Inlägg från: fernandasmamma |Visa alla inlägg
  • fernandasmamma

BF Januari 2017

miinxs skrev 2016-11-01 21:06:36 följande:
    Vi valde också Britax smile 2 i grått. Sittdelen och bilstolen tog vi i svart. Vagnen var sjukt underbar att köra så vi är väldigt nöjda med den. Dock ska vi inte hämta den förrän vid lucia.

Undrar vad man ska ha i vagnen? Alltså en Åkpåse då, men något mer? Madrass, kudde? Jag kan ju inget sånt tyvärr..
    Vi fick med täcke och kudde av hon vi köpte vagnen av, och så har vi åkpåse, men vi köpte en overall också ifall det blir en jättekall vinter..
  • fernandasmamma
    miinxs skrev 2016-11-06 20:53:26 följande:

Hur går det för er med besök hos barnmorskorna?

Jag har två besök bokade, ett om två veckor och sen ett i vecka 37. Avskyr besöken då de tar blodprov varje gång vilket jag hatar. Alla värden har dock vart bra hittills och min BM sa att blodprovet nu dessa två besök kan man välja att tacka nej till. Jag är så rädd för stick och blod att jag funderar på att tacka nej. Sist de stack i fingret mådde jag illa hela eftermiddan och hyperventilerade. Fattar inte hur något så litet kan skrämma vettet ur mig.

En sak jag inte fattar är att jag inte fått lämna urinprov, inte ett enda förutom det vid inskrivningen. Glömmer alltid att fråga om jag ska lämna då jag är så nervös inför blodprovet. Har ni fått lämna urinprov?

Vi har även en föräldrakurs inbokat första december och det ska bli spännande!

Jag hade ett besök idag, nästa 1/12..
    Dom tog blodprov(stick i fingret), jag fick lämna blod i ett rör då dom skulle kolla så min blodgrupp inte har ändrats sen sist, och så fick jag väga mig.
    Sen lyssnade hon på hjärtljuden och mätte magen. och klämde på magen.
    Det jag ogillar är när dom ska känna hur barnet ligger och stick i fingret.
    Något urinprov har jag inte lämnat på länge, det var nog första besöket tror jag.
    Men fråga om du inte kan slippa blodprovet då, om du tycker det är obehagligt?
    Kram
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-11-09 07:43:43 följande:

hur går det för er annars? Njuter ni eller börjar det bli jobbigt?

Jag känner att fram tills v29 var det lugnt o sedan blev det bara tugnt, lite foglossning på gång, ont I ryggen, orkar inte så mycket längre och nu är det svårt att somna för barnet är helt vilt på nätterna .. 10 veckor kvar.. man får se vad som hander med *jag ska jobba fram tills BF* då haha

Jag mår bra förutom den j*kla halsbrännan!
    Jag kan bara äta frukost sen kan jag inte äta något förrän på eftermiddag/kväll då halsbrännan gör så jag inte har någon matlust.
    Och äter jag på kvällen så får jag världens halsbränna på natten..
    Lagad mat är ju bara att glömma då jag aldrig vet vad jag vill ha..
    Det är inte så tungt ännu (är i början av vecka 30) men det kommer väl bli tyngre och tyngre när magen växer..
    Jag har jättekonstiga drömmar också, mycket om att min sambo blir jätteelak och vi gör slut.
    Jag hade tänkt jobba ända fram till bf, men nu så har jag och min chef bestämt att jag ska jobba December ut..
    Så blir cirka tre veckor hemma innan bf om han/hon inte föds för tidigt eller för sent.
  • fernandasmamma
    tuuli skrev 2016-11-08 13:13:05 följande:
    Vad märkligt att de gör så olika på olika mvc! Trodde att det var likadant överallt. Jag lämnar urinprov varje gång jag är där (varannan vecka) - har fått med mig en hel hög rör hem - men har bara tagit två blodprov, ett vid inskrivning (armen) och ett i fingret vid glukosbelastningen vecka 28. Jag kollar blodtrycket varje gång och så mäter hon magen och väger mig varje gång också. Allt känns rätt okej och brukar väl ta max tio minuter. "Mår du bra? Japp!" Nästa gång tänker jag dock nämna att jag börjat få som liknande mensvärk när jag har sammandragningar ibland, mår till och med lite illa av det då och då, så jag vill höra så att det är ok. 

Vecka 31 för mig nu. Börjar känna lätt panik av allt som vi inte köpt än, har inte fixat nån babyhörna i sovrummet eller nånting. Vagn och säng och ett halvt ton kläder har vi iaf, men inte så mycket annat. Som t.ex madrass, kudde, sovpåse, blöjor, lakan, skötbord, hink med lock, tvättbar plöjpåse, filtar osv osv osv.. 
    Vi har skaffat det mesta, men har inte gjort i ordning någon babyhörna i sovrummet.
    Och spjälsängen står hos mina föräldrar och väntar på att vi ska hämta den men det gör vi nog längre fram, typ Januari.
    Det som vi har kvar att köpa är spjälsängsskydd, mobil till spjälsängen och skötväska.
    Blöjor och tvättlappar och liknande köper vi väl i Januari..
    Vi måste måla om i hallen och byta golv och lister, och byta lister och måla om i sovrummet innan December är slut, det känns lite stressande
    Men vi får nog ta in en målare som fixar väggarna då jag inte vill måla nu när jag är gravid, och sambon har aldrig målat väggar förut.
    Plus att bredspackla kan ingen av oss.. :-P
  • fernandasmamma
    Maria 79 skrev 2016-11-09 01:04:15 följande:

Hej! Kan man vara med här? Väntar tredje barnet, BF 12/1 :) Har en son på 12 år och en dotter på 7 år :)

Välkommen!!
    Vad kul med tredje barnet
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-11-09 11:28:18 följande:
    men gud vad jobbigt! jag älskar att äta och nu har det ändrats helt - var sugen på allt som var salt o så men för några veckor sedan blev det bara sött istället... och julskinka haha. men sugen på mat alltså riktig mat är jag inte...

jag har gått upp kanske 8 kilo men det känns som att 7 av dom är magen då den är så framåt... kommer behove en kärra I vecka 40:D

tänkte faktist samma... planen är jobba året ut och sedan åka till jobbet runt 9/1 bara för att kolla läget och om jag har gjort allt jag behoved så att tjejen som börjar istället för mig vet allt.. har Inga stora planer på att jobba faktist:))
    Ja igår kändes det som att magen och halsen skulle gå sönder så mycket halsbränna hade jag!
    Jag gillar mat annars, men nu är det rätt så tråkigt blir bara på helgen jag äter lagad mat för då kan jag sitta och fundera ut det på Torsdagen vad vi ska äta, men bara spontant komma på någon mat nej
    Jag har gått upp 4,5 kilo cirka, men det är bara mage på mig också, hade samma med graviditeten med dottern fast då gick jag upp 17 kilo :-P vägde betydligt mindre då visserligen innan jag blev gravid..
    Min barnmorska frågade mig i Måndags (på skoj) om jag var säker på att det bara är en i magen hehe
    Jag vet inte ännu vem som ska jobba för mig då min chef inte hittat någon ännu.
    Men det blir säkert bra..
  • fernandasmamma
    Maariaaa skrev 2016-11-09 12:41:22 följande:

Hej! Kan man gå med här? Har bf den 16 januari med första barnet och är 20 år :D

Hej
    Grattis och välkommen!
  • fernandasmamma
    Maariaaa skrev 2016-11-10 12:38:14 följande:

Jag njuter inte alls av detta haha

Spydde dom första 9 veckorna och en vecka efter jag slutade spy började foglossningen och i vecka 16 började sammandragningarna som har blivit hemska nu dom sista veckorna så jag kan varken sitta,sova, stå eller ligga utan att få en :/

Så jag har varit sjukskriven nästan hela graviditeten och nu börjar min livmodertapp ge upp så blir läkarbesök typ varannan vecka :/

Nä nu vill jag bara att han ska komma ut så man kan bli lite människa igen :p

Åh fy vad jobbigt
    Det är verkligen inte lätt att vara gravid..
    När är du beräknad att föda då?

• fernandasmamma
    Maariaaa skrev 2016-11-10 13:12:05 följande:
    Ja de är riktigt jobbigt :/

Nä de är verkligen inte lätt att vara gravid :/

Jag är beräknad att föda den 16 januari men på förra besöket hos läkaren sa hon att jag ska förbereda mig för ett december barn
    Okej..
    Ja då får du försöka ta det lugnt nu då.. <3
    Kram.
  • fernandasmamma
    Maria 79 skrev 2016-11-10 23:55:12 följande:

Försökte 2 ggr att skriva inlägg, men de försvann..
    iaf, jag tycker att den här graviditeten går superfort och snart är det jul med alla förberedelser inför det och sen vips är det januari och dags att föda
    Jag kommer troligen att få igångsättning pga tidigare snabba förlossningar varav den senaste var en störtförlossning.
    Jag vill ju helst inte föda hemma eller i bilen och det skulle va trevligt att hinna få nån smärtlindring för omväxlings skull. Den störtförlossningen var det absolut värsta som jag varit med om och är en stor anledning att det gått så många år innan vi vågade oss på en trea..

Ja jag tycker också veckorna går rätt fort nu..
    För mig är det tvärtom, jag är rädd att det ska ta lång tid då det gjorde det när dottern föddes, och så är det 14 år sedan..
    Jag väntar fortfarande på att få en tid hos Aurora, men dom verkar ha mycket att göra..
    Jag vill nog helst göra kejsarsnitt..
    Börjar bli lite orolig för förlossningen faktiskt då första inte var en bra upplevelse..
    Och är rädd för att få skador, typ spricka, och att man inte kommer må bra efteråt..

Svar på tråden BF Januari 2017