-
Ja, jag är rätt fram.Anonym (allis) skrev 2016-03-08 22:28:18 följande:Alltid lika 'trevlig' i alla trådar. *spyr lite*
-
Kjell2 skrev 2016-03-08 22:34:28 följande:Att LCHF kost innehåller kolhydrater vet jag, det heter trots allt Low Carb. Att sen något som kallas fri trots allt innehåller lite håller jag med om är ologiskt.
Det jag i första hand reagerade mot var det externt svart/vita utalandet om att Kostdoktorn inte såg åt kolhydrater. Denna typ av extremt förenklade uttalande gör attt det blir lätt att se vissa kostförespråkare som på gränsen till religösa fanatiker och det i mycket sunda budskapet går förlorat.Alla som har den minsta koll på dessa dieter, vet vad som menad med kolhydratfritt.
Även om logiken dikterar att det ska vara noll, så räknar man inte på det sättet i denna diet.
Man kan se det som, närmare noll kommer man inte.
Men du ville så gärna göra det tills vart och vitt, fast än du vet(kan jag inbilla mig i alla fall) vad det handlar om.
Och ja, inom alla dieter finns det fanatiker, LCHF och liknande är inget undantag.
Man ska veta att personen försöker tjäna pengar också, då ställer man gärna på sin spets.
Men detta får han ta ansvar för, och du får ta ansvar för ditt beteende. -
Guapa skrev 2016-03-08 22:38:41 följande:Ska och ska. Tror folk generellt är för lata för att laga vegetarisk lchf . Sen är det ju väldigt gott att toppa omeletten med knaperstekt bacon till frukost. Äta en biff med fet sås och blomkålsris. Osv osv. Jag tror majoriteten av alla som äter lchf inte har rena vegetsriska dagar öht, även fast det givetvis går att laga köttfri fet mat med lite kolhydrater.
Man måste inte ha vegetariska dagar på LCHF, inte mer än vad du har vanligtvis.
Vad man inte ska göra, är att öka sitt köttintag.
Tycker det är konstigt att så många har åsikter om LCHF och inte kan ens den om köttet. -
Aniiee skrev 2016-03-08 22:53:18 följande:Fast nu sa ju klyban faktiskt "många tror att man ska ÖKA sitt köttintag" (för det är många som äter LCHF som äter otroliga mängder kött). Det ska man ju inte, isf, utan mer äta lika mycket kött som innan. Klyban nämnde inte vegetariskt över huvud taget, vad jag kan se.
Många som börjar äta LCHF ökar sitt köttätande kraftigt, om bara för en period eller "på heltid" vet jag inte, men många börjar äta bacon och fläskkotlett i parti och minut, och det är ju inte det som är vitsen. Många lever nog snarare på LCHP snarare än LCHF. Eller möjligen LCMPMF.Jag har faktiskt inte en susning i varför så många inbillar sig detta.
Hehe, härliga bokstavskombinationer där på slutet.
Detta med köttet och folks okunskap vad som innehåller kolhydrater, är det vanligaste felen folk gör med LCHF.
Sen säger dom att det inte funkar.
En diet som LCHF, ska man inte ge sig in på, innan man vet hur man ska göra. -
Anonym (omg) skrev 2016-03-09 00:17:58 följande:Tråden handlar väl inte om LCHF? Kolhydrater är ofta väldigt bra för människors hälsa. Tyvärr har en generation börjat förväxla alla kolhydrater med socker och det finns det ju ingen sanning i.
Att prata om kolhydrater och socker, så ligger ALLTID LCHF nära till hands att prata om också.
Vad är det som är så bra med kolhydrater?
Kolhydrater är nått vi kan klara oss utan, kolhydrater är en icke essentiell råvara.
Och så du inte missförstår, så pratar jag inte om att vi ska skippa 100%av kolhydraterna(100% som i 0,00g).
Men vi skulle kunna om man hade velat.
Socker bör vi skippa helt, men dra ner på kolhydrater också.
Sen kanske vi inte behöver gå ner till LCHF mängder, men mindre mot det normala idag. -
Aniiee skrev 2016-03-09 00:30:11 följande:Det har jag. En susning alltså, men det är bara en susning/gissning + utsagor från ett fåtal personer jag känner som äter eller har testat LCHF.
Summan av den kardemumman är helt enkelt att det är lättare och mer aptitligt att öka på mängden kött än att öka på mängden fett. Och att det fyller tallriken. I alla fall i början, för de flesta (både bekanta och vad jag har märkt i blogosfären) ersätter inte potatisen och pastan och riset och brödet med grönsaker till en början, utan just med kött och ägg (och fett, naturligtvis). Fett är inte bukfylla, även om de flesta blir mätta(re) på fett, så signalerna från magen många får i början ber om mer bukfylla, som, eftersom man inte äter den delen av maten längre, ersätts med annat som tar upp plats, vilket en bit kött gör, men inte en matsked grädde.
Som sagt, min helt ovetenskapliga analys av många samtal och blogginlägg.Du mer tänker i att det inte ser ut att vara mycket på tallriken, och därför ökar man köttet?
Enkelt sagt då.
Sen tror jag det har lite med att vi är inpräntade med att fett är farligt också. -
Anonym (omg) skrev 2016-03-09 00:36:32 följande:Det tjatas mycket om det ja men så enkelt är det inte. Kolhydrater står för mycket fysiologiska och hälsomässiga effekter. Tänk på att stenåldersmänniskorna inte levde så länge. Det finns många bra, för att inte säga nödvändiga kolhydrater som vi ska äta, om vi tål dem, för att hålla oss så friska ochhälsosamma så länge som möjligt. Det finns mycket forskning som bevisar det.
Mat är inte enkelt, det är inte mycket folk och forskning kan komma överens om här.
Stenåldersmänniska, kost och livslängd, kan vi inte jämföra.
Vi skiljer oss ifrån stenåldersmänniskan alldeles för mycket, för en sådan jämförelse ens ska funka.
Samma dag vi får vår första vaccin, så har vi noll gemensamt med stenåldersmänniska och dennas livslängd.. -
Aniiee skrev 2016-03-09 00:45:44 följande:Kolhydrater är hjärnans bränsle. Jag märker direkt när jag fått i mig för lite kolhydrater, för jag blir skitseg i huvet och börjar dessutom se dåligt/tolka intryck från ögonen dåligt/konstigt (och, nej, det går inte över. Jag har också testat LCHF under en längre period, övervakad av studenter inom nutrition och deras professor). Jag behöver helt enkelt mer än vad som kan kallas Low Carb. Till och med min IQ sänktes (inte så konstigt eftersom jag blev just seg = långsam).
Sen håller jag med om att många kan dra ned, precis som jag håller med om att många kan dra ned på köttkonsumtionen. Men man måste hitta en balans som funkar för en själv. För mig är det 30/40/30 P/K/F, vilket varken är LCHF eller Hi Carb eller vad livsmedelsverket tycker. Det är lite mer protein än vanligt (livsmedelsverket tycker 10-20e% är bra, många LCHFare förespåkar ca 15-20e%), lite kolhydrater enligt LV (55e%) och mycket enligt LCHF (5-20e%), och lagom fett enligt LV (30e%) och lite enligt LCHF (75-85e%), men det är det som funkar för mig.
Fler kanske borde testa vad som funkar för dem......Tänkte mer på ur essentiella synvinkeln, och när folk vi inte kan leva utan kolhydrater.
Vilket vi kan, då kroppen producerar det hjärna behöver, om kroppen inte får det tillfört.
Sen är tillhör inte jag dom som säger vi inte ska äta några kolhydrater alls, eller ens nära.
Tycker bara det är viktigt att man inte far med osanningar. -
Svammel.Anonym (omg) skrev 2016-03-09 01:48:07 följande:Jag tänker mer på vad som förde människan framåt i stenåldern och vad som är bevisat att förebygga sjukdomar. Vår moderna mat är inte hjärna från den fällda oxen så det kan inte jämföras. De som lever längst och mår bäst äter mycket frukt och grönt och en hel del soja.
-
Nu var det annat som jag tog upp, och det var varför vi inte kan jämföra oss med livslängd med stenåldern och idag.Anonym (allis) skrev 2016-03-09 07:27:00 följande:Evolution går jävligt jävligt långsamt.
Rent biologiskt (genetiskt) är vi faktiskt jävligt lika människan på den senare stenåldern.