• Anonym (didi)

Melatonin

Vad jag förstått fungerar inte melatonin på de flesta men jag undrar om någon som har blivit hjälpt kan berätta? Eller någon som har testat och vill berätta även om det inte fungerade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-10 10:36
    NU har jag provat melatoninet! Jag tog 2 mg och efter en halvtimme började jag gäspa. Jag brukar inte gäspa så, det kändes positivt. Men sen vaknade jag vid tre-fyratiden och det var inte jättelätt att somna om. Kände mig ganska mosig på morgonen när det var dags att gå upp vid sju.
    Ni som har använt melatonin, hur har ni gjort för att komma fram till rätt dos? Jag funderar på att prova att öka dosen och se om det hjälper. För jag tror inte att det är en bra idé att ta en ny tablett när man vaknar vid tre-tiden, eller hur? Mitt problem är ju i huvudsak att jag vaknar framåt småtimmarna och har haft svårt att somna om. Jag har haft andra sömnmedel för att somna som jag också kan vakna av på småtimmarna. Så vad tror ni, hjälper det att öka dosen? Och hur mycket är för mycket? Har ni känt er jättetrötta dagen efter om ni tagit mycket? Eller är det något annat som gör att ni inte vill ta för hög dos (någon nämnde fertilitet)?
    Min läkare ville inte skriva ut melatonin till mig så jag hoppas att ni som har erfarenhet av att ta melatonin vill dela med er av era kunskaper

• Svar på tråden Melatonin
  • Anonym (didi)
    Anonym (testat) skrev 2016-01-26 18:56:34 följande:

Jag har haft både Circadin , som har modifierad frisättning samt direktverkande rent melatonin utskrivet av psykiatriker. Det hade inte effekt på mina sömnproblem. Som jag förstått det är melatonin ett hormon , har man för låg egen nivå kan det ha effekt men som med hormonet D-vitamin så har det ingen effekt om man inte har behov av det. Om det inte är placeboeffekt möjligen! 

Tråkigt att det inte fungerade men åtminstone inga biverkningar heller. Har du hittat något annat som hjälper?

Kanske lättare få genom psykiater än allmänläkare?
  • Anonym (didi)
    Kastrullresan skrev 2016-01-26 19:18:59 följande:

Jag hör också till dem som ätit Melatonin i ca 4 år. Köper utomlands och tar med hem till Sverige eller beställer på nätet. Jag tar normalt 3 mg tabletter men har även 5 mg.

Jag har haft sömnstörningar i snart 30 år. Har svårt att somna, går aldrig ner i djupsömn och kan vakna efter bara 15-30 minuter om jag nu somnar.

Med melatonin så är det bättre men inte helt bra. Jag har fortfarande perioder då jag sover dåligt men det är så oerhört mycket bättre än vad det var innan.

Tänker inte sluta ta dem och skulle antagligen behöva öka dosen men vill inte i dagsläget.

Av vilken anledning vill du inte öka dosen?
  • Anonym (didi)
    Anonym (Bra) skrev 2016-01-26 19:52:46 följande:

Nej de omfattas inte av högkostnadsskyddet utan det krävs att man får dem på licens om man ska få det och det är jättesvårt att få igenom detta av Läkemedelsverket (min läkare skrev en sån som avslogs).

Tar max 3 mg melatonin per natt, över den dosen kan påverka fertiliteten negativt har jag hört. De funkar omedelbart, men man ska inte räkna med att bli däckad utan de funkar väldigt naturligt som "å vad trött jag trött jag blev nu, det ska bli skönt att lägga sig på kudden" och så somnar man.

Jag har köpt via nätet.

Det där är helt nytt för mig, att läkaren ska söka licens för dig på läkemedelsverket? Låter omständigt.

Den effekten låter bra tycker jag, att inte bli däckad. Ibland blir jag så otrevlig av mina sömnmedel när jag börjar bli trött.
  • Anonym (didi)
    Anna Lena skrev 2016-01-26 20:29:52 följande:

Vi hade inga problem alls att få melatonin på recept och det ingår i högkostnadsskyddet. Vi hade iofs.Cirkadin innan och det blev vår son aggressiv av. Melatonin funkar bra och känns ofarligt i jämförelse med andra sömnmedel.

Aggressivitet är ingen rolig biverkning men vad bra att den andra funkade.
  • Anonym (Apotekstanten)

Sedan någon månad tillbaka är melatonin Agb med i högkostnadsskyddet. Då behövs ingen licens.

• Anonym (Sömnlös)

Fick melatonin utskrivet av psykiater försra gången 2005. Funkade inte då. Fick nytt recept för ett år sen-funkar tillsammans med Imovane! Som sagt-man blir inte däckad, bara trött. På vanligt vis liksom.
    Nu har jag ju knappt nån effekt av Imovanen endast-och har haft livslånga sömnstörningar. Inte sovit en hel natt. Nånsin. På 32 år.
    Det ingår i högkostnadsskyddet-om läkaren kryssar i en ruta på licensansökan..ja-det handlar alltså om ett simpelt kryss i rätt ruta!
    Fick också börja med Circadin, men kunde lika bra druckit ett glas mjölk. Hört många som upplevt samma sak.
    Man måste ha provat en jäkla massa "vanliga" sömnpreparat innan licens kan sökas. Rent sjukt ändå-prova en massa drogklassade preparat INNAN det kan bli tal om att få naturliga hormoner..

• Anonym (testat)
    Anonym (didi) skrev 2016-01-26 21:04:09 följande:
    Tråkigt att det inte fungerade men åtminstone inga biverkningar heller. Har du hittat något annat som hjälper?

Kanske lättare få genom psykiater än allmänläkare?
    Nu använder jag Propavan vid behov och om det inte hjälper Nozinan. Ja, jag tycker psyk verkligen tar mina sömnproblem på allvar , har mer tid och mer kunskap.
    Jag rekommenderar sömn-KBT som varit mig till stor hjälp. Den fick jag via en psykolog via öppenpsyk. Ges även i grupp i primärvården.Synd att jag inte fick den hjälpen för 25 år sedan! 

Som jag förstått det är det inte bra att äta melatonin utan avbrott eftersom den egna melatoninproduktionen då avtar. 
  • NallePuh85
    Anonym (Apotekstanten) skrev 2016-01-26 22:47:11 följande:

Sedan någon månad tillbaka är melatonin Agb med i högkostnadsskyddet. Då behövs ingen licens.

aha goood!!!
  • Anonym (Elora)

Jag antar att du riktar dig mot vuxna, men min son 7 år gammal har Melantonin. Han somnar jätte bra. Han har aldrig haft svårt att sova, utan det är just att komma till ro och somna som är problemet. Han tar 3mg. Vid 4mg så blev han jätte låg och gråtmild.

• Anonym (didi)

Sådär. Nu har jag beställt 180 st 1 mg vegetariska melatonintabletter från biovea. Tar väl några dagar innan jag har dom här. Ska bli intressant att se om de funkar. Skulle känts bättre om läkaren hade skrivit ut men jag får chansa på dessa istället, kan inte vänta på att han ska ge med sig. Hoppas vegetariska är okej, annars får man väj testa vidare.

Svar på tråden Melatonin