Kmora skrev 2016-10-10 12:58:07 följande:
Jag tycker det är så intressant hur graviditeter är så olika :)
Denna graviditet så behövde jag gå upp mitt i natten och kissa de första veckorna, men i typ v12 så försvann det helt och jag behöver fortfarande inte kissa mitt i natten och är i v28 (v27+5) nu. Så var det verkligen inte när min son var i magen. Men jag har börjat sova riktigt oroligt och vakna mitt i natten (mer än vad jag brukar). Och så kommer det nog vara i 1.5år till ;)
Min allmäna ork är nog bättre än förra graviditeten. Jag kan gå en mil på en dag utan större problem OM jag får bestämma tempot. Men på kvällen är jag såklart lite slut och trött. Jag kan till och med små-jogga om det skulle behövas. Kanske ska tacka min (snart) tre-åring för det :P jag blir ju tvingad till rörelse på ett helt annat sätt denna graviditet när man redan har en.
Däremot är jag mycket tröttare än förra graviditeten. Så har det varit sen dag 1, är som en obotlig trötthet ibland. Och jag går ju in i trimester tre på onsdag så nu kommer det bara att bli tyngre och tyngre ;)
Andra gravidsymtom är halsbränna från helvetet, precis som förra graviditeten. Svårt att äta och svårt att göra saker. Har haft det i en månad tyvärr, började några veckor tidigare denna gång :/
Och sen har jag ibland lite blodtrycksfall, precis som förra gången det också. Är bara 154cm så det finns inte så mycket plats för en bebis. Och då blir det lätt att bebisen trycker mot ett stort blodkärl som går nära ryggraden (om jag mindes det hela rätt), då får jag blodtrycksfall. Kommer ofta när jag har ätit, för då blir det ju ännu mindre plats.
Angående viktuppgång så låg jag på 3kg upp för tre veckor sen. Förra graviditeten gick jag upp 7kg och jag tror att jag kommer att landa på 7-9kg denna gång. Är dock lite orolig för att jag äter för lite, men får se om 9 dagar då jag har tid på MVC igen :)
Jag är inte speciellt trött på kvällarna men på morgonen är jag helt väck haha
Jag drömmer så mycket konstiga saker nu så det är inte klokt.
Jag har också halsbränna, och ingen matlust pga den..
Så det är inte lätt att veta vad man ska laga för mat nu när jag inte ens är sugen..
Jag har gått ner ett kilo sen jag vägde mig hos bm och det var ett tag sen..
Men inte konstigt antar jag då jag äter frukost och lunch sen inte mycket mer..
Första graviditeten gick jag upp 17 kilo men denna gången vägde jag mer när jag blev gravid så jag har bara gått upp 4 kilo..
Det är kul att läsa om allas upplevelser av graviditeten och hur olika det är