• PGA

Alternativ till läsk för barn

Försöker att hålla mina barn ifrån osunda vanor. Jag har dock problem att hitta på bra festliga alternativ till läsk.

Jag har testat på saft, vatten och mjölk. Allt känns ok då jag inte vill att barnen ska få positiva känslomässiga kopplingar till läsk. Fast dessa alternativ känns tråkiga och saftvär ju dessutom onyttigt.

Har ni tips på festliga alternativ för läsk?

• Svar på tråden Alternativ till läsk för barn
  • Furienna
    PGA skrev 2016-03-28 16:15:59 följande:
    Nja, barn ärver ju matvanor. Varför ska man ha dessa onödiga produkter till fest när det inte behövs. Om de äter det till fest blir steget mindre att de lägger in det i kosten till vardags i framtiden.

Jag har tagit bort många onödiga produkter helt i kosten för mina barn då de inte fyller någon funktion såsom exempelvis processade frukostflingor, korv, läsk mm mm. Kunskapsläget är ett helt annat än när vi växte upp. Så gott som samtliga västerlänningar överäter socker samt animaliska fetter från charkprodukter. Vi måste anpassa våra barn efter dagens kunskapsläge och det är ju bra om vi dessutom själva följer med på resan.
    Men herregud, vad man får vara dryg! Låt för helsicke dina barn få äta frukostflingor och korv, och till och med dricka en läsk ibland! De dör inte av det, om du tror det!
  • Rocket Mania
    Furienna skrev 2016-03-28 23:20:12 följande:
    Men herregud, vad man får vara dryg! Låt för helsicke dina barn få äta frukostflingor och korv, och till och med dricka en läsk ibland! De dör inte av det, om du tror det!
    Varför är man "dryg" om man vill ge sina barn en bra grund i kost och hälsa? Är det samma resonemang som sedan när man vill fokusera på skolan ska resultera i att man ska stå ut med att bli kallad för "tönt" och "plugghäst"?

Det är helt ok att du ger dina barn korv och frukostflingor, dina barn kommer absolut inte dö av det. Sedan kan jag väl tycka att man ska ha lite högre krav än att barnen ska överleva men det är ju en helt annan diskussion
  • Furienna
    Rocket Mania skrev 2016-03-28 23:29:03 följande:
    Varför är man "dryg" om man vill ge sina barn en bra grund i kost och hälsa? Är det samma resonemang som sedan när man vill fokusera på skolan ska resultera i att man ska stå ut med att bli kallad för "tönt" och "plugghäst"?

Det är helt ok att du ger dina barn korv och frukostflingor, dina barn kommer absolut inte dö av det. Sedan kan jag väl tycka att man ska ha lite högre krav än att barnen ska överleva men det är ju en helt annan diskussion
    Hälsofanatiker får lätt den inställningen att de är mycket bättre än alla andra, bara för att de lever så nyttigt. Kanske du inte är sådan, men det var inte svårt att få det intrycket. 

Och menar du verkligen att dina barn aldrig får korv till lunch i skolan? Eller att de aldrig får dricka en läsk ens på ett kalas? Blir de inte heller bjudna på "förbjuden mat" hemma hos en kompis? 
  • Furienna

Oj, nu blev det fel. Jag trodde att det var PGA själv, som nyss svarade på mitt inlägg, men det var Rocket Mania. Så går det när man inte ser sig för i tid... Obestämd

• Feather

Loka crusch el Loka med smak kanske är ett alternativ? Mycket mindre kolhydrater

• PGA
    Furienna skrev 2016-03-28 23:20:12 följande:

Vad skulle för mening med det?

Man dör av dåliga matvanor och den typen av produkter du talar om är inkörsporten.
  • PGA
    Furienna skrev 2016-03-28 23:39:48 följande:

Och menar du verkligen att dina barn aldrig får korv till lunch i skolan? Eller att de aldrig får dricka en läsk ens på ett kalas? Blir de inte heller bjudna på "förbjuden mat" hemma hos en kompis? 

Vad de äter hos andra eller i skolan kan jag inte lägga mig i.
  • AnnaZL

Det finns också att köpa "läsk" som bara innehåller kolsyrad fruktjuice (eller göra själv som sagts innan).

• modsey

Nu får iofs mina barn dricka läsk och saft och gör väl så 2 -3 ggr i månaden kanske.

Men de gillar även juice i olika smaker och älskar att vi gör fruktdrinkar eller smootihs av olika slag.

Har man en i grunden sund kosthållning tror i alla fall jag att det utrymmet finns.

• MammaBella

Mina barn brukar få dricka ur snapsglas till fest. Det tycker de jättemkt om, även fast de oftast bara är mjölk i glaset.

De har fått smaka läsk men ingen av dem tycker det är gott i dagsläget.

Svar på tråden Alternativ till läsk för barn