• Alexi

Alla kan* amma!

Så otroligt bra skrivet av någon som verkligen kan amning!

sagogrynet.wordpress.com/2016/04/04/okunskapen-ar-ett-stort-samhallsproblem/

*(Alla som VILL amma har, med rätt hjälp och stöd, möjlighet att få det att fungera i en utsträckning som förhoppningsvis passar individen. Men det är inget som kommer automatiskt. Det fungerar sällan felfritt av sig själv helt utan förkunskaper eller stöd av omgivningen. Precis som när vi ska lära oss att läsa eller köra bil.)

• Svar på tråden Alla kan* amma!
  • Gladskit

Att säga att alla kan är taskigt. "Man kan om man vill" typ. Nej, oavsett hur mycket jag ville så gick det inte. Utan drygt fem veckor efter förlossningen gav vi upp för då hade jag varit sjuk konstant, amningen fungerade till 0% och bebisen (hade vi precis insett då) mådde precis lika fint på ersättning.
    Några faktorer; väldigt stor byst, bebis hade svårt att få bra grepp, svamp (konstaterat i mina bröst, inte i munnen på bebisen dock), fick återkommande bakterier i brösten som krävde sjukhusvistelse och antibiotika i dropp.
    Och då var vi ändå på amningsmottagningen efter varje avslutad antibiotikakur för att ge det "en ny chans".
    Så nej alla kan tydligen inte och det måste väl få vara ok?
    Alla kan inte göra chins. Alla kan inte nå nässpetsen med tungan. Trots att vi alla har en "kropp". Vi är olika!

• kixan
    sextiotalist skrev 2016-04-07 21:48:55 följande:

Det jag reagerar mest på är att skribenten uttrycker det som det skulle vara ett stort samhällsproblem.
    Vad är problemet? Att allt inte gick som man hade förväntat sig? Det är möjligtvis ett personligt problem, men inget stort samhällsproblem eftersom vi trots allt är ett land där amningsfrekvensen är hög, trots att det inte är livsavgörande för ett barns överlevnad (till skillnad från länder med dåligt vatten och hög barnadödlighet pga bla maginfektioner).
    Samhällsproblem blir det när amningen påverkar vår hälsa i stort.
    Annars är information om amningen stor, jag är ganska säker på att de allra flesta som verkligen vill amma kan få det stöd som gör som det går att amma och inga fysiska hinder finns.

Det ÄR ett samhällsproblem att amningen minskar!

Enligt Lancet series on breastfeeding finns det massor av fördelar med att så många som möjligt helammar i sex månader och fortsätter amma efter det också. INTE BARA i U-länder.
    Om kvinnor runt om i världen kunde amma optimalt skulle 823 000 barns liv och 20 000 mödrars liv kunna räddas. Samhället skulle spara miljarder, dels i minskade konstnader för sjukvård och dels i vad hela hanteringen runt bröstmjölksersättning kostar. Det är inte bara kortsiktigt heller, kvinnor som ammar får i lägre grad vissa cancertyper och barnen som ammas har dels mindre hälsoproblem när de är små och växer sedan upp till friskare vuxna.

OBS! På befolkningsnivå, det spelar ingen roll om ditt oammade barn är friskt som en nötkärna eller om din mamma ammade i 10 år och ändå dog av bröstcancer innan hon fyllt 50, men sett stort så finns det massor med vinster med amning för alla!

A -03, F -05, V -10, S -14
  • Mightmare

Är man mycket allergisk har jag hört att man ska vara försiktig med amning. Jag valde bort det pga det och pga att jag behövde äta starka mediciner efter förlossningen pga skador så nej, tror inte det blivit bra om jag ammat. Är mamman inte allergisk så ska ju amning kunna skydda men inte om hon är det, då ökar risken istället.

• sextiotalist
    kixan skrev 2016-04-08 13:52:37 följande:

Det ÄR ett samhällsproblem att amningen minskar!

Enligt Lancet series on breastfeeding finns det massor av fördelar med att så många som möjligt helammar i sex månader och fortsätter amma efter det också. INTE BARA i U-länder.

Om kvinnor runt om i världen kunde amma optimalt skulle 823 000 barns liv och 20 000 mödrars liv kunna räddas. Samhället skulle spara miljarder, dels i minskade konstnader för sjukvård och dels i vad hela hanteringen runt bröstmjölksersättning kostar. Det är inte bara kortsiktigt heller, kvinnor som ammar får i lägre grad vissa cancertyper och barnen som ammas har dels mindre hälsoproblem när de är små och växer sedan upp till friskare vuxna.

OBS! På befolkningsnivå, det spelar ingen roll om ditt oammade barn är friskt som en nötkärna eller om din mamma ammade i 10 år och ändå dog av bröstcancer innan hon fyllt 50, men sett stort så finns det massor med vinster med amning för alla!

Jag vet att i u-länder räddar det liv. Men att det är ett samhällsproblem i Etiopien innebär inte att det är ett samhällsproblem i Sverige. Det är likvärdigt med att inte vattna gräsmattan i Sverige skulle ge mer regn i Sahara. Det är mig veterligen inget barn som avlidit pga det inte ammats i Sverige.
  • kmb70
    Alexi skrev 2016-04-07 20:42:01 följande:
    Du tänker inte att det finns någon som är förstagångsgravid som kanske läser det här, och till skillnad från mig då faktiskt inser att amning är något man behöver läsa på om före förlossningen...?
    Du tänker inte att det finns någon som är förstagångsgravid som kanske läser det här, och till skillnad från mig då faktiskt inser att amning är något man behöver läsa på om före förlossningen...?
    Jodå, det inser jag visst och det är faktiskt än mer skrämmande. Jag har också varit förstagångsgravid och andra och tredje med. Slukade information inför första barnet, läste på än mer inför andra och inför tredje vrängde jag fullständigt ut och in på mej själv , för att verkligen ta reda på ALLT som krävdes för att få till en fungerande amning. Och vet du vad? Det hjälpte inte ett skit! Inte ett skit!
    Så personer som hävdar att de har kunskap nog, att skriva såna här artiklar och säga att alla kan med rätt information och hjälp, borde tänka sej för och inse att de kanske inte kan allt. Att de kanske inte alls har alla nycklar till sanningen? Att det bara skulle handla om nån enstaka procent, där det finns medicinska förklaringar, som är undantaget, nej, det köper jag aldrig.
    Så det kan vara lika nedslående för en förstagångsmamma att läsa detta och sedan upptäcka att det ändå inte funkar, fast hon gjort allt rätt.
  • Bondförnuft

Man kan ju fundera över vad som gått fel i utvecklingen, när människan är det enda djur som har fått bekymmer med att ge sina barn den första naturliga födan, och måste ta till konstgjorda metoder.

• fjanten
    Bondförnuft skrev 2016-04-08 15:39:43 följande:

Man kan ju fundera över vad som gått fel i utvecklingen, när människan är det enda djur som har fått bekymmer med att ge sina barn den första naturliga födan, och måste ta till konstgjorda metoder.

Sen är ju människans kropp dåligt utvecklad för att föda barn om man jämför med en massa andra djur. Utan medicinsk hjälp här i västvärlden så hade mödradödligheten och barnadödligheten varit hög. Min son hade inte överlevt förlossningen om jag hade fött ute i skogen så att säga. Samma gäller med vår förmåga att ge di. Dock finns ersättning, och vi får hjälp vid förlossningar, så trots vår dåliga anpassning så går det oftast bra.
  • kixan
    sextiotalist skrev 2016-04-08 14:08:10 följande:
    Jag vet att i u-länder räddar det liv. Men att det är ett samhällsproblem i Etiopien innebär inte att det är ett samhällsproblem i Sverige. Det är likvärdigt med att inte vattna gräsmattan i Sverige skulle ge mer regn i Sahara. Det är mig veterligen inget barn som avlidit pga det inte ammats i Sverige.
    Alltså läste du det jag skrev? Det finns massor med fördelar med amning, INTE BARA I U-LÄNDER! Att barn ÄVEN I I-LÄNDER mår bättre av att ammas. Är mindre sjuka både som barn och vuxna. Att risken att kvinnan drabbas av cancer minskar ju längre hon ammar, oavsett var i världen hon bor. Med mera. Nej, kanske inget barn i Sverige senaste decennierna avlidit pga att det inte ammats, men däremot finns det ju en risk för försämrad hälsa. Bl.a mag/tarm-problematik och önh-infektioner är vanligare.Sök på "Lancet series on breastfeeding" om du vill veta mer...
  • sextiotalist
    kixan skrev 2016-04-09 09:22:42 följande:

Alltså läste du det jag skrev? Det finns massor med fördelar med amning, INTE BARA I U-LÄNDER! Att barn ÄVEN I I-LÄNDER mår bättre av att ammas. Är mindre sjuka både som barn och vuxna. Att risken att kvinnan drabbas av cancer minskar ju längre hon ammar, oavsett var i världen hon bor. Med mera. Nej, kanske inget barn i Sverige senaste decennierna avlidit pga att det inte ammats, men däremot finns det ju en risk för försämrad hälsa. Bl.a mag/tarm-problematik och önh-infektioner är vanligare.Sök på "Lancet series on breastfeeding" om du vill veta mer...

Fortfarande inget samhällsproblem. De skillnaderna är små och inte på den nivån så att det är ett samhällsproblem. Dessutom är man inte helt ense inom vetenskapen hur stor skillnaden är.

Nu befinner vi oss i Sverige och är därmed intresserad undersökningar hur amningen är ett samhällsproblem i Sverige utifrån vårt klimat, vårt hygienstandard och det föräldraskap som är i Sverige
  • kixan
    sextiotalist skrev 2016-04-09 09:32:57 följande:
    Fortfarande inget samhällsproblem. De skillnaderna är små och inte på den nivån så att det är ett samhällsproblem. Dessutom är man inte helt ense inom vetenskapen hur stor skillnaden är.

Nu befinner vi oss i Sverige och är därmed intresserad undersökningar hur amningen är ett samhällsproblem i Sverige utifrån vårt klimat, vårt hygienstandard och det föräldraskap som är i Sverige

Kan vi jämföra oss med USA då? Eller Storbritannien? Det finns studier som visar på hur betydelsefull amningen är i de länderna som väl ändå måste anses ha ungefär samma levnadsstandard som oss?

Och att ha friskare barn och på sikt minska risken för cancer och därmed spara rätt mycket pengar i sjukvårdskostnader, rör inte det oss i Sverige?

Svar på tråden Alla kan* amma!