• tuuli

BF Januari 2017

Ivana1988 skrev 2016-09-07 08:32:07 följande:

20+0
    Börjar bli trångt i alla jackor tyvärr...

Åh vilken snygg mage! 
  • tuuli

Träffade mina föräldrar häromdagen, herregud.. jag visste ju att de inte direkt brinner av intresse för det här barnet men det hade varit schysst att ställa NÅN fråga när jag är i vecka 22. Tidigare kan jag fatta att det kanske var lite känsligare med NIPT osv. De pratade i 20 minuter om sopsorteringen i min stad, att den är sååå dålig, och när jag försökte byta ämne till att vi köpt vagn, att jag varit och lyssnat på hjärtat med doppler, att svärföräldrarna kommer ner med bebikläder osv så var deras ansiktsuttryck ungefär som när någon berättar lite väl mycket i detalj om sin katt. Så snart jag avslutat meningen bytte de ämne till vad grannarna håller på med och hur tvättstugan i mammas nya hyreshus ser ut. 

Jag ger upp. Jag är fascinerad och avundsjuk på tjejer som vill ha med sin mamma under förlossningen, själv hade jag hellre tagit valfri person i väntrummet på BB. När någon har ont eller behöver stöd så blir min mamma arg och otålig och ger upp direkt, kastar upp händerna i luften, går iväg och vill ha en klapp på axeln för att hon är ett jättebra stöd egentligen, bara det att alla är för otacksamma.

Pappa förutsätter att vi ska ge barnet hans mellannamn, för att fyra generationer i hans släkt heter samma. Han är också oproportionerligt glad att det blir en pojke, vilket är irriterande då detta verkligen inte spelar någon roll för oss. Det är som att han tror att det ska bli HANS barn för att det är en pojke "äntligen". Som att mina brorsdöttrar inte riktigt räknas, och med andra ord räknas inte jag heller lika mycket som min bror. Så nej, barnet kommer inte att heta som pappa eller bror eller farfar eller farfarsfar. 

• tuuli
    mkess skrev 2016-09-09 11:43:34 följande:

tuuli - Vad i helvete?! Har de alltid varit såhär knepiga?

Mer eller mindre.. men de har blivit klart knepigare med åren, och ännu mer sen de separerade och kunde blomma ut i all sin knepighet på varsitt håll. 
  • tuuli
    Sagan12345 skrev 2016-09-09 22:27:39 följande:
    Men fy vad trist :( du får försöka se de positiva i de hela, att du vet hur du själv aldrig ska bete dig mot ditt barn..
    Ja exakt, tyvärr har jag många gånger mina föräldrar som anti-exempel.. sen har de bra egenskaper också, men kanske mer som människor än som föräldrar om man ska vara lite krass. 
    Kmora skrev 2016-09-09 22:32:10 följande:
    Åh, så hinla tråkigt :( jag känner tyvärr igen mig mycket, inte allt men stora delar. Skulle aldrig ha med mamma, hellre än främling. Hon ger oftast motsatsen till stöd och vill gärna också ha den där klappen på axeln för att hon egentligen är ett bra stöd om bara alla andra hade bitit ihop lite. Men hon pratar i alla fall om graviditeten, eller ja, om min mage. Att den är stor. Det är det enda hon säger både denna graviditet och förra. Och hon säger det varje gång vi ses (en gång i veckan minst pga hämtar sonen). Min syster hatade att hon håller på så (min syster har två barn och fick samma kommentarer om magen).

Svärmor är dock helt ointresserad. Fick en chock när hon sade "tack för barnbarnet" på BB haha (med första barnet alltså).

Så sambon, Familjeliv och vänner är de som jag delar graviditeten med :)

Är dock väääldigt glad över att ingen verkar lägga någon vikt vid kön, känns superbra. Eller ja, mamma är glad över en tjej som barnbarn (hon har tre grabbar till barnbarn nu :P).
    Så märkligt att bara kommentera om magen, jag kan fatta att din syrra blev sur för det, hade jag nog också blivit. Men bra att er mamma öht nämner något antar jag? "Tack för barnbarnet" var ju en lite lustig formulering från svärmor onekligen..

Ja, alltså jag trodde ju pappa skulle kunna lägga locket på sin entusiasm över att det blir en kille litegrann, jag misstänkte att det var mer värt för honom men det börjar kännas inte speciellt kul nu med alla påpekanden om just det. Klart det kan vara kul att ha både och, men så big deal är det väl inte. 

Apropå totala motsatsen så är mina svärföräldrar här i helgen.. min svärmor hade med sig ungefär en miljon bodies och andra kläder från vinden och Myrorna, en del var väldigt gulligt och annat inte, men hur som helst snällt att tänka på oss. Allt gick smärtfritt i ett dygn tills hon insisterade på att få se mig i profil (min mage är inte så jättestor än och ser mest lite fet ut) och jag sa "nä men sluta" för jag är inte så bekväm med att nån ber mig visa upp mig sådär. Då slutade hon liksom inte utan JAGADE mig genom lägenheten när jag gick undan. Rätt obehagligt faktiskt och jag blev sur och lite ledsen. Vi skulle gå ut och äta nu på kvällen allihop men jag hade ingen lust att följa med längre. Svärmor och jag har en lite ansträngd relation redan, för jag är rätt privat av mig och hon är en sån som lägger sig i och alltid ska säga vad hon tycker när ingen frågat. Kanske överdrivet av mig att bli så sur att jag stannade hemma ikväll, men jag tycker att den magen som syns i kläder när jag sitter och står vanligt är den som folk får se - det är inte okej att be om en privat visning! Speciellt inte att insistera JO MEN JAG VILL SE, som en liten unge, när jag säger nej?? Det är min kropp! Jag blev på dåligt humör och hade ingen lust att sitta och småprata som om inget hänt efteråt. 
  • tuuli
    TyckOmMig skrev 2016-09-14 11:30:06 följande:

Uppdatering från mig-var på SPEC MVC igår och UL visade att moderkakan tillåter att jag nu kan få föda vaginalt dock har jag mkt fostervatten och bebis är hela 3 v större just nu!!!!Återbesök om 4 v om jag inte får besvär sammandragningar innan.Bebis lär komma tidigare i varje fall antagligen!
    Vikt blodtryck urin bra i alla fall.
    Fick se jättetydligt och i 4D så söt!

Förlåt en okunnig, men vad tusan är 4D? De skickar bebisen genom fjärde dimensionen och tar en bild där, eller vadå? :P 

Grattis till bra prover i alla fall! Min SF-kurva ligger hela fem veckor över.. men jag har bestämt mig för att inte bekymra mig för det förrän vi gör ett tillväxtultraljud, vilket lär bli aktuellt om han ska hålla på så här och verka skitstor. På RUL var han dock helt normalstor, så det kan ju vara viss felmarginal på mätningen också. 
  • tuuli
    TyckOmMig skrev 2016-09-15 14:15:04 följande:

tuuli-4D blir bebis mer som en "lergubbe" ön svart-vit ser mer verklig ut...
    Min bebis vid den här tiden ska väga 680 gr min plutt har redan nått till 980...men tar också en dag i taget glädjs åt att allt så fint ut gjordes ju flödeskontroll mm så känner mig lugn!

Jo okej, men det måste ju vara 3D? Finns bara tre rumsdimensioner, den fjärde är väl i så fall tiden? 

Mm, jag ska också göra flödeskontroll om ungefär en vecka, så om den går bra så känns det nog lugnt för mig också. 
  • tuuli
    miinxs skrev 2016-09-18 20:56:03 följande:

Hej, vad roligt att jag hittade denna gruppen! Är lite sen med att hoppa in, hoppas det är okej att jag hoppar in nu :)

Är 29 år och bor i Göteborg och väntar mitt första barn den 17 januari. Har haft en jobbig graviditet med illamående som kom i vecka 6 ovh håller i sig än, vilket har lett till att jag tyvärr förlorade mitt jobb som timvik. Men jag kämpar på, försöker hålla humöret uppe och inte tänka på det negativa.

Hur går det för er andra? Kram

Välkommen! 

Tråkigt att du har haft så mycket illamående att du blev av med ditt timvik! :(  Jag frilansar för ett företag och de skickar mig inga jobb sen två månader tillbaka, så det är bara min sambo som drar in pengar, det är inte så kul heller.

Mitt bf ligger nära ditt, 14 januari. :)
    Ivana1988 skrev 2016-09-20 07:42:02 följande:

Nu är det jäkla liv där inne det sparkas på och man ser vågor på magen - är lite roligt för min man som kan nu vara lite med.. känns så fantastiskt jag var alltid lite så där Nja men det är väl inget så konstigt att vara gravid och nr jag väl blev det så blev jag mesig tant som bara klappar på sin mage o blir rörd när bebisen hör av sig :):)

men det börjar bli obekvämt att sova---bäst går det I soffan då kan man sitta mer uppe och luta åt sidan bara..ligga platt på ryggen eller sidan är kört...

Har någon här gravidkudde? Nu lägger jag en vanlig under magen en den åker iväg på nätterna...

Jag ser inget. började faktiskt känna i förrgår när jag gick in i vecka 24! Men sen dess har jag känt honom ganska mycket. Han ligger långt ner och ibland sparkar han mig på vad jag tror är urinblåsan, känns jättekonstigt och jag brukar säga "lägg av!" helt spontant som om han skulle fatta. 

Ingen sovställning är 100 % skön just nu. Tycker inte heller det är skönt att hålla på med kuddar under magen och mellan knäna. Har börjat få problem med att sova pga det. Plus att jag går upp och kissar och dricker. :P
  • tuuli
    FrökenAndersson skrev 2016-09-22 18:07:01 följande:

Detta är ju så spännande, plussade i måndags och är beräknad i slutet av maj. Redan innan var jag misstänksam då brösten värkte och illamående låg som en dimma....

Fler med tidiga symptom? Jag har alltså redan känt av illamående (typ hela tiden) molande värk i magen (växtvärk) ömma bröst och halsbränna from hell. Nu inväntar jag den oändliga tröttheten, men allt med ett leende då min treåring ska få ett efterlängtat syskon...

Må så gott alla junimorsor

Hej hej, det här är gruppen för oss som väntar barn i januari 2017. ;) Inte juni eller maj. Men grattis ändå! 
  • tuuli

Förresten, någon som känner sig mer hungrig nu än tidigare? Jag har ätit ganska lite eller "lagom" hela graviditeten för jag har inte varit så hungrig, men senaste veckan eller så (vecka 24 för mig nu, så kanske sen vecka 23 då) har jag blivit avsevärt mycket hungrigare. Har vaknat mitt i natten för att gå upp och äta! Brukar inte äta så mycket när jag blir hungrig, ett par torkade aprikoser eller en skiva ost eller så, men det går verkligen inte att ignorera! Och om jag äter för lite till frukost så äter jag en frukost till innan lunch. :)  Jag bävar lite för tredje trimestern..

Kissa på natten - UGH! Jag går upp två-tre gånger, igår var det segaste för då vaknade jag kl 6 för att jag var superkissnödig, och då kom jag på att jag skulle till mvc och hon ville ha morgonurin. Kul att först leta reda på en ren burk och provrören och sen stappla in på toa med dem, hyfsat yrvaken och sprängfärdig. 

Mvc gick bra iaf, hade normalt blodtryck och det var mysigt att höra bebisen som vanligt, men nu känner jag ju honom sparka dagligen (äntligen!! började för bara några dagar sen) så det kanske inte var riktigt lika hett efterlängtat som innan. Ändå bra att få höra hjärtat slå normalt, och att morskan var nöjd och så. 

• tuuli
    Ivana1988 skrev 2016-09-22 22:18:20 följande:

Någon mer som har fått sammandragningar?? Min mage spänner sig och är som en sten! Trodde att det skulle komma senare inte i v 23!:O

Jo, jag tror det, men det känns ingenting, som att det gör ont eller så, men magen kan vara stenhård ibland runt livmodern. Jag fattade inte ens att det var sammandragningar för jag trodde att det skulle göra ont? Tror jag hade just under en undersökning av SF-måttet, för barnmorskan sa att det var ju värst vad du har magmuskler, nu får du försöka slappna av lite! Jag tror inte hon kunde mäta så bra pga det. Började väl vecka 18-20 kanske. Är i slutet av vecka 24 nu och det är så ibland fortfarande. 
Svar på tråden BF Januari 2017