• Anonym (Louise)

Gör det ont att föda barn?

Gravid i v.26 nu och tänker så mycket på förlossningen...hur ont kommer det att göra egentligen? Från skala 1/10?

Hört att det är som att dö...men det stämmer väl inte?

• Svar på tråden Gör det ont att föda barn?
  • Anonym (Mum3)

Första barnet tyckte jag kanske 8/10 (hanterbart ont, snabb förlossning och lustgas som bedövning)

Andra barnet 8/10, supersnabb förlossning i bilen... Ingen bedövning ????

Tredje barnet 10/10... Segt, utdragen och smärtsam förlossning. Blev både ryggbedövning och lustgas för att samla de sista krafterna...puh!

Så smärtupplevelsen varierar! Beror nog på rädsla, förväntningar, dagsform och hur pass utvilad man är.

• Anonym (nn)
    Anonym (Mum3) skrev 2016-03-18 16:15:42 följande:

Första barnet tyckte jag kanske 8/10 (hanterbart ont, snabb förlossning och lustgas som bedövning)

Andra barnet 8/10, supersnabb förlossning i bilen... Ingen bedövning ????

Tredje barnet 10/10... Segt, utdragen och smärtsam förlossning. Blev både ryggbedövning och lustgas för att samla de sista krafterna...puh!

Så smärtupplevelsen varierar! Beror nog på rädsla, förväntningar, dagsform och hur pass utvilad man är.

Jag är jätte nyfiken på hur långa dina förlossningar varit? :)
  • Anonym (Mum3)
    Anonym (nn) skrev 2016-03-18 16:24:20 följande:
    Jag är jätte nyfiken på hur långa dina förlossningar varit? :)
    :)
    Första barnet: ca 4,5 Tim från att värkarna drog igång. Det var igångsättning pga vattenavgång 2 dygn tidigare.

Andra barnet: svårt att säga exakt. Vi hade nära till sjukhuset och det sa bara "pang" så hade jag ont som tusan hemma och plötsligt gick vattnet och krystvärkarna började innan vi ens kommit in i bilen. Så mindre än en timme från första aningen att nåt var på gång.

Tredje blev planerad igångsättning pga att jag helst inte ville upprepa andra förlossningen. Vi kom in på morgonen och jag tänkte att "äh, det här kommer att hå snabbt, klart innan lunch", men inget hände och värkarna var jobbiga. Jag blev så trött av försöka vara upprätt och att ha så pass ont utan att nåt hände. Vår lille kille föddes 01:15 och var såklart värd allt jobb :)
  • Anonym (Lustgas)

Ja, det gör ont men det är egentligen inte värre än kanske 6/10. Rädslan över att det SKA göra ont eller att kroppen ska gå sönder gör det värre och skapade dödsångest hos mig i alla fall. Min förlossning var väldigt snabb, öppnade mig 6 cm på dryga timmen och hade konstanta värkar i slutet, det var hemskt. Sen slutade det att göra ont och krystvärkarna kändes inte värre än när man är dålig i magen. Men i pauserna mellan dom kände jag ingenting utan jag somnade. I sluttampen jag så trött och jag vågade inte riktigt krysta ordentligt utan gjorde några halvhjärtade försök, sen fick jag bedövning och krystade rätt och då kom hon. Tänk att du ska få ut en tampong typ, då behöver man inte ta i för kung och fosterland. Det var en snabb förlossning och kanske inte så normal men jag klarade mig utan några bristningar och men. Jag hade både lustgas, Eda och bäckenbottenbedövning, skulle föda naturligt men var inte beredd på konstant smärta. Edan bedövade dock bara magen och trycket neråt blev 10 ggr värre, det var det värsta på hela förlossningen. Ingen smärtlindring tog bort smärtan helt men lustgasen var go att sväva i väg i haha. Det var alltså 6/10 med all bedövning.

• Myysan

Värkarna gör mer ont än att föda ut barnet tycker jag. Jag va förlossnings rädd men allt gick bra.

• Anonym (Glatt överraskad)

För min del var värkarna inte så farliga. När bebisen kom ut var farligt ;)
    Jag tror det är jätteolika för alla. Troligtvis kommer det gå över förväntan, i alla fall om du lyssnar på personalen och är öppen för den smärtlindring som finns :) jag var jätterädd men var glatt överraskad när jag väl hade det bakom mig :) Lycka till!

• fjanten

Nej, det gör inte alls ont. Är skönt att föda barn. "Värkar" borde heta "Välbehag".

Obs, ironi.

Det gör ont. Som fan. 100/10 på en skala.

• Anonym (S)

Det här med "känns som att dö" är inte långt ifrån sanningen. Jag vet inte hur många gånger jag skrek "det går inte, jag kommer dö, jag kommer dö". Mot slutet bad jag barnmorskan att döda mig så jag skulle slippa plågeriet. Jag menade allvar. Jag ville dö för att slippa smärtan.

• Anonym (nn)
    Anonym (Mum3) skrev 2016-03-18 17:56:59 följande:

:)

Första barnet: ca 4,5 Tim från att värkarna drog igång. Det var igångsättning pga vattenavgång 2 dygn tidigare.

Andra barnet: svårt att säga exakt. Vi hade nära till sjukhuset och det sa bara "pang" så hade jag ont som tusan hemma och plötsligt gick vattnet och krystvärkarna började innan vi ens kommit in i bilen. Så mindre än en timme från första aningen att nåt var på gång.

Tredje blev planerad igångsättning pga att jag helst inte ville upprepa andra förlossningen. Vi kom in på morgonen och jag tänkte att "äh, det här kommer att hå snabbt, klart innan lunch", men inget hände och värkarna var jobbiga. Jag blev så trött av försöka vara upprätt och att ha så pass ont utan att nåt hände. Vår lille kille föddes 01:15 och var såklart värd allt jobb :)

Oj, det måste ha varit väldigt jobbigt :( Hur många timmar tror du sista förlossningen tog? Tack att du delade med dig :)
  • Anonym (Föda utan rädsla)

Jag var också rädd inför förlossningen men det gick jättebra. Jag rekommenderar också boken Föda utan rädsla, för mig blev det även föda utan smärta. Jag var så rädd för smärtan innan förlossningen, men verktygen i boken hjälpte verkligen! Jag skrekinte en enda gång utan lyckades slappna av och kunde även sova mellan värkarna.

Svar på tråden Gör det ont att föda barn?