• klyban

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

Guapa skrev 2016-03-08 16:08:31 följande:
    Jag äter för tillfället väldigt mycket socker och mår prima. Därmed inte sagt att det är bra att äta socker. Det är skit och kommer förmodligen leda till massor av sjukdomar i längden.

Varför äter jag socker då? För att det är så himla gott :(

Socker är så nära en drog man kan komma, utan att vara en drog.
    Enda som saknas är ett ett tydlig berusning.
    Sugerhigh är inte tillräckligt starkt i mitt tycke, men andra anser det är tillräckligt tydligt.
    Man jämför faktisk socker med kokain, i hur djupt beroendet kan bli och hur svår abstinensen kan vara.

Ska man sen äta efter tanken "jag mår bra", så kan det bli rätt illa till slut.
    Socker är en långsam sak, alla tar inte skada av det, men orsakar mycket lidande för många.

• klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 16:29:45 följande:
    Så hur är en inte grovt förenklad åsikt om kolhydrater?

Hur menar du?
    Jag har inte läst den, och tänker knappast göra det heller.
    Men om boken är till för gemene man, så är jag rätt säker på att man anpassar språket för dessa.
    Och det är bara en bok och inte en bibel, som då betyder att man bara kan få med så mycket.

Och finns väl inget som säger att det inte kommer mer böcker i ämnet av han.
    Som går in på djupet, man ska veta att det inte bara handlar om en ideologi, utan det handlar även kunna tjäna lite pengar på det.
    Så rent affärsstrategiskt, så är det klokt att inte rikta sig till få högutbildade och forskarspråk.
    Utan enklare och den stora massan.

• klyban
    Rafael90 skrev 2016-03-08 16:48:37 följande:
    Det finns obegränsat med forskning som visar hur kroppen reagerar av den diet han förespråkar. Att vissa mår bättre av en period med LCHF innebär inte att det på något sätt är bra för kroppen, och särskilt inte på lång sikt.

När det kommer till sån här forskning, så tror jag inte på mycket.
    Då det är alldeles för ofta ett intresse varit med och styrt upp i vad man ska komma fram till.
    Ofta till LCHF nackdel, då kolhydrat lobbyn är vansinnigt mäktig.
    Den försökte lura i oss 6-8 skivor bröd varje dag tex.

• klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 17:29:02 följande:
    Vania kommenterade att den egna utsagan om Kostdoktorn "Tvärtom. Han skulle inte se åt en kolhydrat." var en grov förenklig. Jag var mest nyfiken på den mer ickeförenklade synen på kolhydratet. Är det t ex ok att äta kolhydrater, som finns i en del av Kostdoktorns recept?

Och du valde att gå svart och vitt.
    Du är inte ens medveten om att kolhydratfattig/fri kost, så kan man äta en viss mängd kolhydrater.
    Visste du inte om detta?

• klyban
    Anonym (@) skrev 2016-03-08 17:53:23 följande:
    Lchf är ingen diet

Men det måste det väl vara?
    Ordet diet betyder ju "av hälsoskäl reglerar sin kosthållning".
    Och jag skulle kunna hitta på en diet nu, och kalla detta för en diet.
    Hur bisarr det nu må vara, så kan jag sen kalla detta för en diet.

• klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 18:41:52 följande:
    Jag vet skillnaden på något som är fritt från ett ämne och något som är fattigt på ett ämne.
    Det var inget svar, vill du försöka igen?
  • klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 20:07:58 följande:
    Och du valde att gå svart och vitt.
    "Du är inte ens medveten om att kolhydratfattig/fri kost, så kan man äta en viss mängd kolhydrater.
    Visste du inte om detta?"
    Fattig - ja
    Fri - nej

Som sagt vad, ingen idé att du svarar mer.
    Då inget svar kommer komma, och du spelar du.
    Och min erfarenhet är att du aldrig kommer sluta med detta.
    Då jag känner igen beteendet, när man avslöjar någon att hänge sig till svart och vitt.

• klyban
    Guapa skrev 2016-03-08 20:01:19 följande:
    Det är onekligen en drog. Lättillgänglig och billig dessutom. Och precis som du säger- långsam. Det är det som gör den så farlig. Speciellt för personer som mig som tycks ha hyfsade gener och inte reagerar på div dieter, inte får någon märkbar effekt på blodvärden etc. Jag hinner bygga upp ett beroende som kommer vara svårt att bryta den dag de negativa effekterna faktiskt tagit överhand. 

Jag åt lchf under ett par år och mådde varken bättre eller sämre då än vad jag gör nu. Däremot tror jag att den typen av kosthållning är betydligt mer hållbar på sikt (under förutsättning att man inte ökar mängden rött kött).

Det är ovanligt många som inbillar sig att LCHF är att man ska öka köttintaget.

Jag vill inte gå så långt att säga socker är en drog, men det delar kusligt många egenskaper med droger.
    Hade den haft bara lite rusegenskaper, så hade den platsat bland droger.

• klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 21:06:53 följande:
    Kan du upprepa frågan då jag måste ha missat något?
    Nej, lägger inte ner kraft, eftersom du valde den väg du gjorde.
  • klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 21:36:26 följande:
    Men vad säger kostdoktorn om kolhydrater; nej, lite, ibland, lagom? Är det ok med kolhydrater och hur mycket i så fall och av vilken typ?

Så länge du tänker i svart och vitt termer, så är det meningslöst du ställer frågor.
    Kolhydratfri kost brukar man kallad et fast än det inte når ända till noll, detta vet du.
    Eller så har du noll koll.
    Gränsen för LCHF har en rätt hög gramhalt av kolhydrater, och kolhydratfri kallar man det vid en rätt låg gramhalt och inte noll.
    Visst ingen logik, men så är det.

Men du väljer svart och vitt, så länge du springer i den hagen, så kommer du vara rätt ensam.

Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?