• Anonym (didi)

Melatonin

Vad jag förstått fungerar inte melatonin på de flesta men jag undrar om någon som har blivit hjälpt kan berätta? Eller någon som har testat och vill berätta även om det inte fungerade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-10 10:36
    NU har jag provat melatoninet! Jag tog 2 mg och efter en halvtimme började jag gäspa. Jag brukar inte gäspa så, det kändes positivt. Men sen vaknade jag vid tre-fyratiden och det var inte jättelätt att somna om. Kände mig ganska mosig på morgonen när det var dags att gå upp vid sju.
    Ni som har använt melatonin, hur har ni gjort för att komma fram till rätt dos? Jag funderar på att prova att öka dosen och se om det hjälper. För jag tror inte att det är en bra idé att ta en ny tablett när man vaknar vid tre-tiden, eller hur? Mitt problem är ju i huvudsak att jag vaknar framåt småtimmarna och har haft svårt att somna om. Jag har haft andra sömnmedel för att somna som jag också kan vakna av på småtimmarna. Så vad tror ni, hjälper det att öka dosen? Och hur mycket är för mycket? Har ni känt er jättetrötta dagen efter om ni tagit mycket? Eller är det något annat som gör att ni inte vill ta för hög dos (någon nämnde fertilitet)?
    Min läkare ville inte skriva ut melatonin till mig så jag hoppas att ni som har erfarenhet av att ta melatonin vill dela med er av era kunskaper

• Svar på tråden Melatonin
  • Anonym (didi)
    Anonym (V) skrev 2016-02-17 08:13:00 följande:

Vanligt Melatonin frisläpper allt på en gång och hjälper de som har svårt att somna på kvällen.

Cirkadin frisläpper halva dosen på en gång och andra hälften fyra timmar senare. Den hjälper de som vaknar under natten och inte kan somna om. Läs på fass.se så ser du att Cirkadin är det läkemedel som stämmer in på det som du frågar efter.

Okej, ja, så kan det ju vara, ska kolla upp det. Tack för tipset ! Det går kanske att beställa något motsvarande på nätet?
  • Anonym (didi)
    Minouiee skrev 2016-02-13 12:05:27 följande:

Menar precis som när man är nyvaken o känner behov av att sträcka på sig för att väcka musklerna :) Bara det att jag aldrig fick känslan av att "nu är det färdigsträckt", utan kroppen ville bara fortsätta o fortsätta att sträcka på sig hehe ;)

Lite lagom jobbigt kan jag tänka mig

Jag har nu gjort så att jag fortsatt med samma dos på 2 mg men jag har även tagit mina andra sömnmedel (lergigan, neurol). På så sätt hoppas jag att melatoninet ska göra sin verkan över tid och att jag kan trappa ned på de andra medlet efter hand. Jag hoppas det ska funka. Neurol (valeriana) tog jag ingen av alls inatt. Lite mosig nu men eftersom jag även tagit lergigan vet jag inte hur enbart melatonin hade verkat. Jag tycker i alla fall att det gör positiv skillnad. Har sovit lite fler timmar i sträck några gånger och även de nätter jag inte sovit lika långa sträckor har jag ändå drömt och det kanske låter flummigt men det känns också bra att jag har drömt.
  • Minouiee
    Anonym (didi) skrev 2016-02-21 09:37:03 följande:

Lite lagom jobbigt kan jag tänka mig

Jag har nu gjort så att jag fortsatt med samma dos på 2 mg men jag har även tagit mina andra sömnmedel (lergigan, neurol). På så sätt hoppas jag att melatoninet ska göra sin verkan över tid och att jag kan trappa ned på de andra medlet efter hand. Jag hoppas det ska funka. Neurol (valeriana) tog jag ingen av alls inatt. Lite mosig nu men eftersom jag även tagit lergigan vet jag inte hur enbart melatonin hade verkat. Jag tycker i alla fall att det gör positiv skillnad. Har sovit lite fler timmar i sträck några gånger och även de nätter jag inte sovit lika långa sträckor har jag ändå drömt och det kanske låter flummigt men det känns också bra att jag har drömt.

Hoppas för din skull att du hittar något som funkar för dig! :)
    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Anonym (didi)
    Minouiee skrev 2016-02-12 09:55:15 följande:

Jag var gäspig o lite mosig de första tre dagarna, kände ett ständigt behov att att sträcka på mig in i det yttersta, kändes lite lagom jobbigt. Men sen gick det över! Första veckorna tog jag varje dag, men nu behövs det enbart någon gång i veckan :)

Så mitt råd är att ge det några dagar o se om det förändras innan du gör någon dosförändring :))

Jag har en fråga till dig, jag undrar hur du kom fram till att bara ta nån gång i veckan? Jag har nu kört på med 2 mg melatonin och skurit ned allt annat sömnmedel, tar endast en tablett lergigan mot tidigare 2-3. Är jättenöjd med det men nu har jag börjat känna mig jättemosig av melatoninet och funderar på om det kanske är så att man ska trappa ned dosen nu och kanske t o m göra som du och inte ta varje natt. Att bara ta nångång i veckan är ju inte ofta, känner du efter på nåt sätt när det är dags att ta?
  • Minouiee
    Anonym (didi) skrev 2016-03-12 10:27:36 följande:

Jag har en fråga till dig, jag undrar hur du kom fram till att bara ta nån gång i veckan? Jag har nu kört på med 2 mg melatonin och skurit ned allt annat sömnmedel, tar endast en tablett lergigan mot tidigare 2-3. Är jättenöjd med det men nu har jag börjat känna mig jättemosig av melatoninet och funderar på om det kanske är så att man ska trappa ned dosen nu och kanske t o m göra som du och inte ta varje natt. Att bara ta nångång i veckan är ju inte ofta, känner du efter på nåt sätt när det är dags att ta?

Jag tar när jag vet att jag stannat uppe för länge o ska upp tidigt nästa dag, eftersom det ger mer kvalité på dom få timmarnas sömn. Jag tar när jag är stressad o ångestfylld o ska upp till jobbet dagen efter. Så vid smärre krissituationer med andra ord ;))
    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Anonym (didi)
    Minouiee skrev 2016-03-12 15:50:08 följande:

Jag tar när jag vet att jag stannat uppe för länge o ska upp tidigt nästa dag, eftersom det ger mer kvalité på dom få timmarnas sömn. Jag tar när jag är stressad o ångestfylld o ska upp till jobbet dagen efter. Så vid smärre krissituationer med andra ord ;))

Okej, du gör så. Ungefär som jag har resonerat med stilnoct då kanske. Men då har jag en fråga till varför tar du inte melatonin varje dag? Blev du också för trött, eller nåt annat som inte var bra?

Jag funderar på om melatonin har en lagrande verkan och om det efter ett tag blir för mycket och man kan ta mer sällan. Jag känner mig så trött dagen efter så det liknar mer de andra sömnmedlen jag tagit förut. Kanske är för tidigt att säga om det beror på melatonin eller nåt annat. Jag får fortsätta testa olika sätt att ta dom men jag tar gärna emot andras erfarenheter, ifall någon mer också vill berätta.
  • Minouiee
    Anonym (didi) skrev 2016-03-13 09:52:31 följande:

Okej, du gör så. Ungefär som jag har resonerat med stilnoct då kanske. Men då har jag en fråga till varför tar du inte melatonin varje dag? Blev du också för trött, eller nåt annat som inte var bra?

Jag funderar på om melatonin har en lagrande verkan och om det efter ett tag blir för mycket och man kan ta mer sällan. Jag känner mig så trött dagen efter så det liknar mer de andra sömnmedlen jag tagit förut. Kanske är för tidigt att säga om det beror på melatonin eller nåt annat. Jag får fortsätta testa olika sätt att ta dom men jag tar gärna emot andras erfarenheter, ifall någon mer också vill berätta.

Jag vill inte förstöra hjärnans naturliga producering av melatonin :)
  • Anonym (didi)
    Minouiee skrev 2016-03-13 16:17:42 följande:

Jag vill inte förstöra hjärnans naturliga producering av melatonin :)

Aha, ja det får jag också beakta. Just nu är jag så glad över att jag får sammanhängande sömn att jag hade förträngt att man kanske inte bör ta detta under för lång tid.

Tack för dina svar!
  • Anonym (sebbe)
    Anonym (didi) skrev 2016-03-13 09:52:31 följande:

Jag rekommenderar att du läser på ordentligt om melatonin så du vet vad du handskas med. :) Ja, melatonin lagras i kroppen så tar man för höga doser har man för mycket kvar i blodet dagen efter vilket gör dig trött och seg samt att din biologiska sömn-tytm förskjuts dvs du somnar ännu senare nästa natt
  • Anonym (sebbe)

Melatonin kan användas på lite olika sätt beroende på vad man har för sömnstörning så det är viktigt att man anpassar dos och tidpunkt för intag till sin individuella situation.

Kroppen har en inbyggd biologisk klocka som delvis styrs av mörker och dagsljus. Denna klocka reglerar vår sömn-vak-period. Vi börjar producera melatonin vid en viss tidpunkt varje dag. För en genomsnittsperson är detta runt klockan nio på kvällen. Runt klockan elva har man kanske då tillräckligt mycket melatonin i kroppen för att kunna somna. På morgonen när vi vaknar trycks melatoninet undan främst med hjälp av solljus. Under dagen har vi nästan inget melatonin i kroppen alls.

Om ens enda mål är att somna så fungerar melatonin bäst i en högre dos (1-5 mg) 1-2 timmar innan önskad sömn. Det är viktigt att inte ta för hög dos då detta kan göra en seg och trött dagen efter. Det som även händer då är att kroppens sömn-vak-period förskjuts till en senare tidpunkt dvs man kommer somna senare nästa natt.

Man kan även använda melatonin för att ställa om kroppens biologiska klocka så att man somnar tidigare nästa natt. Vill man förflytta sömn-vak-rytmen till en tidigare period bör man inta en låg dos melatonin (0,1-0,5 mg) ca 4 timmar innan kroppen själv börjar producera melatonin. Men det behövs fortfarande fler studier på detta för att vi ska ha full koll på hur det funkar. Om man vill vara exakt så bör man ta hjälp av en sömnklinik som genom saliv kan mäta exakt vid vilken tidpunkt kroppens egna melatoninproduktion kommer igång.

• Anonym (didi)
    gloria533 skrev 2017-03-24 11:11:05 följande:

Melatonin - http://euroclinix.net Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.

Hmm, tråden levde upp på nytt. Lustigt, jag googlade euroclinix och fick då upp en annan tråd på familjeliv, fast den handlade om cerazette (vad det nu är för nåt?) där lisa755 gör ett inlägg med exakt samma frasering:
    lisa755 skrev 2016-11-29 06:35:43 följande:
    http://euroclinix.net - Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.
  • Helene99

Jag tar Melatonin för att sova bättre och längre, jag har inte svårt att somna på kvällen men är lättväckt och har svårt att somna om. Tar 2 mg Melatonin precis innan jag lägger mig. Då sover jag bättre och är piggare på morgonen. Lugnare drömmar.

Svar på tråden Melatonin