• Anonym (Orolig)

Dricka varje helg, normalt?

Hej

Jag är orolig för min mans alkoholvanor. Han dricker varje helg, tömmer gärna en bag in Box vin utan problem under helgen (själv alltså) eller suger i sig 7,2 öl en sisådär 5 på en kväll..

Tycker också det är helt ok att ta ett glas vin eller två för att koppla av efter jobbet 1-2dagar i veckan. Han blir arg på mig när jag tar upp detta och tycker att det är ett problem. Han tycker att jag har onormal alkoholkonsumtion (tar kanske ett glas rödvin i månaden, ibland inte ens det) och menar att jag är pryd och konstig. Vill bara ha en nykter helg utan att behöva somna i alkoholångor. Har bett han att åtminstone vänta med att börja tills barnen lagt sig men det händer kanske 2-3 gånger av alla hundra.

Han menar att alla han känner dricker som han och att det är jag och mina vänner/familj som är konstiga. Hur dricker ni? Är det jag som överdriver? Han blir inte otrevlig och så om han inte fått i sig för mycket såklart, då skiter han i allt. Vad ska jag göra? Han är helt in denial

• Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?
  • Anonym (Tina)

Jag tycker inte han dricker ovanligt mycket. Jag är i 45-års åldern. De flesta jag känner dricker ungefär de mängder du beskrev. Jag hade tyckt det var jättetråkigt om min man började gnälla på mina alkoholvanor. Varför stör det dig så mycket? Varför känner du ett behov av att styra och kontrollera hans vanor och välmående?

• Anonym (Milfhunter)

Det är inte ovanligt att dricka varje helg.
    och tyvärr inte helt ovanligt att folk i sverige gör det till en stor grej, men att dricka ett glas vin flera ggr i veckan kommenterar många inte alls.

Bätre att hålla det till en dag än flera dagar i veckan även om mängderna är små.

• Anonym (Känner igen)

Åh vad jag känner igen mig.
    Varje helg fre-lör ska det köpas öl och det är mycket öl.
    12-14 st både fre och lör.
    Har pratat med honom så många ggr men han ser inte problemet, jobbet sköts och räkningarna betalas.
    Han blir absolut inte otrevlig utan bara fruktansvärt jobbig och jag har helgångest fre-lör. Ser inte alls fram när helgen kommer.

Vet inte vad gränsen går för alkoholism och jag har vänner vars män är likadana och de verkar vara ok med det.
    Jag har dock levt med tablettmissbrukare innan så den känslan lever nog kvar sen innan.

• ostpaj

Fattar verkligen inte grejen med att dricka sig berusad varje helg. Det måste ju vara ngt som felar...

• Anonym (Milfhunter)

Men måste han drick 7,2?
    Kanske han kan köpa vanlig starköl eller mellanöl?
    Jag själv brukar köpa från matvarubutiken och även handla några alkoholfria öl.
    Rätt goda faktiskt, skönt att kunna ta en eller 2 öl till maten fast det inte är folk/starköl.

• sportpappa

Jag minns inte ens när jag var på systemet senast. Jag har andra intressen och behöver inte alkohol för att må bra och koppla av, men jag tar gärna en öl eller ett glas vin till maten på restaurang. 

Alkohol verkar här ha blivit en vana och det ska drickas ganska stora mängder varje vecka. Även om det finns många som dricker såna mängder och lika ofta så betyder det inte att det är bra och/eller hälsosamt i längden. Att du anser att det är ett problem och att han blir arg när du tar upp det tycker jag är oroande.
    Det hade varit intressant att se om han skulle klara av att hålla upp från drickandet ett par veckor och ägna sig åt något mer givande än att dricka. Kanske umgås med sin familj nykter och göra något tillsammans.

• terfje
    Anonym (Tina) skrev 2016-05-07 14:53:40 följande:

Jag tycker inte han dricker ovanligt mycket. Jag är i 45-års åldern. De flesta jag känner dricker ungefär de mängder du beskrev. Jag hade tyckt det var jättetråkigt om min man började gnälla på mina alkoholvanor. Varför stör det dig så mycket? Varför känner du ett behov av att styra och kontrollera hans vanor och välmående?

Jag tycker att det är en stor konsumtion av alkohol. Varför ska vi "svenskar" dricka i sådana mängder och varför ska ts behöva förklara sig om varför det stör henne. Ser ts det som ett problem så är det också ett problem. Att han också ursäktar sig med att jag tål mycket och blir inte nämnvärt full tycker jag är ett risk beteende.

Visst mitt ex drack mer och även under veckorna. Dock när han tog det lugnare var det i ungefär de mängderna som ts pratar om. Han blev trevlig mot alla andra runt om men behandlade mig som en trasa. Det kan verka oskyldigt att han krävde att jag skulle vakna och laga fyllemat till honom eller att han krävde att jag skulle ställa upp sexuellt när som.

Visst han har gjort värre saker mot mig än så. Jag ser dock ett tydligt risk beteende i sättet ts beskriver sin sambo.
  • TanganyikaIka

Alkoholism blir det när man dricker så att alkoholen blir ett problem, då är det inte mängden som är avgörande utan hur man dricker. 

Förnekelse och förringande är ett tecken, ett annat är ökad toleransnivå men också att ert liv går ut på och kring alkoholen. Hans att få dricka, ditt att försöka förstå varför han dricker, mildra verkningarna av det och att ditt liv kretsar kring att han dricker. Jag upplevde det nyss och det är ett bistert uppvaknande. Din kommun har en alkoholrådgivning av något slag (skyldighet från deras sida). Ring dit och prata med någon som kan det här med alkohol och hur det påverkar familjen. Inte helt ovanligt att den som varit medberoende (han till sin ex-fru) blir alkoholiserad själv för att hålla jämnt skägg med den som dricker. De kan det här och hur det fungerar i familjer där någon dricker, du kommer att bemötas med respekt och kunskap. Lycka till! 

• Anonym (Tina)
    terfje skrev 2016-05-08 06:48:42 följande:

Jag tycker att det är en stor konsumtion av alkohol. Varför ska vi "svenskar" dricka i sådana mängder och varför ska ts behöva förklara sig om varför det stör henne. Ser ts det som ett problem så är det också ett problem. Att han också ursäktar sig med att jag tål mycket och blir inte nämnvärt full tycker jag är ett risk beteende.

Visst mitt ex drack mer och även under veckorna. Dock när han tog det lugnare var det i ungefär de mängderna som ts pratar om. Han blev trevlig mot alla andra runt om men behandlade mig som en trasa. Det kan verka oskyldigt att han krävde att jag skulle vakna och laga fyllemat till honom eller att han krävde att jag skulle ställa upp sexuellt när som.

Visst han har gjort värre saker mot mig än så. Jag ser dock ett tydligt risk beteende i sättet ts beskriver sin sambo.

Vad har ditt elaka ex med det hela att göra?? Ts man är inte elak. Jag förstår inte parallellen.
  • terfje
    Anonym (Tina) skrev 2016-05-08 20:02:07 följande:

Vad har ditt elaka ex med det hela att göra?? Ts man är inte elak. Jag förstår inte parallellen.

Visst jag förstår att det blev ett konstigt inlägg med att jag drog in mitt ex. Vad jag kort och gott ville säga var att alkohol i sig förstör mycket för dem runt omkring. Även om ts sambo mår bra av att dricka så mår inte ts bra av det och hennes sambo borde lyssna in vad ts känner.
Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?