• Anonym (Orolig)

Dricka varje helg, normalt?

Hej

Jag är orolig för min mans alkoholvanor. Han dricker varje helg, tömmer gärna en bag in Box vin utan problem under helgen (själv alltså) eller suger i sig 7,2 öl en sisådär 5 på en kväll..

Tycker också det är helt ok att ta ett glas vin eller två för att koppla av efter jobbet 1-2dagar i veckan. Han blir arg på mig när jag tar upp detta och tycker att det är ett problem. Han tycker att jag har onormal alkoholkonsumtion (tar kanske ett glas rödvin i månaden, ibland inte ens det) och menar att jag är pryd och konstig. Vill bara ha en nykter helg utan att behöva somna i alkoholångor. Har bett han att åtminstone vänta med att börja tills barnen lagt sig men det händer kanske 2-3 gånger av alla hundra.

Han menar att alla han känner dricker som han och att det är jag och mina vänner/familj som är konstiga. Hur dricker ni? Är det jag som överdriver? Han blir inte otrevlig och så om han inte fått i sig för mycket såklart, då skiter han i allt. Vad ska jag göra? Han är helt in denial

• Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?
  • ostpaj

"Stackars man". Ja, det är det ju. Klarar man sig inte utan de där mängderna varje helg är ju ngt fel.

• Anonym (Rationell)
    ostpaj skrev 2016-05-11 06:08:33 följande:

"Stackars man". Ja, det är det ju. Klarar man sig inte utan de där mängderna varje helg är ju ngt fel.

Men ingen har sagt att han inte klarar sig utan. Det är just det. 

Om han är beroende bör han sluta. Om inte kan han köra på. Du vet INGENTING om hur det ligger till. Du är bara fördomsfull.
  • Relasterviyretim

Oavsett om det är normalt eller onormalt relaterat till ens eget umgänge, så är det stora mängder.

Stora mängder alkohol som dricks ofta är skadligt, sedan spelar det ingen roll om det är en eller tio som dricker.

Så kroppen kommer ta stryk i långa loppet.

• Anonym (Rationell)
    Relasterviyretim skrev 2016-05-11 06:51:41 följande:

Oavsett om det är normalt eller onormalt relaterat till ens eget umgänge, så är det stora mängder.

Stora mängder alkohol som dricks ofta är skadligt, sedan spelar det ingen roll om det är en eller tio som dricker.

Så kroppen kommer ta stryk i långa loppet.

Det är hans eget val. Vissa av oss skiter fullständigt i om vi lever tills vi är hundra, och njuter hellre så länge vi kan. Ingen annan far illa av detta.
  • Anonym (...)
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-11 01:39:39 följande:

Jo men att den här tråden är full av folk som dricker en fingerborg folköl var tredje år betyder inte att TS man dricker för mycket jämfört med normala människor.

Men visst, sitt ni på era höga hästar och se ner på TS stackars man. Jag drar mig ur. 

Om många skriver vad de dricker så ger det en fingervisning i om han dricker mycket eller inte. Jag tycker att det finns ett rätt stort spann vad som är "normalt". Ts man dricker mycket och tycks själv ha svårt att reglera det eftersom han blir så upprörd.

Ts, kan ni göra en deal? Att han dricker mindre en månad och ni ser hur det påverkar er som par? Då ser du om det blir svårt för honom och han med förhoppningsvis.
  • Anonym (Cilla)

Att dricka alkohol varje helg är nog ganska normalt, typ ett glas vin till middagen. Men att dricka en vinbox ( = 4 flaskor) per helg på egen hand är inte lika vanligt.

Här hemma är det tonåringarna som stoppar mig och min man efter ett glas, de vill inte att vi tar ett andra glas. Deras pappa med fru dricker ungefär så mycket som ts man, och tonåringarna tycker att det blir obehagligt med vuxna som sluddrar lite och inte riktigt kan gå rakt. Barnen vägrar sedan några år att vara hemma hos pappa över helgen, de går dit och äter lunch några gånger per år istället.

Pappan säger till mig ibland att det är tråkigt att barnen inte vill sova hos honom men vägrar ta in att det har med hans alkoholkonsumtion att göra.

• terfje

Håller med Cilla att visst ett glas vin varje helg är inte konstigt men en box vin själv varje helg är något helt annat.

• Anonym (Tina)

Vem dricker ETT glas vin per helg?? Ingen jag känner. Varför känns det så viktigt att styra andras nöjen och njutning. Om det faktiskt inte är ett problem, mer än att ts tycker om att få som hon vill, så varför kan han inte få dricka sitt vin om han nu tycker om det.

• terfje
    Anonym (Tina) skrev 2016-05-11 16:31:13 följande:

Vem dricker ETT glas vin per helg?? Ingen jag känner. Varför känns det så viktigt att styra andras nöjen och njutning. Om det faktiskt inte är ett problem, mer än att ts tycker om att få som hon vill, så varför kan han inte få dricka sitt vin om han nu tycker om det.

Oftast dricker man kanske ett eller två glas till maten. En box vin är något helt annat och man blir ganska så rund under fötterna av det. Olika från person till person. Jag tror inte TS i sig vill styra sin sambo att dricka eller inte dricka men att hon vill styra mängden eller att det inte blir varje helg kan jag faktiskt förstå.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Tina) skrev 2016-05-11 16:31:13 följande:

Och hur många dricker två flaskor själv varje fredag och varje lördag?

Hur orkar man gå upp med sina barn på söndagsmorgonen när man druckit två flaskor vin på lördagskvällen?
Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?