• Anonym (Louise)

    Gör det ont att föda barn?

    Gravid i v.26 nu och tänker så mycket på förlossningen...hur ont kommer det att göra egentligen? Från skala 1/10?

    Hört att det är som att dö...men det stämmer väl inte?

  • Svar på tråden Gör det ont att föda barn?
  • Åsan

    Ja. Det gjorde så ont så jag ville dö. Men det är så värt det och upplevelsen efteråt gör att jag lätt skulle skaffa 10 barn.

    Lyckoruset och euforin när man ligger där med sin nyfödda på bröstet och fikar. Och vet vad man åstadkommit. Den bästa känslan jag varit med om i livet.

  • Butterscotch

    Det gjorde ont såklart men helt klart överkomligt tycker jag. Det var definitivt en riktigt cool upplevelse, kroppen visste precis vad den höll på med! Den känslan önskar jag alla kvinnor. Att skaffa fler barn och gå igenom det igen låg inte på topplistan direkt efteråt om man säger så men det funkar ju så finurligt att minnet bleknar med tiden.

  • CissiJissi

    Jag tror förresten att ju värre man tyckte det va, ju mer eufori känner man när det är över! Jag kände tyvärr inte eufori, hanterade all smärtan så extremt lugnt att när det var över var det mer "jaha oj hjälp vem är du.. Hej hej lilla du.. Eh.. Oj ska du ligga på mitt bröst du nu ja oj vad ovant..", men babyblues hormonerna som kom ett dygn efter har färgat allt i efterhand, så euforin kom till slut ändå haha:) så om du känner att du vill dö blir kanske belöningen i eufori och lycka efteråt ännu större, det är ju en härlig tröst!!:D

  • Lilla hostan

    Jag förstår att du är orolig. Men tänk att de flesta som fött barn faktiskt väljer att göra det igen (och vissa igen och igen och igen och...). Värre än så är det oftast inte.

    Det är för de flesta mycket smärtsamt men det är, tycker jag, annorlunda med förlossningssmärta än annan smärta. Alltid annars när man har ont är det ett tecken på att något är fel och det finns därför rädsla och oro inblandat. Så länge förlossningen flyter på som den ska finns ingen anledning till oro. Istället kan allt fokus läggas på att slappna av så gott det går och hantera det som händer.

    Att oroa sig vinner man inget på, men att förbereda sig inför förlossningen - både fysiskt och mentalt - tror jag är viktigt. Det du gör nu är nog den absolut vanligaste mentala förberedelsen - du tar del av andras erfarenheter. Prata gärna med mödrar i din närhet. Det blir mer nyanserat när man pratar än när man skriver så här kortfattat.

    Du har frågat oss om det gör ont och då får du en viss typ av svar. För ont gör det. Om du istället frågar vad som är det bästa minnet, det finaste ögonblicket, de underbaraste barnmorskorna etc så får du betydligt mer upplyftande svar.

    Jag tyckte att det var väldigt spännande att föda barn.

  • Lilla W

    @egolovers Nu missförstod du nog mig. Jag har haft två fantastiska förlossningar med helt hanterbar smärta. Vad jag menar är att jag tror inte tror att det är särskilt bra som förstföderska, ännu mindre om man är rädd, att sitta och läsa sida upp och ner om hur ont det gör och folks skräckupplevelser. Vissa har ju skrivit att det är som att bli bränd levande, får organen utslitna osv. Självklart blir man ännu mer rädd då, vilket TS nu skrivit att hon är eftet att ha läst allt.

    @TS läs inte mer sånt här. Jag fick oxå höra en massa hemska historier och alla mina vänner hade hemska upplevelser dom gärna berättade. För mig och för många andra runt omkring mig har förlossningarna gått jättebra. Pepp pepp, det kommer att gå jättebra! Det sämsta du kan göra är att läsa en massa historier på nätet som gör dig rädd.

  • 1234568

    Det gör ont ja. Det gör ont så in i helvete..

    Men det är värt det :) Och det är snabbt glömt när barnet är fött.

    Finns bra smärtlindring som hjälper dig. Dock känns det oavsett, men det tar ner smärtan till hanterbar nivå.

    Jag hade en bra förlossning, som gick som den skulle. Men oavsett gjorde det ont. Trodde flera varv att jag inte skulle klara mer, men BM hjälpte mig bra med smärtlindring och pepp..och lever gör jag och glad att jag födde vaginalt är jag (och då fick jag göra kryst skedet x 2 för jag fick tvillingar)

  • Anonym (nn)

    Det gör ont att föda barn. Det går inte att förneka. Men efter två förlossningar och två underbara barn så börjar jag längta efter ett tredje barn och en tredje förlossning :) Trots att det gör ont så längtar jag ändå. Trots att det gör ont så skaffar kvinnor fler barn :) För att en förlossning är bland det häftigaste och mäktigaste man kan gå igenom som kvinna. Och man såklart :)

  • Anonym (Mamma till tre)

    Det är ju olika för alla så svårt att svara på. Jag har fött tre barn, dom två senaste förlossningarna födde jag utan någon bedövning. Och ja, jag trodde jag skulle dö båda gångerna. Nu sista förlossningen hade jag dödsångest så fort den starta och ända tills den var över. Har sagt förut att jag vill ha fyra barn, men jag tänker inte genom gå en förlossning till!

    Men det är ju sååå värt det när man ligger där med sin lilla bebis på bröstet :)

  • Vestra
    Ego Lovers skrev 2016-03-19 01:11:12 följande:

    På skala 1-10 är det 10 men det är ändå en positiv smärta som resulterar i ett positivt resultat. Gallsten är också en tia en ett rent helvete


    Japp, detta håller jag med om. Föder hellre barn än upplever ett gallstensanfall igen. Fy fan. Där kan vi snacka smärta!
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Gör det ont att föda barn?