• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • Biggan74
    Lilla Luna skrev 2016-10-23 18:08:58 följande:

Hade bf 28/10 men efter rul blev jag flyttad till 9/11. Hängt kvar i tråden ändå. Och idag kan jag stolt meddela att min lilla grabb gjorde entre imorse. Kom in genom dörrarna på fl 05.30. 07.45 fick jag upp han på bröstet. Sån obeskrivligt känsla. Är så kär! <3

Underbart! Stort grattis till dig och alla andra som jag missat att gratulera i min egen bebissnurriga hjärna!
  • LisenB

Hur går det för er alla? Idag är pojken 10 dagar. Allt är oregelbundet och jag sover kanske sammanlagt 4 h per natt om jag har tur.. Hur sover era bebisar? Hur ammar de? På måndag börjar min man jobba igen.. Hur ska det gå?! :)

• LisenB

... Jag känner efter att träffat en femmånaders och en treåring nu dessa dagar att jag vill inte ens veta att det kommer fortsätta. Jag tycker att det är jobbigt nu och vill inte veta att detta kommer pågå i månader och år.. Jag vet - det är så det är att ha barn. Men tanken att "vad har vi gjort" blir starkare...

• Mabo90
    LisenB skrev 2016-10-27 18:29:13 följande:

Hur går det för er alla? Idag är pojken 10 dagar. Allt är oregelbundet och jag sover kanske sammanlagt 4 h per natt om jag har tur.. Hur sover era bebisar? Hur ammar de? På måndag börjar min man jobba igen.. Hur ska det gå?! :)

Min dotter är 8 dagar och jag tycker det går bra.vi har en till tjej på 20 månader som mannen går upp med på morgonen vid 07:30 så sover jag vidare till 8-9. Man får passa på att njuta innan han börjar jobba igen för sen är jag själv med båda. Än så länge sover vi bra. Oftast äter hon vid 23 sen igen kring 04 och sen vid 08 ungefär. Sen är hon vaken fram till 13-14 och ammar en hel del innan hon sover ett par timmar. Skriker er bebis mycket på nätterna eller vill han amma mycket under natten. Vad är anledningen till att ni inte får sova. Låter som om ni har fått en tuff start men det blir bättre. Ge det lite tid för rutinerna att infinna sig och försök vila så mycket ni kan under dagen.
  • eagle87
    LisenB skrev 2016-10-27 17:29:13 följande:

Jag känner precis likadant.... sover knappt någonting har svårt o sova på dagarna när bebis sover... de ska ju ammas varannan tredje timme till ca 3 mån hur ska man orka? Har så svårt O somna O ligger ofta bara vaken har typ utvecklat ångest för sömn O sängen nätterna.... skulle vara glad om jag fick ngr timmar mer på natten O ngn på dagen men kan liksom bara inte stånga av...
  • LovisaC

Kom ihåg att ni har hormon är i kroppen som hjälper er att vara vaken och att bara sova korta stunder. För mig blir det enklare att slappna av då, om jag liksom vet att kroppen är utrustad att klara det.

Första barnet gick jättebra för mig, av någon anledning. Med andra barnet hade jag vant mig vid att få sova hela nätter från ca 1.5 år.... Och så skulle jag på det igen. Mata i ca 50-60 minuter, pumpa i 20-30 minuter. Sova 1.5h, börja om. Gå upp 6-7 med tvååringen som somnade först vid 19.....

Det bara vände någonstans när bebis var 2 veckor. Nu funkar jag på 3-4h sömn, normalt behöver jag 8-9!

• orzia1

Man behöver ej väcka bebis var tredje timme senare när de är lite äldre och de går upp i vikt. Min dotter gick ner på BB och vi var tvungna att väcka var annan, var tredje timme o amma. De sa att vi skulle fortsätta med det i minst 2 v...

Men hon gick upp och BVC sköterskan sa att det gör inget om hon sover längre perioder. Så vi väcker henne bara var fjärde timme dagtid om hon nu sover så länge.

På natten sover hon ca 3-4 tim sen ammar jag henne. Men hon somnar om ganska fort och jag med. Dock kan jag ej sova på dagen när hon sover,

Förstår era känslor, men första tiden är det jobbigt, tycker det är fel att man inte pratar om det när man är gravid. I början är det som de är fast klistrade, men jag tyckte det vände vid 2-3 månaders när de är mer vakna o mer med man kan lägga de i babygym en stund.

Rekommenderar en bärsjal, då kan man ha bebis där medans man går runt hemma om man behöver fixa saker.

Och det är läskigt de första dagarna när partner återgår till jobb/studier, men ge det ngn vecka sen har ni rutiner för det med.. Stor kram

• eagle87

Är så trött på att ligga i sängen dagtid när mamma / mannen passar bebisen... ligga O försöka somna O kan inte somna skapar sååå mkt ångest... samtidigt orkar jsg inte vara uppe O göra ngt när jag e sååå trött... ingen kraft i kroppen O känns som hjärnan är full med bomull.... dagarna blir nätter som blir dagar.. Han e 8 dagar idag.. i och med att jag inte spenderar mkt tid me han förutom amning och blöjbyte så känns de intr heller som vi knutit an... tycker inte heller amningen e mysig.... snälla hjälp...

• Sabinac

Har ni som sover få timmar på natten provat att ligg-amma? Om det är amningen som håller er vakna dvs. Man kan slumra och få lite extra sömn då även om bebisen är vaken och äter.

Första dagarna gillade inte min lilla bebis att ligg-amma men nu efter några försök så funkar det bra!

Vi har fått en super snäll bebis precis som storasyster varit så vår vardag börjar rulla på. Idag har jag varit själv med barnen för andra dagen, vi var iväg och handlade mat på eftermiddagen och det gick galant. Har dock kommit på att det kanske vore smidigt med en syskonvagn. Ni som köpt syskonvagn, vad har ni valt för sort?

• LovisaC
    eagle87 skrev 2016-10-28 14:08:01 följande:

Är så trött på att ligga i sängen dagtid när mamma / mannen passar bebisen... ligga O försöka somna O kan inte somna skapar sååå mkt ångest... samtidigt orkar jsg inte vara uppe O göra ngt när jag e sååå trött... ingen kraft i kroppen O känns som hjärnan är full med bomull.... dagarna blir nätter som blir dagar.. Han e 8 dagar idag.. i och med att jag inte spenderar mkt tid me han förutom amning och blöjbyte så känns de intr heller som vi knutit an... tycker inte heller amningen e mysig.... snälla hjälp...

Det låter tufft! Tänk på att det är jätteviktigt med att få närhet av varandra, för både bebisens tillväxt (det är dokumenterat att spädisar andas jämnare, utvecklas jämnare och mår bättre av närhet) och för din anknytning. Lägg dig inte själv i sängen, ta med pojken! Han kan antingen ligga intill dig eller på ditt bröst. Bebisar på bröstet är dessutom rena sömnpillret, jag somnar direkt. Om det inte är kyligt kan du med fördel ta av dig tröjan och ha bebisen i bara blöja. Hud mot hud är som sirap för själen!

Oxytocin frigörs dessutom av det, ett må-bra-hormon som bland annat hjälper utdrivningen av mjölk. Jag som BARA pumpar denna gång märker otroligt skillnad på produktionen de dagar jag inte hinner ligga med bebisen på bröstet. :)
Svar på tråden BF Oktober 2016