Inlägg från: angelikkaj |Visa alla inlägg
  • angelikkaj

BF Januari 2017

Igår fick vi lyssna på bebis hjärtljud. Så mysigt. Låg på 150.

Andra prover såg ok ut, utan järn. Låg på 115 å då äter jag fyra st hemofer varje dag så där skulle jag testa ta tillsammans med c-vitamin för att få upp det.

För förra provet låg jag på 135 så det hade minskat rejält. Hög puls också men mycket som händer i kroppen, jo tack det märker jag nog

Har ni beställt sådana här gratis baby boxar? Hittade några stycken igår när jag googlade å gratis är ju gott

*2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • angelikkaj
    fernandasmamma skrev 2016-10-14 11:14:30 följande:

Hoppas dom verkligen lyssnar på dig och att du får den förlossning du vill ha. <3

Jag börjar bli lite orolig nu och tänker shit hur ska jag klara av detta?!

Kommer ihåg panikkänslorna jag hade sista delen av förlossningen och hur jobbigt det var med värkar som inte hade någon paus typ..

Är det någon av er som hade epidural på er förra förlossning?

Jag hade lustgas och vågade inte testa epidural..

Har haft epidural bägge gångerna. Vart nöjd. Den mildrar väldigt mycket i det längsta jobbet. Men sedan när det är dags för att gå igenom gången mm så hjälper den inte mot att inte känna det.

Men jag hade inte klarat mig utan den alls. Fick tom det när jag skulle op mitt ben för att lugna mig mer mm.
  • angelikkaj
    fernandasmamma skrev 2016-10-17 11:02:04 följande:

Okej, tack för svaret

Var det inte obehagligt med sprutan i ryggen då?

Det är nog det jag är mest orolig för

Nej du känner ingenting av den. Det är nog mest obehagligt bara om vetskapen att de ska in i ryggen då man läst å hört mycket att råkar du röra dig blir du förlamad,men så är inte riktigt fallet. Å det går fort också! Å är du redan i värkarbete å kanske har lustgas så tänker du inte alls på det.
  • angelikkaj
    Ivana1988 skrev 2016-10-17 07:52:56 följande:

idag är det 99 dagar kvar till BF!! eller ja, enligt appen, fast jag tror att det blir senare men ändå man blir lite gladare att 1XX finns inte längre där:):)

Hur aktiva är era bebisar i magen? Hur ofta känner ni sparkar? Är det nu i v26+ man borde känna minns varje halv timme? Alla sager så olika ...

Ja idag var det riktigt kul att se att man inte ligger på 3-siffrigt längre. Utan nu är det 2-siffrigt

Inte hört att man skall känna varje halvtimme. Det är nog att noja sig ordentligt å bli orolig i onödan. Det är ju inte alltid man känner av heller när den rör på sig för att man gör andra saker utan att tänka på att rörelserna är där. Men du skall iaf ha känt av den dagligen.

Testa med ett glas isvatten eller buffa på magen. Men är du allt för orolig så självklart skall du ringa å kolla upp.
  • angelikkaj
    frusvensson skrev 2016-10-17 07:58:13 följande:

Hej!

Hoppar in här då vi är beräknade 9 jan :) men jag vet redan nu att jag kommer att göra ett planerat snitt upp till 2 veckor innan så får se om det blir december eller januaribebis. Helst önskar jag ett januaribarn, men framtiden får utvisa.

Detta är vår tredje graviditet och båda de två tidigare barnen är födda med akut kejsarsnitt (vaken med bedövning) resp katastrofsnitt (sövd) så jag får inte föda vaginalt vilket för mig har varit ganska jobbigt att veta. Jag har alltid sett den bilden, när man får upp barnet på bröstet direkt efter allt kämpande, framför mig och att veta att det inte kommer att bli så har tagit emot.

Med första barnet fick jag havandeskapsförgiftning och förlöstes akut i vecka 34+3. Med andra barnet gick jag över tiden med 6 dagar innan jag blev igångsatt för vaginal förlossning. Efter ca 16 timmars värkarbete orkade inte kroppen mer och det tidigare snittet på livmodern brast och det blev ett sk katastrofsnitt (14 min från beslut tills att han var ute)

Av denna andledning är jag tvungen att göra ett planerat snitt för riskerna att det skulle spricka igen är för stora vid ett normalt värkarbete.

Välkommen hit!

Beklagar ändå för din känsla att inte få kunna föda vaginalt.

Har du pratat med någon om dina känslor? Kan ju vara bra att göra då det kan leda till depression sen vid förlossningen.
  • angelikkaj
    fernandasmamma skrev 2016-10-18 10:56:57 följande:

Tack igen

Okej, ja då kanske det hade varit något..

Kommer ihåg att jag var helt slut när hon skulle födas, hade ingen ork kvar alls..

Blir det lättare att klara av krystvärkarna om man har använt epidural?

Alltså att man sparar sina krafter?

Jo du har mer krafter då du får vila mer emellan med epidural
  • angelikkaj
    TyckOmMig skrev 2016-10-19 16:22:46 följande:

Uppdatering från mig-varit på SPEC MVC för koll av fostervatten som var mkt sist för drygt en månad sen och bebis var då 3 v större-nu idag normalt med fostervatten bebis ligger på 40% större men annars allt ok.

Nytt TUL om 3 v den 9/11!

Är tyvärr jätteförkyld men kämpar på två hundkurser i veckan och mina barn håller en igång!!!!

Skönt att det såg bättre ut ändå.

Å när man är gravid vill man ju verkligen inte vara sjuk. Isåfall vill man ju kunna ligga å vara sjuk å tycka synd om en

Krya på dig. Å lycka till med hundkurs
  • angelikkaj
    Emmask skrev 2016-10-18 12:29:47 följande:

Är det ditt första barn? I min begränsade erfarenhet är jag mycket lugnare med andra än första. Med första oroade jag mig för att, för det kändes så orimligt att det ens kunde komma ett levande frisk barn ur mig. Nu tummar jag på det mesta (men inte allt så klart). Det är SÅ mycket lättare rent mentalt. Litar på min kropp. Den vet hur man bygger och föder barn. Yttre faktorer som man själv kan påverka är försvinnande få i relation till skit som sker i kroppen och som man inte har en chans att förhindra. Det handlar om att acceptera att man sitter i en båt i en fors utan åror och att det är ok.

Jag tror det beror på hur nära inpå man fått barn. Min yngsta är 6.5år å jag känner mig mer nojig nu än med henne.

Å min äldsta blir 11 vid årsskiftet, å där hade ja ingen vetskap om mf mm. Där tyckte jag det flöt på bara.

Men nu med denna så är jag riktigt nojig. Fick mitt första mf i april å efter jag plussat med denna så är jag hyper nojig å läser å googlar om saker å ting.
  • angelikkaj
    Sserena86 skrev 2016-10-22 20:38:34 följande:

Hej! Hoppas att det inte gör något att jag hoppar in här.. är 30 och väntar mitt andra barn i Januari.. när jag väntade min första så hängde jag här hela tiden, nu när jag väntar nummer två har jag knappt varit inne på familjeliv alls, men känner ändå att det hade varit skönt att prata av mig lite emellanåt. Kul att se att det verkar vara några iallafall som är aktiva här fortfarande, för antar att det finns en Facebookgrupp också? Vilka är nu som hänger kvar här?

Grattis till nr2 å välkommen hit! Ja mycket har väl mer övergått till fb,vet att det är några som fixat grupper där men inget jag är med i iaf. Vi är ändå några aktiva här.

Hur gammal är din första?

Annars tycker jag själv det är kul att bolla lite här med andra i samma situation.
  • angelikkaj
    mkess skrev 2016-10-22 17:31:39 följande:

Wow, 14 år! Nästan förstföderska igen då!

Om förlossningen kommer igång av sig själv denna gång skulle jag vilja testa förlossningspoolen, hur mysigt mitt i kallaste januari! Frågan är om man får kombinera den med lustgas eller om det föreligger drunkningsrisk? Haha, ja, usch! Men har man nog ont så är det sak samma. Droppet i handen tyckte jag faktiskt var långt värre!

När förlossningen satte igång med min första dotter fick jag bada för att underlätta värkarna, fick efter ett tag använda lustgasen där i också. Men vågar inte säga hur det är nu. Vet att de ett tag förbjöd att använda bad, men verkar kommit tillbaka igen..
Svar på tråden BF Januari 2017