• Anonym (Louise)

Gör det ont att föda barn?

Gravid i v.26 nu och tänker så mycket på förlossningen...hur ont kommer det att göra egentligen? Från skala 1/10?

Hört att det är som att dö...men det stämmer väl inte?

• Svar på tråden Gör det ont att föda barn?
  • Anonym (Bm)

Jag har fött fyra barn. Med den första fick jag Eda vilket är vanligt med framförallt första, då det kan ta lite längre tid och man helt inte orkar ha ont så länge. Gick hur bra som helst men klart det gjorde ont. Andra gick fort och enkelt, men såklart också väldigt smärtsamt. Tredje födde jag utan någon smärtlindring alls och kände att jag hade full koll på situationen. Var helt avslappnad vilket verkligen är viktigt när det kommer till smärtan. Det går så otroligt mycket bättre att hantera sin smärta då man är lugn och andas ordentligt under värkarna.

Födde fjärde barnet för några månader sedan.

Var helt lugn inför förlossningen och inte ett dugg orolig då de andra gått så bra. Detta var dessutom min första förlossning som barnmorska så jag trodde ju jag hade full koll ;). Nio v för tidigt gick vattnet. Några dagar efter blev jag igångsatt. Jag var LIVRÄDD för vad som skulle komma ut. För hur bebisen skulle må. Min kropp ville inte alls föda barn och jag kunde inte slappna av hur jag än försökte. Det gick dessutom så otroligt fort allting vilket var hemskt. Detta var den värsta smärtupplevelse jag varit med om och jag vet att jag tänkte att gör det liite mer ont nu så dör jag. Helt klart 10 på en skala från 1-10.

Men såklart värt det i efterhand :).

Så andas! Och träna avslappning. Det är minst lika viktigt som smärtlindring :)!

• Anonym (mor)
    Anonym (Louise) skrev 2016-03-17 23:13:44 följande:

Gravid i v.26 nu och tänker så mycket på förlossningen...hur ont kommer det att göra egentligen? Från skala 1/10?

Så du tänker att om någon säger att det gör ont son en sjua (t ex) så kan du översätta det till vad en sjua är för dig? Smärta är ju oerhört svår att mäta då den ju är ytterst subjektiv! Det bästa är väl att du förbereder dig för en tia för då blir du inte chockad. Jag gjorde inte så utan var rätt blåögd och det blev en tia och modell slakthus.
  • Pkb

Jag har hög smärttröskel och trodde minsann att jag skulle klara av smärtan vid en förlossning bättre än alla andra, de överdrev bara för att det var så svaga psykiskt och fysiskt. HAH! där och då dog jag.. Och återuppstod någon gång under det sjunde året.

Dom överdrev inte, dom underdrev, lol.

Jag fick ingen panikångest och trodde att jag skulle dö, men det var väl någonslags dödslängtan då jag funderade på om jag skulle hoppa från fönstret.

Och nej det spelade ingen roll att jag var lugn, det gjorde lika ont ändå. Jämförelse...att bli levande bränd?

• ensamärstark

Det är olika för alla hur ont man upplever sin förlossning.

Min blev väldigt utdragen. 28 timmar. Och ja. Jag hade så ont att jag bara ville dö hela tiden. Värkarna släppte aldrig riktigt innan nya kom. Epiduralen fungerade ej. Hade bara lustgas.

Så ja, jag ville bara dö.. Men det gick över när barnen var ute sen :)

• Anonym (Lena)
    Anonym (Louise) skrev 2016-03-17 23:13:44 följande:

Så himla farligt är det inte. Det gör skitont, men så länge du minns att du håller på att föda barn kommer du inte att tro att du håller på att dö. Nu finns dessutom bra smärtlindring av olika slag. Själv har jag bara haft lustgas, men det var precis den hjälp jag behövde, den gör att man blir avtrubbad och mjuk i hela kroppen. Det gör fortfarande ont, men man bryr sig inte. Eller jag brydde mig inte.

Det är världens häftigaste grej att föda barn!
  • Vestra

Ont gör det. Dö vet jag inte, men ja alltså ibland vill man dö när man har magsjuka, man känner väl att man dör av trötthet kanske, inte just smärtan.

1:a var långdraget och jag var sjukt trött och såklart var det mycket, mycket jobbigare än 3:e förlossningen som gick mycket snabbare. 2:a med akutsnitt var värt, då hade man ju ont efteråt också. Och det var värre än under tiden. Jag mådde bra direkt efter mina 2 vaginala, efter första var det ömt ett tag, men jag var förvånad över att det inte gjorde ont och sved o grejade. Efter min andra vaginala var det inte ens ömt. 

Sedan är det individuellt för alla, men ja ibland trodde man att man skulle svimma. Men det var nog mest pga tröttheten faktiskt.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (hmm)

första länken är för att få dig lite gladare :)

">

ny är jag inte någon större vän av gudrun schyman men hon medverkade en gång i en film om att föda barn som har andvänds för information till förstföderskor mm.
    den tycker jag är informativ till viss del då man inte kan ta med alla variablar. jag menar en del föder ett barn på 2,9kg andra ett på 4,5kg så det skiljer ju
    hur som säå hoppas jag länken funkar och att du kan ha någon nytta av den infon.

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=605

• Anonym (J)
    Anonym (Mum3) skrev 2016-03-18 16:15:42 följande:

Första barnet tyckte jag kanske 8/10 (hanterbart ont, snabb förlossning och lustgas som bedövning)

Andra barnet 8/10, supersnabb förlossning i bilen... Ingen bedövning ????

Tredje barnet 10/10... Segt, utdragen och smärtsam förlossning. Blev både ryggbedövning och lustgas för att samla de sista krafterna...puh!

Så smärtupplevelsen varierar! Beror nog på rädsla, förväntningar, dagsform och hur pass utvilad man är.

8/10 räknas inte som hanterbart ont i vården
  • Anonym (J)
    fjanten skrev 2016-03-18 20:47:46 följande:

Nej, det gör inte alls ont. Är skönt att föda barn. "Värkar" borde heta "Välbehag".

Obs, ironi.

Det gör ont. Som fan. 100/10 på en skala.

Kul "skämt". Sådana som du som skrämmer upp andra borde fan skämmas.
  • meemelii

Tvivlar på att det gör ont att just dö men självfallet gör det ont att föda. 10/10 på skalan. Fött två barn och planerar ett tredje nästa år :)

Svar på tråden Gör det ont att föda barn?