• Anonym (didi)

Melatonin

Vad jag förstått fungerar inte melatonin på de flesta men jag undrar om någon som har blivit hjälpt kan berätta? Eller någon som har testat och vill berätta även om det inte fungerade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-10 10:36
    NU har jag provat melatoninet! Jag tog 2 mg och efter en halvtimme började jag gäspa. Jag brukar inte gäspa så, det kändes positivt. Men sen vaknade jag vid tre-fyratiden och det var inte jättelätt att somna om. Kände mig ganska mosig på morgonen när det var dags att gå upp vid sju.
    Ni som har använt melatonin, hur har ni gjort för att komma fram till rätt dos? Jag funderar på att prova att öka dosen och se om det hjälper. För jag tror inte att det är en bra idé att ta en ny tablett när man vaknar vid tre-tiden, eller hur? Mitt problem är ju i huvudsak att jag vaknar framåt småtimmarna och har haft svårt att somna om. Jag har haft andra sömnmedel för att somna som jag också kan vakna av på småtimmarna. Så vad tror ni, hjälper det att öka dosen? Och hur mycket är för mycket? Har ni känt er jättetrötta dagen efter om ni tagit mycket? Eller är det något annat som gör att ni inte vill ta för hög dos (någon nämnde fertilitet)?
    Min läkare ville inte skriva ut melatonin till mig så jag hoppas att ni som har erfarenhet av att ta melatonin vill dela med er av era kunskaper

• Svar på tråden Melatonin
  • NallePuh85
    Anonym (didi) skrev 2016-01-26 18:05:34 följande:
    Anonym (Bra) skrev 2016-01-26 17:51:47 följande:

Jag köper dem från USA eftersom de ändå är för dyra om man får dem på recept här utan att få licens på det.

Jag hade svåra sömnproblem innan och det kunde ta mig 5 timmar innan jag ens somnade. Sömnmedel funkade antingen inte alls eller så fick jag en hangover dagen därpå och låg helt däckad fram till eftermiddagen (funkar ej när man jobbar). Hade haft dessa sömnproblem i säkert 7 år. Får inga biverkningar alls av melatoninet.

Fick du inte heller recept av din läkare i Sverige? Borde väl omfattas av högkostnadsskydd? Funkade från dag ett eller tog det ett tag?

Jag kan somna med hjälp av sömnmedel men vaknar för tidigt samt är jäkligt trött på sömnmedel nu. Känns som hjärnan förstörts av sömnbristen och behöver repareras.

Hur köper du från Usa?
    Den formen av melatonin som inte kräver licens, tror det är apoteksgruppens märke ingår inte i högkostnadsskyddet.
  • Anonym (testat)

Jag har haft både Circadin , som har modifierad frisättning samt direktverkande rent melatonin utskrivet av psykiatriker. Det hade inte effekt på mina sömnproblem. Som jag förstått det är melatonin ett hormon , har man för låg egen nivå kan det ha effekt men som med hormonet D-vitamin så har det ingen effekt om man inte har behov av det. Om det inte är placeboeffekt möjligen! 

• NallePuh85
    Anonym (testat) skrev 2016-01-26 18:56:34 följande:

Jag har haft både Circadin , som har modifierad frisättning samt direktverkande rent melatonin utskrivet av psykiatriker. Det hade inte effekt på mina sömnproblem. Som jag förstått det är melatonin ett hormon , har man för låg egen nivå kan det ha effekt men som med hormonet D-vitamin så har det ingen effekt om man inte har behov av det. Om det inte är placeboeffekt möjligen! 

Ja melatonin är kroppens sova- hormon.
  • Kastrullresan

Jag hör också till dem som ätit Melatonin i ca 4 år. Köper utomlands och tar med hem till Sverige eller beställer på nätet. Jag tar normalt 3 mg tabletter men har även 5 mg.

Jag har haft sömnstörningar i snart 30 år. Har svårt att somna, går aldrig ner i djupsömn och kan vakna efter bara 15-30 minuter om jag nu somnar.

Med melatonin så är det bättre men inte helt bra. Jag har fortfarande perioder då jag sover dåligt men det är så oerhört mycket bättre än vad det var innan.

Tänker inte sluta ta dem och skulle antagligen behöva öka dosen men vill inte i dagsläget.

• Anonym (Zzz)

Jag köper mina Melatonin tabletter receptfritt på apotek i Finland,100 st 1mg för 20?

• Anonym (Bra)
    Anonym (didi) skrev 2016-01-26 18:05:34 följande:
    Anonym (Bra) skrev 2016-01-26 17:51:47 följande:

Jag köper dem från USA eftersom de ändå är för dyra om man får dem på recept här utan att få licens på det.

Jag hade svåra sömnproblem innan och det kunde ta mig 5 timmar innan jag ens somnade. Sömnmedel funkade antingen inte alls eller så fick jag en hangover dagen därpå och låg helt däckad fram till eftermiddagen (funkar ej när man jobbar). Hade haft dessa sömnproblem i säkert 7 år. Får inga biverkningar alls av melatoninet.

Fick du inte heller recept av din läkare i Sverige? Borde väl omfattas av högkostnadsskydd? Funkade från dag ett eller tog det ett tag?

Jag kan somna med hjälp av sömnmedel men vaknar för tidigt samt är jäkligt trött på sömnmedel nu. Känns som hjärnan förstörts av sömnbristen och behöver repareras.

Hur köper du från Usa?
    Nej de omfattas inte av högkostnadsskyddet utan det krävs att man får dem på licens om man ska få det och det är jättesvårt att få igenom detta av Läkemedelsverket (min läkare skrev en sån som avslogs).

Tar max 3 mg melatonin per natt, över den dosen kan påverka fertiliteten negativt har jag hört. De funkar omedelbart, men man ska inte räkna med att bli däckad utan de funkar väldigt naturligt som "å vad trött jag trött jag blev nu, det ska bli skönt att lägga sig på kudden" och så somnar man.

Jag har köpt via nätet.
  • Anna Lena

Vi hade inga problem alls att få melatonin på recept och det ingår i högkostnadsskyddet. Vi hade iofs.Cirkadin innan och det blev vår son aggressiv av. Melatonin funkar bra och känns ofarligt i jämförelse med andra sömnmedel.

• Anonym (Bra)
    Anna Lena skrev 2016-01-26 20:29:52 följande:

Vi hade inga problem alls att få melatonin på recept och det ingår i högkostnadsskyddet. Vi hade iofs.Cirkadin innan och det blev vår son aggressiv av. Melatonin funkar bra och känns ofarligt i jämförelse med andra sömnmedel.

Tror att det är lättare när det gäller barn än vuxna.
  • Anonym (didi)

Oj, vad många svar och vad mycket jag lär mig på era svar. Tack!

Svar på tråden Melatonin