• Anonym (Orolig)

Dricka varje helg, normalt?

Hej

Jag är orolig för min mans alkoholvanor. Han dricker varje helg, tömmer gärna en bag in Box vin utan problem under helgen (själv alltså) eller suger i sig 7,2 öl en sisådär 5 på en kväll..

Tycker också det är helt ok att ta ett glas vin eller två för att koppla av efter jobbet 1-2dagar i veckan. Han blir arg på mig när jag tar upp detta och tycker att det är ett problem. Han tycker att jag har onormal alkoholkonsumtion (tar kanske ett glas rödvin i månaden, ibland inte ens det) och menar att jag är pryd och konstig. Vill bara ha en nykter helg utan att behöva somna i alkoholångor. Har bett han att åtminstone vänta med att börja tills barnen lagt sig men det händer kanske 2-3 gånger av alla hundra.

Han menar att alla han känner dricker som han och att det är jag och mina vänner/familj som är konstiga. Hur dricker ni? Är det jag som överdriver? Han blir inte otrevlig och så om han inte fått i sig för mycket såklart, då skiter han i allt. Vad ska jag göra? Han är helt in denial

• Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?
  • Anonym (...)

I mina ögon dricker han urmycket. Ingen i min umgängeskrets dricker den mängden.

Jag och min man dricker nog mindre än snittet, inte ens ett glas vin i månaden.

Låter inte så bra att han slår ifrån sig din oro istället för att tänka till.

• Anonym (Rationell)
    Anonym (...) skrev 2016-05-08 21:37:17 följande:

I mina ögon dricker han urmycket. Ingen i min umgängeskrets dricker den mängden.

Jag och min man dricker nog mindre än snittet, inte ens ett glas vin i månaden.

Låter inte så bra att han slår ifrån sig din oro istället för att tänka till.

Du inser väl att de flesta dricker mer än ett halvt glas vin i månaden? Kan du inte ta till dig att det kanske är du som har de avvikande alkoholvanorna i det här fallet? 
    Eller menar du att alla som dricker mer än du har problem?
  • Anonym (Rationell)
    terfje skrev 2016-05-08 21:21:29 följande:
    Visst jag förstår att det blev ett konstigt inlägg med att jag drog in mitt ex. Vad jag kort och gott ville säga var att alkohol i sig förstör mycket för dem runt omkring. Även om ts sambo mår bra av att dricka så mår inte ts bra av det och hennes sambo borde lyssna in vad ts känner.
    Vad har alkohol förstört i TS fall då tycker du? Det enda problemet här är att TS försöker kontrollera sin man. Usch.
  • terfje
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-09 00:43:57 följande:

Vad har alkohol förstört i TS fall då tycker du? Det enda problemet här är att TS försöker kontrollera sin man. Usch.

Varför tycker en del att det är normalt att dricka varje helg? Dricka dessutom en box vin. Ts vill kunna umgås med sin sambo utan alkohol en helg. Oavsett om man blir otrevlig eller inte av alkohol så förändras man ofta på något sätt i sin helhet av alkohol. Jag förstår ts i att man kan tröttna på att varje helg somna intill alkohol ångor. Ts sambo försvarar sig med argument som jag anser innebär att han har ett risk beteende.
  • Anonym (Rationell)
    terfje skrev 2016-05-09 04:03:06 följande:
    Varför tycker en del att det är normalt att dricka varje helg? Dricka dessutom en box vin. Ts vill kunna umgås med sin sambo utan alkohol en helg. Oavsett om man blir otrevlig eller inte av alkohol så förändras man ofta på något sätt i sin helhet av alkohol. Jag förstår ts i att man kan tröttna på att varje helg somna intill alkohol ångor. Ts sambo försvarar sig med argument som jag anser innebär att han har ett risk beteende.
    Frågan var inte huruvida TS partner har ett riskbeteende eller inte, utan om det är normalt att dricka varje helg. Och det enda sanna svaret på den frågan är ett rungande JA.
  • terfje
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-09 05:15:47 följande:

Frågan var inte huruvida TS partner har ett riskbeteende eller inte, utan om det är normalt att dricka varje helg. Och det enda sanna svaret på den frågan är ett rungande JA.

Nej det är inte normalt att dricka varje helg speciellt inte när man har barn.
  • ostpaj
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-09 05:15:47 följande:

Vanligt är det när man är 20, 22. Inga andra än sig själv att tänka på.

Inte lika vanligt kröka varje helg när man är vuxen med familj att ta hänsyn till.

Upplever någon i familjen att det är ett problem, så är det väl ett problem. Sen spelar det väl mindre roll om det är att ngn kör för fort, är för pedant, lagar äcklig mat, är snål eller super varje helg.
  • Anonym (Esse)

Inte normalt! Alkoholproblem! Min syster hade det likadant med sin man. Nu när dom skilt sig efter ca 20 år så har det verkligen radat för honom. Hon har lyckats hålla honom i shack men nu är han ganska rökt. Han drack som din. Stora mängder och kunde gärna bjuda på fest eller hitta en anledning att fira så han kunde dricka. Han skötte jobbet men min syster fick dra hela lasset när han var bakis. Hur mår han dagen efter? Du kan ju göra det riktigt jobbigt för honom.

• Anonym (...)
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-09 00:41:28 följande:
    Du inser väl att de flesta dricker mer än ett halvt glas vin i månaden? Kan du inte ta till dig att det kanske är du som har de avvikande alkoholvanorna i det här fallet? 
    Eller menar du att alla som dricker mer än du har problem?
    Jag skrev ju att vi dricker mindre än snittet, var i mitt svar skrev jag att mina vanor är det normala?

Ts man dricker oavsett mycket. Och påverkar det dessutom relationen då är det inte sunt.

Om du tittar på de flesta svaren i den här tråden så anse folk att mannen dricker mycket. Kan du inte ta till dig det?
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (...) skrev 2016-05-10 16:20:07 följande:
    Jag skrev ju att vi dricker mindre än snittet, var i mitt svar skrev jag att mina vanor är det normala?

Ts man dricker oavsett mycket. Och påverkar det dessutom relationen då är det inte sunt.

Om du tittar på de flesta svaren i den här tråden så anse folk att mannen dricker mycket. Kan du inte ta till dig det?
    Jo men att den här tråden är full av folk som dricker en fingerborg folköl var tredje år betyder inte att TS man dricker för mycket jämfört med normala människor.

Men visst, sitt ni på era höga hästar och se ner på TS stackars man. Jag drar mig ur. 
Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?