• Anonym (Orolig)

Dricka varje helg, normalt?

Hej

Jag är orolig för min mans alkoholvanor. Han dricker varje helg, tömmer gärna en bag in Box vin utan problem under helgen (själv alltså) eller suger i sig 7,2 öl en sisådär 5 på en kväll..

Tycker också det är helt ok att ta ett glas vin eller två för att koppla av efter jobbet 1-2dagar i veckan. Han blir arg på mig när jag tar upp detta och tycker att det är ett problem. Han tycker att jag har onormal alkoholkonsumtion (tar kanske ett glas rödvin i månaden, ibland inte ens det) och menar att jag är pryd och konstig. Vill bara ha en nykter helg utan att behöva somna i alkoholångor. Har bett han att åtminstone vänta med att börja tills barnen lagt sig men det händer kanske 2-3 gånger av alla hundra.

Han menar att alla han känner dricker som han och att det är jag och mina vänner/familj som är konstiga. Hur dricker ni? Är det jag som överdriver? Han blir inte otrevlig och så om han inte fått i sig för mycket såklart, då skiter han i allt. Vad ska jag göra? Han är helt in denial

• Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?
  • ostpaj
    Anonym (Tina) skrev 2016-05-11 16:31:13 följande:

Vem dricker ETT glas vin per helg?? Ingen jag känner. Varför känns det så viktigt att styra andras nöjen och njutning. Om det faktiskt inte är ett problem, mer än att ts tycker om att få som hon vill, så varför kan han inte få dricka sitt vin om han nu tycker om det.

Men nu var det ju inte ett glas, två, eller ens två flaskor. Det motsvarade FYRA flaskor OCH starka öl. Flertalet. Det reagerar nog en ganska härdad på.

Sen är ringer väl klockorna när man kallar det "nöje"? Ett nöje med berusningamedel? Du förstår ju själv att det är ngt som inte stämmer.

Skulle alkohol uppfunnit idag hade det aldrig sålts eller ens funnits som det gör idag.
  • Anonym (Rationell)
    ostpaj skrev 2016-05-11 17:39:06 följande:
    Men nu var det ju inte ett glas, två, eller ens två flaskor. Det motsvarade FYRA flaskor OCH starka öl. Flertalet. Det reagerar nog en ganska härdad på.

Sen är ringer väl klockorna när man kallar det "nöje"? Ett nöje med berusningamedel? Du förstår ju själv att det är ngt som inte stämmer.

Skulle alkohol uppfunnit idag hade det aldrig sålts eller ens funnits som det gör idag.
    Haha va? Berusningsmedel som nöje är ju hela poängen. Alkoholhaltiga drycker har funnits i 10 000 år, och de dricks ENBART för nöjes skull. Varför skulle man annars inta dem?

Skulle alkohol uppfunnits idag hade det givetvis sålts. Fattar du hur mycket det har gjort for folkhälsan? Försök till exempel utföra en bukoperation eller en transplantation utan att använda sprit. Grattis till dina nya infektioner. 
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Cilla) skrev 2016-05-11 17:08:56 följande:
    Och hur många dricker två flaskor själv varje fredag och varje lördag?

Hur orkar man gå upp med sina barn på söndagsmorgonen när man druckit två flaskor vin på lördagskvällen?
    Det är absolut inga problem för mig i alla fall. 
  • Anonym (Rationell)
    terfje skrev 2016-05-11 16:42:46 följande:
    Oftast dricker man kanske ett eller två glas till maten. En box vin är något helt annat och man blir ganska så rund under fötterna av det. Olika från person till person. Jag tror inte TS i sig vill styra sin sambo att dricka eller inte dricka men att hon vill styra mängden eller att det inte blir varje helg kan jag faktiskt förstå.
    Jag vet ingen som inte dricker något varje helg. Till och med min gamla mamma tar sig ett par glas vin. 

Jag har aldrig druckit ett eller två glas av någonting till maten. Jag dricker mycket när jag äter, oavsett om det är vatten, vin, öl eller läsk. 

En vanlig fredagkväll i mitt hem börjar med att jag lagar en god middag medans jag och min fru dricker vin och pratar. Vi dricker vinet för att slappna av och för nöjes skull, hemskt va?

Sedan äter vi och dricker ett par glas till. 

Efter maten när vi plockat undan hamnar vi i soffan med ett glas vin eller en whisky. 

När kvällen är slut och det ar läggdags har vi säkert druckit 5-6 standarddrinkar var, och är lite (notera: lite) berusade och lyckliga.

Sedan älskar vi antagligen, och vaknar pigga och fräscha nästa dag. 

Har vi problem?
  • ostpaj
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-12 00:12:12 följande:
    Haha va? Berusningsmedel som nöje är ju hela poängen. Alkoholhaltiga drycker har funnits i 10 000 år, och de dricks ENBART för nöjes skull. Varför skulle man annars inta dem? Skulle alkohol uppfunnits idag hade det givetvis sålts. Fattar du hur mycket det har gjort for folkhälsan? Försök till exempel utföra en bukoperation eller en transplantation utan att använda sprit. Grattis till dina nya infektioner. 

Du jämför vården med ngn som dricker stora mängder alkohol varje helg. Märks ju vad det gör med hjärncellerna om inte annat...
  • Asirna

Hej TS.

Bor själv med en alkoholist och har även råkat illa ut pga detta.

Mitt tips till dig är att börja leta efter gömmor, att dricka så mycket någon helg går väl an, men varje helg och man har barn låter inte speciellt bra.

Leta efter gömmer, fota och skriv ner allt du hittar, och om du hittar någon gömma, säg inte det till din man utan ha det som din egna hemlighet att du vet om den gömman, så du lätt kan kontrollera hur mycket han dricker under vardagarna.

Om han dricker under vardagarna också lär han vara alkoholist och behöver då hjälp. Men bara under helgen är inte så mycket att gå på.

• Anonym (Rationell)
    ostpaj skrev 2016-05-12 02:00:09 följande:

Du jämför vården med ngn som dricker stora mängder alkohol varje helg. Märks ju vad det gör med hjärncellerna om inte annat...
    Det har jag verkligen inte gjort. Du sa däremot att alkohol inte hade sålts om det uppfunnits idag. Och det är inte sant. 
  • terfje

Rationell jag vet många som dricker varje helg men jag känner fler som inte gör det.

Du och din fru dricker bägge två vilket gör att ni två har lite grann samma inställning till alkohol och trivs med det. I ts fall så finns inte det och någon måste vara nykter för barnets bästa. Det är inte kul att varje helg ha en full gubbe eller fruntimmer för den delen heller.

• Anonym (Rationell)
    terfje skrev 2016-05-12 03:18:26 följande:

Rationell jag vet många som dricker varje helg men jag känner fler som inte gör det.

Du och din fru dricker bägge två vilket gör att ni två har lite grann samma inställning till alkohol och trivs med det. I ts fall så finns inte det och någon måste vara nykter för barnets bästa. Det är inte kul att varje helg ha en full gubbe eller fruntimmer för den delen heller.

Exakt. Jag försökte belysa att det inte är mängden som är problemet utan hans frus inställning.

För övrigt har vi också två barn och i mitt fredagkvällscenario ovan har de somnat. 
  • terfje

Det är inte fel på ts. Säg inte att det enbart är hennes inställning till alkohol som är fel. För då är jag också helt blåst i skallen också. Det är en kombination av mängden han dricker, hur ofta och hennes inställning.

Jag anser att har man barn så dricker man inte om man inte har barnvakt.

Antingen ska ts sambo dra ner på hur ofta eller mängden.

Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?