• babyok

Förlossningsskador!

Har gjort KS med mitt första barn, på rekommendationer av läkare utomlands, där det är mycket vanligare att göra KS , pga min höga ålder så tyckte han att det var det säkraste sättet, då det kan uppstå mer komplikationer när man blir äldre med förlossningen och för barnet! I efterhand så har jag många gånger känt att jag kanske ändå borde gett det en chans, med att föda normalt och även uppleva det, för det är ju precis det är egentligen...den "normala vägen"! Periodvis har jag fått värdelöshetskänslor som dykt upp från ingenstans, och kan bli avis på dem som genomgår vanliga förlossningar helt bekymmersfritt och smidigt, men det är däremot inget man i förväg kan veta. Kanske handlar det om hur hela processen går till gällande KS som gör att man får en sådan här känsla i efterhand!Obestämd

Men efter att ha hört så mycket om förlossningsskador och komplikationer i samband med vanlig förlossning så valde jag trots allt att gå på läkarens rekommendationer. Om jag får ett andra barn vill jag välja en normal förlossning, men rädslan sitter samtidigt i, och att välja KS är inte en dans på rosor heller, mycket jobbigt efteråt och jag kände av det väldigt lång tid efteråt och även där så får man ett "ärr" med olika känningar, men det kändes trots allt bra för mitt barn som plockades ut snabbt, hon kom även 1 månad för tidigt och vägde inte så mycket. Baby

Vore tacksamt att faktiskt höra lite ärliga och sanningsenliga röster därute om förlossningsskador som kan uppstå, som ändå verkar vara väldigt vanligt men som inte pratas om så mycket eller som man inte har lust att dela med sig av vilket är fullt förståeligt. Har själv bekanta där det uppstått skador, läckage och förändringar som måste göras med operation osv. Ibland känns det som att man romantiserar verkligheten gällande vanlig förlossning. Gravid

• Svar på tråden Förlossningsskador!
  • babyok
    Anonym (tjo) skrev 2016-02-09 11:05:09 följande:
    Första snittet säger man att riskerna är lika stora som för en vaginal förlossning (risker för olika saker så klart) men vid snitt nr två är riskerna större än vid en vaginal förlossning, jag ska leta reda på mitt "fuskhäfte" där står det bättre.
    Att du är äldre än 40 och att du tidigare snittats innebär en så kallad riskförlossning. Överviktig mamma, mamma med diabetes innebär också riskförlossningar, som sagt ska jag leta reda på mina papper så kan du få mer exakt information.
    Jättegulligt av dig....ok, visste inte om detta..låter som att om jag då genomgick vf första gången så är chanserna större att det går bättre andra gången.
  • babyok
    Anonym (Bs!) skrev 2016-02-09 01:40:32 följande:
    Vilket skitsnack! Har fyra söner, två kom vaginalt, en med akutsnitt (gick lugnt till) och en med planerat snitt. Jag har känt precis samma kick av gränslöst enorm kärlek vid första ögonkastet med varje barn. Jag har haft samma andningsproblem varje gång (som ändå alltid löst sig) och tredagarsdeppen har då inte gjort någon som helst skillnad. För övrigt hade jag efter bägge snitt ont i en halv dag, sen var jag uppe och gick utan problem och efter en vecka fick jag påminna mig själv om att jag ju var smittad och inte skulle lyfta tungt för jag kände mig redan helt återställd.

Jag har vänner som fött på bägge sätt som inte känt den känslostormen vid vaginal förlossning. Så du har fetfel helt enkelt som drar generell gissa-runtsanning utifrån dina egna väldigt begränsade upplevelser.
    Anonym (vaginalt) ville nog bara dela med sig av sin känsla också, samma som min, vilket jag uppskattar, samtidigt som det givetvis finns stora skillnader i känslor när man föder barn, pga så otroligt många olika omständigheter runtomkring vilket hon även påpekar. Exempelvis så skulle mitt snitt vara planerat, så jag blev både i ett chocktillstånd och överrumplad när slemproppen gick 1 månad exakt tidigare, och hon var ute 4 timmar senare. Det gick så fort allting så jag hann inte med mentalt och hade inte ens hunnit förbereda mig med läkaren hur det skulle gå till på operation, eventuella komplikationer osv. Jag var egentligen totalt oförberedd men samtidigt så kan jag vara tacksam över detta, för tror att det kan bli för mycket med den biten ibland också, för mycket press och förväntningar! Men tror detta spelade in, att det gick så snabbt, i kombination med själva processen, då jag snabbt lades på operationsbordet, och sen vaknade upp och hade väldigt ont, sjuksystrar som sprang in och ut för amningen från 7 på morgon till 7 på kvällen, totalt slutkörd och trött i flera dygn som säkert också gjorde att det var svårt att få fram dem där underbara känslorna och adrenalinkicken som jag förstått att man kan få direkt efter man lyckats få ut sitt barn vid vf efter många timmars kämpande. Sedan varför mina värdelöshetskänslor började ploppa upp 1 år senare att jag inte fött mitt barn naturlig väg, eller åtminstone försökt, det är däremot inget jag kan styra utan sitter i mitt huvud, samtidigt så är det bara en känsla, jag borde vara oerhört tacksam över att allt gick så bra och smidigt till. Men när jag hörde min vän därnere trotsa läkarna angående KS som dem även försökte få henne att göra, hon var i 30årsåldern och frisk, och att hon sade att "i mitt land (holland) så föder vi vaginalt och det tänker jag också göra...och sen födde hon 2 barn därnere på naturlig väg. Då kom mina känslor tillbaka, för då önskade jag att jag hade  varit lika stark som henne och sagt likadant!  
  • Anonym (Aldrig)

Jag skulle aldrig i hela mitt liv föda vaginalt. Alla jag känner som fött vaginalt har problem därnere och har också läst någonstans att 50 %!!!! av de som föder vaginalt får bestående problem i underlivet!! Skulle aldrig föda vaginalt, det är som om att man VILL ha problem därnere om man väljer att föda vaginalt.

• Anonym (T)
    Anonym (Aldrig) skrev 2016-02-09 15:34:46 följande:

Jag skulle aldrig i hela mitt liv föda vaginalt. Alla jag känner som fött vaginalt har problem därnere och har också läst någonstans att 50 %!!!! av de som föder vaginalt får bestående problem i underlivet!! Skulle aldrig föda vaginalt, det är som om att man VILL ha problem därnere om man väljer att föda vaginalt.

Fast du får ju ha lite perspektiv på det

Om man förbereder sig, föder med kunniga barnmorskor, inte är överviktig, inte går upp för mycket, inte är extremt ung/gammal och får ev. Problem åtgärdat på en gång rätt

Så är risken för men inte stor alls

Och bara att vara gravid kan ge men, då mycket styrs av hormonerna

Men tyvärr så är det många som föder extremt unga/gamla, överviktiga, förstår inte processen, stress, otrygghet

Onödiga grejer sätts in, problemen viftas bort och resurserna finns inte att fixa allt på en gång

:(

Så själva "pressa ut en bebis genom vaginan" är inte huvudproblemet utan det som leder dit och det som händer efter

Och kejsarsnitt innebär många risker det också.
  • Anonym (Aldrig)

Många av de jag känner förberedde sig, födde med kunniga barnmorskor, var inte överviktiga osv MEN ändå fick de skador i underlivet som de får leva med resten av livet.

• Anonym (T)
    Anonym (Aldrig) skrev 2016-02-09 15:52:33 följande:

Många av de jag känner förberedde sig, födde med kunniga barnmorskor, var inte överviktiga osv MEN ändå fick de skador i underlivet som de får leva med resten av livet.

Det finns ju inget som säger att dom definitivt hade sluppit det med kejsarsnitt eller att dom inte hade fått andra skador av det istället

Och sen kan det vara en slump att du känner just dom och inte statistiskt fakta
  • Anonym (Aldrig)

Fast fakta säger ju 50 %, det är jättemycket!!!

• Anonym (T)
    Anonym (Aldrig) skrev 2016-02-09 15:59:08 följande:

Fast fakta säger ju 50 %, det är jättemycket!!!

50% mår hur bra som helst och 50% säger ingenting om dom som fått skador inte förberedde sig, är överviktiga, för små bäcken, extremt ung/gammal, gått upp mycket, stressade, dåliga resurser på sjukhuset, födde hemma, diabetes, andra sjukdomar m.m

Och 50% säger inte heller exakt vad för skador eller exakt vad för konsekvenser eller om det lika gärna hade hänt vid kejsarsnitt också eller om annat hade hänt då

Jag står med i den där 50% statistiken för skador, men det jag har stör mig inte direkt och min lilla lutning gör också att jag får otroliga orgasmer vid samlag nu ^^ DET kan du inte läsa om i dom där rapporterna..

Det jag menar är att lösningen kanske inte är att alla gör kejsarsnitt, utan att göra vaginal förlossning "rätt" och fixa problem rätt på en gång

Tex. Så ökade skadorisken när man började föda liggandes på rygg, det är bra när läkare ska kontrollera men en bra barnmorska borde veta att det inte är bra sätt att föda, hellre sittande, alla fyra eller hukandes, det minskar risken för skador

Och det behövs mer resurser för nu är det väldigt stressande ofta och åtgärder sätts in för att skynda på i onödan, vilket ökar risken
  • Anonym (Aldrig)

Folk får göra som de vill, jag skulle aldrig i hela mitt liv föda vaginalt i alla fall. Inte när jag vet hur vanligt det är att man får skador därnere.

• babyok
    Anonym (Aldrig) skrev 2016-02-09 15:52:33 följande:

Inget som dem kunnat åtgärda med operation m.m?
  • Anonym (Bristningar)

Hej,

Jag klarade mig nästan helt från "skador" vid förlossningen.

Förlossning: ca 15h på förlossningen från inskrivning tills bebis låg på bröstet.
    Smärtlindring: lustgas
    Skador: fick bristningar som man valde att sy.

Idag känner jag mig återställd, sonen är 1,5år. kör knipövningar men det kan fortfarande ske små olyckor (urinläckage) vid tex kraftiga nysningar.

• Anonym (Mia)

Skulle aldrig för mitt liv riskera en vaginal förlossning även om risken att den blev som min vore en på miljarden.

Först förlossningen som var det absolut mest kränkande, förnedrande, vidriga och torterande. Det fanns inte i min föreställningsvärld att det kunde vara så hemskt.

Smärtor av förlossningsskador som man förnekade i över ett halvår ville inte ens undersöka det trots att jag knappt kunde sitta eller gå.

Förlossningsskador av allehanda art med flera operationer, och fler som kommer.

Byta jobb, sjukskrivningar, depression, bajsa på sig varje dag, inte kunna träna, sexlivet förstört...

Svar på tråden Förlossningsskador!