• klyban

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

Anonym (omg) skrev 2016-03-10 17:03:37 följande:
    Inte alls. Myter har en förmåga att vara seglivade.
    Många reklamkampanjer har haft stor genomslagskraft.
    Det finns gott om intelligenta människor som äter kolhydrater. ;)
    Det är ingen myt, det är resultatet av en kampanj som gav intrycket att vara statlig information i att vi ska äta 6-8 skivor.
    Ingen kommer närheten av denna.

Och hur kan du prata om intelligenta människor och mat?
    Titta på vad folk äter
  • klyban
    Anonym (hmm) skrev 2016-03-10 17:16:10 följande:
    Ni kan sluta bråka! Ni har ju båda rätt. Kampanjen var en reklamkampanj från "Brödinstitutet", jag har googlat, se nedan:

Jag minns inte kampanjen men däremot har jag hört myten upprepas åtskilliga gånger. Myten kommer härifrån. En reklamkampanj, men det är klart att den ger intrycket av att en myndighet rekommenderar detta. Man behöver inte vara ointelligent för att gå på det, och framför allt behöver man inte vara ointelligent för att tro på myten att detta var en myndighets rekommendation.

Det vi bråkar om, är om genomslagskraften och att folk än idag tror att det var SLV/Socialstyrelsen som gjorde detta "uttalande".

En myt blir det först om man säger man ska äta 6-8 skivor bröd om dagen.
    Det tror jag ingen har sagt här, eller?

• klyban
    Anonym (allis) skrev 2016-03-11 00:54:41 följande:
    Min kropp (om du nu är det minsta intresserad av den) drivs i princip helt utan kolhydrater. Och kroppen mår och funkar bra trots kolhydratbristen. Faktiskt så både mår jag och funkar så himla mycket bättre sedan jag skippade kolhydraterna.
    Det är många som inbillar sig att kolhydrater är essentiellt att inta.
    Sen i praktiken är det få som verkligen äter 100% kolhydratfri kost.
  • klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-11 10:31:31 följande:
    Frukt, rötter, fullkornsbröd osv är nyttiga saker. Du får naturligtvis tro att fett och protein ger just dig en livslång god hälsa om det är vad du vill tro.

Det kan man varken utesluta eller bekräfta.
    Det som är nyttigt för en människa, behöver inte nödvändigtvis vara nyttigt för någon annan människa.
    Mat är lite lurigt på det viset, man vet helt enkelt inte.
    Sen är det i princip omöjligt att forska på mat, då vi äter så många och olika ingredienser.
    Så man vet inte vad som göra vad.
    Sen viss forskning går givetvis, som tex cancerogena ämnen i maten gifter och såna saker.
    Mmen generellt så ska man ta all forskning om mat med en stor nypa salt.
    Jag skulle kunna "bevisa" alla möjliga saker om mat, där jag på ena säger det är sjukt onyttigt pga bla bla bla, för sen hitta annan "forskning" som säger tvärtom.
    Ibland undrar jag inte om matforskning är bara ett sätt för industrin få folk sluta äta viss mat, och börja äta deras.

• klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-11 10:40:47 följande:
    Så fettet omandlar inte till socker och ditt blod har inget glukos i sig? M.a.o. så är du alltså hjärndöd? Man kan inte leva utan..

Kolhydrater är en icke essentiella råvaror.
    Det som hjärnan behöver kan vi producera själva.
    Detta kan du väl för fan inte ha missat?

• klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-11 10:42:34 följande:
    Nej då. Däremot är kost fibrerna nödvändiga för möjligheten att få en livslång god hälsa.
    Säger du ja.
  • klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-11 10:44:58 följande:
    Det bekräftas av vetenskapen. Var får du dina "fakta " från? Hittar du bara på att något ska vara hälsosamt eller tror du att någon forskare håller med om din teori?,

Om du har kollat på forskning, så vet du redan att jag har rätt.
    Och man kan påstå precis vad man vill, om man cherrypickar bland forskning.
    Och vad forskarna säger, ja dom får lön av industri, så dom säger väl att dom är seriösa.
    Och knappast en nyhet att forskning där man äter massa andra saker, att detta givetvis kommer påverka resultaten.
    Det vore väldigt korkat att påstå annat.

• klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-11 10:46:41 följande:
    Enligt forskarna då eller? De som vi ska ta med en nypa SALT? smile2.gif Du menar alltså att fettet inte blir till socker i kroppen?

?

Forskarna säger också att socker/kolhydrater är inte essentiella, hur svårt är detta för dig.
    Kroppen bildar socker hjärnan behöver, visste du inte detta?

• klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-11 10:46:41 följande:
    Enligt forskarna då eller? De som vi ska ta med en nypa SALT? smile2.gif Du menar alltså att fettet inte blir till socker i kroppen?

Och jo, detta är ju inte matforskning, utan forskning om kroppen och vad den kräver och inte kräver.
    Det vi ska ta med en nypa salt(inbilla mig detta var solklart), var att mat som i råvaror är hopplösa saker att forska om.
    Sen kanske om man äter odört, så är det kanske inte så svårt att se att det inte är så bra.

• klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-11 18:00:36 följande:
    Du verkar inte förstå vad jag skriver. Kan bara beklaga.

Ingenstans har jag påstått att kolhydrater är essentiell näring. Det jag har skrivit är att kolhydrater inte är faliga och att ingen lever utan det du OCH vissa andra kallar SOCKER i blodet.
    Jaha?
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?