• Alexi

Alla kan* amma!

Så otroligt bra skrivet av någon som verkligen kan amning!

sagogrynet.wordpress.com/2016/04/04/okunskapen-ar-ett-stort-samhallsproblem/

*(Alla som VILL amma har, med rätt hjälp och stöd, möjlighet att få det att fungera i en utsträckning som förhoppningsvis passar individen. Men det är inget som kommer automatiskt. Det fungerar sällan felfritt av sig själv helt utan förkunskaper eller stöd av omgivningen. Precis som när vi ska lära oss att läsa eller köra bil.)

• Svar på tråden Alla kan* amma!
  • Nenne666

Alla kan ge mat, det är det allra viktigaste.

• Alexi
    kmb70 skrev 2016-04-07 18:16:14 följande:
    Javisst, och de (vi) mår ju säkert så mycket bättre av att få veta detta flera år försent...? Nej, om denna ständiga hets i artiklar mm lägger bara mer sten på bördan. All denna hjälp som det skrivs om, finns dessutom inte att tillgå överallt.
    Du tänker inte att det finns någon som är förstagångsgravid som kanske läser det här, och till skillnad från mig då faktiskt inser att amning är något man behöver läsa på om före förlossningen...?
  • Alexi
    LillaDarlo skrev 2016-04-07 21:36:51 följande:
    Okej, hur tänker du att man ska amma barn med läpp, käk och gomspalt?
    Jag tänker att det sannolikt är ett av undantagen som framgår väldigt väl i artikeln finns.

• sextiotalist

Det jag reagerar mest på är att skribenten uttrycker det som det skulle vara ett stort samhällsproblem.
    Vad är problemet? Att allt inte gick som man hade förväntat sig? Det är möjligtvis ett personligt problem, men inget stort samhällsproblem eftersom vi trots allt är ett land där amningsfrekvensen är hög, trots att det inte är livsavgörande för ett barns överlevnad (till skillnad från länder med dåligt vatten och hög barnadödlighet pga bla maginfektioner).
    Samhällsproblem blir det när amningen påverkar vår hälsa i stort.
    Annars är information om amningen stor, jag är ganska säker på att de allra flesta som verkligen vill amma kan få det stöd som gör som det går att amma och inga fysiska hinder finns.

• fjanten
    sextiotalist skrev 2016-04-07 21:48:55 följande:

Det jag reagerar mest på är att skribenten uttrycker det som det skulle vara ett stort samhällsproblem.

Vad är problemet? Att allt inte gick som man hade förväntat sig? Det är möjligtvis ett personligt problem, men inget stort samhällsproblem eftersom vi trots allt är ett land där amningsfrekvensen är hög, trots att det inte är livsavgörande för ett barns överlevnad (till skillnad från länder med dåligt vatten och hög barnadödlighet pga bla maginfektioner).

Samhällsproblem blir det när amningen påverkar vår hälsa i stort.

Annars är information om amningen stor, jag är ganska säker på att de allra flesta som verkligen vill amma kan få det stöd som gör som det går att amma och inga fysiska hinder finns.

Exakt vad jag tänkte... Hon kan väl istället skriva att hon själv anser att det är synd att färre mammor ammar - men att referera till det som ett samhällsproblem? Liksom kom igen...
  • sextiotalist
    Alexi skrev 2016-04-06 17:49:20 följande:
    Men hade du velat amma så kanske det hade gått att lösa med duktig personal, man kanske hade behövt ge lite mer ersättning i väntan på, tillmatnings-set och liknande. Tänk om du hade varit en sån person som väldigt gärna velat amma och sörjde mycket att det inte blev. Då är det ju viktigt att man ger rätt råd och stöd från vården. 
    Hade det varit så viktigt för mig, så hade jag nog kämpat ännu hårdare, men eftersom amningen inte var någon större sak för mig, så var jag inte beredd på att slita så mycket för detta.
    Min inställning var, amning ett förstahandsval, men inte till vilket pris som helst.
  • Annelie 76
    Alexi skrev 2016-04-06 16:23:28 följande:
    M1rella skrev 2016-04-06 16:16:17 följande:Jag gjorde allt rätt, fick hjälp etc etc men mina ungar vägrar helt enkelt att ta bröstet. Vilket resulterade i mindre mjölkpoduktion. Så nej, alla kan INTE amma!
    Jag förstår inte, kan ni förklara för mig. Hur vägrar en nyfödd att ta bröstet? Saknar de hela den biologiska instinkten då som gör att bebisen börjar leta efter bröstet om den får ligga i lugn och ro på mammans bröst efter förlossningen? Vänder den bort huvudet?

Han vägrade helt enkelt. Slickade lite men sög inte. Provade med sån där bröstnapp, det gick ännu sämre. Till och med sköterskan som hjälpte mig sa att hon aldrig varit med om en så envis bebis.
    Nappflaska funkade men han har aldrig använt napp. Nu när han äter mat är han otroligt känslig. Vägrade puré och nästan allt geggigt och äter än så länge få saker.
    Det hade väl kanske kommit igång om jag varit lika envis tillbaka men det fanns ingen anledning när jag kunde pumpa och använda ersättning.
  • Guapa

Jag tror att 1% är en kraftig underdrift om man tar hänsyn till både mammans och barnets oförmåga att amma. Barn med för kort tungband kan inte greppa ett större bröst. Inte heller barn med gomspalt eller liknande defekt. Mammor med tubulära bröst har kraftigt förminskad förmåga att amma pga underutvecklade bröstkörtlar. Ca 8 % av alla kvinnor lär ha någon grad av tubulär deformation. Bröstopererade kvinnor kan ha förminskad förmåga att amma, särskilt efter en bröstförminskning eller bröstcanceroperation. Sammantaget alla kvinnor och barn med någon form av defekt som hindrar amning så rör det sig om betydligt mer än 1%

• Annelie 76

Men jag tycker man missar en stor poäng i denna debatten. Man pratar alltid om amning vs ersättning men det viktigaste med amning är ju inte själva bröstet utan bröstmjölken. Alla pratar om att det är så dålig information om amning (vilket det INTE var på mitt BB, vi åkte hem tidigare pga amningshetsen) men det fanns INGEN information om pumpning. Man kunde hyra en dyr och inte särskilt bra pump men ingen kunde nåt och ingen info fanns. Letar man på nätet står det bara "prata med din läkare". Jag tycker det är extremt dåligt att inte pumpning finns som ett riktigt alternativ till amningen, det måste ju ändå vara en väldigt bra kompromiss...

Svar på tråden Alla kan* amma!