamåendet kom lika fort som det gick över.

Ska bli skönt att slippa trycket från magen. Har kryckor nu på slutet för bebisen ligger på ena sidan. Har så ont så jag grinar vissa dagar.

Men då får jag önska Lycka till!
  • orzia1
    KissMeQuick skrev 2016-10-16 23:40:33 följande:

Vi ska vara på Akademiska till 06.00 . Hua blir att gå upp tidigt. Men underbart men lite läskigt att träffa den "lilla". Är beräknad till 26 okt men blir snitt pga myom. Det blir mitt tredje barn. Andra snittet. Fick information att akademiska ändrat medicineringen i ryggmärgsbedövning till två mediciner. Den ena bedövar under ks och sen tar den andra vid och sitter i 24 tim framat. Å det som verkar så bra det är att man slipper illamåendet under själva ks. Förra gången kräktes jag narkos ssk i ansiktet. Fy bubblan. Illamåendet kom lika fort som det gick över.

Ska bli skönt att slippa trycket från magen. Har kryckor nu på slutet för bebisen ligger på ena sidan. Har så ont så jag grinar vissa dagar.

Men då får jag önska Lycka till!

Lycka till du med
  • Tyret1501

Hejhej! Det verkar vara lite oordning inom förlossningsvården i skåne nu! Hur har ni upplevt det (berättelser och erfarenheter)?

Läste om någon som för bara en vecka sedan blev hänvisad till kristianstad eftersom det var fullt i malmö, lund, ystad och Helsingborg. Sedan hade de i sista sekund fått plats i ystad då de ringt tillbaka efter att en plats öppnats.

Jag blir ju så stressad av sådant... jag har tvingat mannen att läsa på om hur man förlöser ett barn, får typ skaffa hem grejer och förbereda mig på att man kanske inte hinner in till sjukhus. Jag hoppas väll igentligen på lugnande historeier ifrån er!

Svar på tråden BF Oktober 2016