• PGA

    Alternativ till läsk för barn

    Försöker att hålla mina barn ifrån osunda vanor. Jag har dock problem att hitta på bra festliga alternativ till läsk.

    Jag har testat på saft, vatten och mjölk. Allt känns ok då jag inte vill att barnen ska få positiva känslomässiga kopplingar till läsk. Fast dessa alternativ känns tråkiga och saftvär ju dessutom onyttigt.

    Har ni tips på festliga alternativ för läsk?

  • Svar på tråden Alternativ till läsk för barn
  • vampyria2

    Om man äter nyttigt överlag så undrar jag varför inte barnen kn få lyxa till sig när de är på fest? Vi vuxna gör ju det så det borde de också få, så länge det håller sig till lite då och då gör det ingen skada i långa loppet.

  • yeex
    Rocket Mania skrev 2016-03-30 08:32:20 följande:
    Tow2Mater skrev 2016-03-30 04:49:47 följande:
    Håller med dig. Det är ju ingen måtta alls på hysterin idag.

    "bubbelvatten med karamellfärg och sura bär i" ha ha! Vilket vansinne!
    Fast varför ska det alltid vara socker och onyttigt när det ska vara "festligt"? Kan det inte vara fest utan socker? Är det som sedan när man är vuxen så måste man dricka vin eller champagne eller öl för annars är det inte "festligt"?

    Och nej, jag är verkligen inte hysterisk gällande socker. 

    Så du äter aldrig socker själv? Firar du dina och dina vänners födelsedagar med paprikaskvor istället för glass eller tårta? Äter du inget socker på jul, påsk? Hade det känts rimligt att ersätta risgrynsgröten med danskt rågbröd eller alladinasken med cocktailtomater, lussebullarna med blomkålsträd eller pepparkakorna med bark? 

    Hur roligt hade livet varit om man aldrig fick äta godis eller socker? Nej, man måste inte alltid äta socker på fest, men det blir ju för de flesta lite roligare och mysigare, jag själv hade inte blivit så imponerad om jag kom till en fest där det serverades grönsaksstavar med yoghurtdip - om jag inte bantade hysteriskt, då. Det hade känts konstigt att komma till en midsommarfest utan läsk, champagne, vin eller cider, och istället dricka bubbelvatten. Bara för att det finns vin behöver du ju inte dricka upp hela flaskan, eller ens smaka för den delen, men någon annan vill ju antagligen ha.

    Jag känner att man kan låta det finnas godsaker, vin och läsk på tillstälnigar, så de som vill får förse sig, men man kan ju begränsa sig till att äta/dricka liten mängd, och se till att barnen inte trycker i sig ohämmat. 

    Socker i stora mängder är ju inte bra för kroppen, men för sin inre hälsa tror jag det behövs. Tror få människor skulle känna sig nöjda med att aldrig mer få äta eller dricka något med socker i. Vissa saker äter man ju just för att det är gott! Precis som pizza, pasta, lasagne, ost på smörgåsen, banan, bröd, osv. Om man aldrig ska få äta saker som man tycker om blir ju livet som sagt väldigt enformigt, och tillslut blir man nog rätt less på det.

  • Murvel82
    yeex skrev 2016-03-29 23:25:34 följande:

    Men va folk håller på hetsar kring socker. 
    Nej läsk ska man kanske inte dricka varje dag, men att ta det så långt till att börja hälla karamellfärg i vattnet för att göra era stackars barn lite mer exalterade känns ju bara riktigt sorgligt. 

    Varför kan barnen inte bara dricka vanligt vatten när de är törstiga, mjölk eller dylikt till mellanmål och sedan faktiskt få läsk eller saft (om dom vill ha det, vilket de flesta oftast vill) när det är helg eller speciellt tillfälle. Något glas, istället för att försöka dämpa suget efter den goda läsken med bubbelvatten med karamellfärg och sura bär i? Man måste ju inte erbjuda sina barn något "festligt" varje dag, och ärligt talat känns vatten med fruktbitar eller karamellfärgad mjölk så ofestligt som det kan bli, en klen ersättare till vad barnen kanske egentligen vill ha. Hur nyttigt är ens karamellfärg, bättre än socker?

    Det är ju möjligt att vissa barn gillar vatten med frukt i, men om jag hade fått det som barn hade jag nog blivit väldigt besviken, mina kompisar också. Kanske för att vi var vana vid läsk, men vi överlevde ju och blev friska individer ändå, varken feta eller sjuka blev vi.

    Det hela känns lite som att göra pannkakor med havregryn eller byta ut pommes frites till minimorötter. Man förstör någonting gott. Kan man inte bara äta på mc'donalds eller dricka läsk så pass sällan att när man väl gör det så är det okej att äta/dricka det man vill, utan att sockerdiskussionen ska dras upp? 

    Socker i normala/små mängder är inte farligt, kan inte barn bara få äta godis och dricka läsk ibland för att de vill ha det och tycker om det? Sedan kan övriga dagar som inte inkluderar dessa "onyttigheter" få vara vanliga dagar med normal mat och dryck, utan att man försöker göra patetiska försök att ersätta läsk och saft?

    Men ja, återigen, om barnen nu uppriktigt uppskattar dessa "nyttigare" alternativen, kör hårt.


    Underbart!
  • Natulcien
    yeex skrev 2016-03-30 10:55:25 följande:

    Hur roligt hade livet varit om man aldrig fick äta godis eller socker? Nej, man måste inte alltid äta socker på fest, men det blir ju för de flesta lite roligare och mysigare, jag själv hade inte blivit så imponerad om jag kom till en fest där det serverades grönsaksstavar med yoghurtdip - om jag inte bantade hysteriskt, då. Det hade känts konstigt att komma till en midsommarfest utan läsk, champagne, vin eller cider, och istället dricka bubbelvatten. Bara för att det finns vin behöver du ju inte dricka upp hela flaskan, eller ens smaka för den delen, men någon annan vill ju antagligen ha.


    Fast detta har ju inte så mycket med socker att göra egentligen, utan handlar mer om bristande förmåga att sätta sig in i hur andra människor lever och vad de tycker om.
    Bara för att just du skulle tycka att en fest utan socker var skittråkig så finns det ju faktiskt andra som skulle uppskatta det. Det skadar ju inte heller att vidga sina vyer ibland. Vi bjöds på fika häromdagen, men istället för de vanliga bullarna/kakorna bjöds vi på någon slags vegankaka gjord på bl.a. nötter. Oväntad god, faktiskt.

    Och varför ska ordet "hysterisk" alltid kopplas ihop med människor som äter mindre socker än medelsvensson? Medelsvensson äter ca 17 kg lösgodis per år. Är inte det mer "hysteriskt" i så fall?
  • TeresB
    Murvel82 skrev 2016-03-30 11:01:28 följande:

    Underbart!


    Håller med. Man bör väl undvika läsk/ saft och godis som stående inslag varje dag.

    Nu gillar inte mitt barn kolsyra så vi gör ngt han gillar.

    Men lite fika då och då är i mina ögon ingen fara.
  • yeex
    Natulcien skrev 2016-03-30 11:18:15 följande:
    Fast detta har ju inte så mycket med socker att göra egentligen, utan handlar mer om bristande förmåga att sätta sig in i hur andra människor lever och vad de tycker om.
    Bara för att just du skulle tycka att en fest utan socker var skittråkig så finns det ju faktiskt andra som skulle uppskatta det. Det skadar ju inte heller att vidga sina vyer ibland. Vi bjöds på fika häromdagen, men istället för de vanliga bullarna/kakorna bjöds vi på någon slags vegankaka gjord på bl.a. nötter. Oväntad god, faktiskt.

    Och varför ska ordet "hysterisk" alltid kopplas ihop med människor som äter mindre socker än medelsvensson? Medelsvensson äter ca 17 kg lösgodis per år. Är inte det mer "hysteriskt" i så fall?
    Fattar inte riktigt vad du menar med det första..
    Fast om man har fest, fikabjudning eller annan tillställning och bjuder på vegankaka så tycker jag det är samma sak. Att komma och bli bjuden på grönsaker eller vad ni nu anser "nyttigt nog" - det känns konstigt, och ja, hysteriskt. Tror säkert att vegankakan var sötad med något? Jag kräver inte socker i mängder om jag ska bort, men något som anses gott borde man kanske bjuda på, sen om det är vegankakor, chokladbollar, chips, nötter eller dylikt, kvittar ju. 

    Du säger att den var "oväntat god", var den godare än "normala bakverk"? Kan väl vara kul ibland, men att bara kunna bjuda på veganska rawfood-kakor känns lite konstigt. Har ätit en hel del sånt, det är väl okej-gott men det ersätter ju inte saker som anses "onyttigt", i sånna fall hade väl alla ätit det, och slutat med socker. Dessutom om man tänker på vikten (eller varför folk inte vill äta socker) så gör det nog ingen skillnad om du äter vegankaka eller sockerkaka. Marginellt i så fall.

    Jo, det låter ju mycket, men det gör ju allt när man kommer med siffror "per år". Slå ut det på 365 dagar så är det inte speciellt "hysteriskt". Undrar hur mycket vatten man dricker eller hur mycket grönsaker/kött/mjölk vi får i oss, antagligen en otrolig mängd det med. 
  • Rocket Mania
    vampyria2 skrev 2016-03-30 09:40:05 följande:
    Om man äter nyttigt överlag så undrar jag varför inte barnen kn få lyxa till sig när de är på fest? Vi vuxna gör ju det så det borde de också få, så länge det håller sig till lite då och då gör det ingen skada i långa loppet.
    Mina barn lyxar till det, dom gör det dock utan godis och läsk. För dom finns det annat som är lyx. Det är det vissa verkar ha så svårt att förstå - att det är helt ok att tycka annat än socker är "festligt". 

    Det finns faktiskt barn som inte tycker godis är lika med himmelriket.
  • Furienna
    Rocket Mania skrev 2016-03-30 12:50:58 följande:
    Mina barn lyxar till det, dom gör det dock utan godis och läsk. För dom finns det annat som är lyx. Det är det vissa verkar ha så svårt att förstå - att det är helt ok att tycka annat än socker är "festligt". 

    Det finns faktiskt barn som inte tycker godis är lika med himmelriket.
    Men de flesta barn vill nog i alla fall ha godis ibland, åtminstone om det är kalas. Och om de bara får godis på t ex lördagar, så vad gör det? Så ja, jag tycker nog att vissa i den tråden har blivit hysteriska när det gäller sockerfobin. Och till och med sötningsmedel var visst dåligt enligt någon. Hjälp... 
  • PGA
    Furienna skrev 2016-03-30 13:00:55 följande:

    Men de flesta barn vill nog i alla fall ha godis ibland, åtminstone om det är kalas. Och om de bara får godis på t ex lördagar, så vad gör det? Så ja, jag tycker nog att vissa i den tråden har blivit hysteriska när det gäller sockerfobin. Och till och med sötningsmedel var visst dåligt enligt någon. Hjälp... 


    Socker är bättre än sötningsmedel imo.

    Och godis är bättre än både läsk och processade frukostflingor då godis är en sällanätsvara i vår kultur och även för magen medan du utan problem kan trycka i dig stora mängder läsk och flingor och äbdå skenbart må bra. De flesta får ont i magen av godis relativt fort.
  • Rocket Mania
    Furienna skrev 2016-03-30 13:00:55 följande:
    Men de flesta barn vill nog i alla fall ha godis ibland, åtminstone om det är kalas. Och om de bara får godis på t ex lördagar, så vad gör det? Så ja, jag tycker nog att vissa i den tråden har blivit hysteriska när det gäller sockerfobin. Och till och med sötningsmedel var visst dåligt enligt någon. Hjälp... 
    Fast det handlar inte om fobi, det handlar om smak. Jag gillar förrätter mer än efterrätter helt enkelt. Festar jag till det gör jag det med exempelvis skaldjur, inte med tårta. 
    yeex skrev 2016-03-30 10:55:25 följande:

    Så du äter aldrig socker själv? Firar du dina och dina vänners födelsedagar med paprikaskvor istället för glass eller tårta? Äter du inget socker på jul, påsk? Hade det känts rimligt att ersätta risgrynsgröten med danskt rågbröd eller alladinasken med cocktailtomater, lussebullarna med blomkålsträd eller pepparkakorna med bark? 

    Hur roligt hade livet varit om man aldrig fick äta godis eller socker? Nej, man måste inte alltid äta socker på fest, men det blir ju för de flesta lite roligare och mysigare, jag själv hade inte blivit så imponerad om jag kom till en fest där det serverades grönsaksstavar med yoghurtdip - om jag inte bantade hysteriskt, då. Det hade känts konstigt att komma till en midsommarfest utan läsk, champagne, vin eller cider, och istället dricka bubbelvatten. Bara för att det finns vin behöver du ju inte dricka upp hela flaskan, eller ens smaka för den delen, men någon annan vill ju antagligen ha.

    Jag känner att man kan låta det finnas godsaker, vin och läsk på tillstälnigar, så de som vill får förse sig, men man kan ju begränsa sig till att äta/dricka liten mängd, och se till att barnen inte trycker i sig ohämmat. 

    Socker i stora mängder är ju inte bra för kroppen, men för sin inre hälsa tror jag det behövs. Tror få människor skulle känna sig nöjda med att aldrig mer få äta eller dricka något med socker i. Vissa saker äter man ju just för att det är gott! Precis som pizza, pasta, lasagne, ost på smörgåsen, banan, bröd, osv. Om man aldrig ska få äta saker som man tycker om blir ju livet som sagt väldigt enformigt, och tillslut blir man nog rätt less på det.


    Jag äter det som serveras när jag är bortbjuden, inte mer med det. Detsamma gäller barnen, de äter det dom vill ha. Stora och lilla kan nog ta fika medan mellanbarnet inte tycker om bullar och kakor osv alls. Det gjorde inte jag heller när jag var liten. 

    Sedan undrar jag vaddå hur roligt? Jag föredrar annat framför sockriga saker. Jag skulle älska att bli bjuden på annat än sockerfika - det blir jätteroligt tycker jag!
Svar på tråden Alternativ till läsk för barn