HJÄLP! Tror att min sambo är svag-begåvad?!
hej alla fl:are....
Jag och min sambo planerar att skaffa barn, men ibland är jag lite orolig för att han skulle vara svag-begåvad...de är ju självklart hemskt för mej att "erkänna". Så elaka kommentarer undanbedes.
Han är väldigt blyg och osäker. Ibland fattar han inte enkla saker, och har IG på alla tentor på högskolan...=(
Han avsätter mycket tid åt att plugga, och är disciplinerad. Så de handlar inte om ngt sådant...
De är svårt att förklara här hur han är....men jag är osäker på om de är för att han är osmart, eller om det beror på att han har en väldigt dominerande pappa, och brorsor?
Han har hela sitt liv fått höra att han "lite trögare och osmartare än de andra" osv....
Men de har de sagt på "skoj"....(jävligt taskigt, jag vet)
Men nu när jag o sambon funderar på att skaffa barn så är jag rädd att detta barn ska "ärva" detta och bli svag-begåvad?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-28 21:49:38:
Tack för era svar- trots att flera varit ganska hårda. Ska tillägga att han INTE lider att dyslexi. Min mening med inlägget var väl egentligen att höra med er om någon varit i samma situation (tack till er som svarat och varit det) och även att höra med er om hur mycket ni tror att hans uppväxt kan ha påverkat honom? Hans familj skämtar ganska ofta med att "så typiskt **...han tänker ju inte" " "fa-n så dum du är" osv...kan detta ha gjort att han blivit så som han är idag? Jag har försökt att peppa hans självförtroende ofta! Han är inte heller särskilt bra på att ta hand om relationer...eller jo, kanske vänskapsrelationer men inte kärleksrelationer. Svårt att visa kärlek, ge trygghet osv. Känns som om det är jag som bara ger och ger...och inte får ngt. När jag säger att ja vill ha kärlek och trygghet från honom säger han "men jag vill inte ha ngn bebis som inte kan ta hand om sej själv" (och syftar på mej alltså)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-01 17:06:13:
jag vill tillägga att jag inte är ute efter att få supersmarta einstein-barn!!! Vill bara minimera risken för att få ett barn som kommer att vara svag begåvad. Självklart skulle jag älska mitt barn oavsett, lika mycket! Men jag vill ju tänka efter liiite innan man gör en ny varelse....