• Anonym (Orolig)

Dricka varje helg, normalt?

Hej

Jag är orolig för min mans alkoholvanor. Han dricker varje helg, tömmer gärna en bag in Box vin utan problem under helgen (själv alltså) eller suger i sig 7,2 öl en sisådär 5 på en kväll..

Tycker också det är helt ok att ta ett glas vin eller två för att koppla av efter jobbet 1-2dagar i veckan. Han blir arg på mig när jag tar upp detta och tycker att det är ett problem. Han tycker att jag har onormal alkoholkonsumtion (tar kanske ett glas rödvin i månaden, ibland inte ens det) och menar att jag är pryd och konstig. Vill bara ha en nykter helg utan att behöva somna i alkoholångor. Har bett han att åtminstone vänta med att börja tills barnen lagt sig men det händer kanske 2-3 gånger av alla hundra.

Han menar att alla han känner dricker som han och att det är jag och mina vänner/familj som är konstiga. Hur dricker ni? Är det jag som överdriver? Han blir inte otrevlig och så om han inte fått i sig för mycket såklart, då skiter han i allt. Vad ska jag göra? Han är helt in denial

• Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (L) skrev 2016-05-06 00:09:34 följande:
    Jag kan tillägga att vi är mellan 25-30 och barnlösa. Vi dricker "normalmycket" om man jämför med de vi känner och umgås med.
    Alltså.. definitionen av alkoholism är att det är ett beroende. Här kan du läsa mer om vad det faktiskt innebär: sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholism

Att dricka regelbundet är alltså INTE alkoholism.
    Att dricka två dagar i veckan är INTE alkoholism.

Alkoholist är man (per definition, inte min egen tolkning) när man använder alkohol DAGLIGEN for att dämpa effekterna av gårdagens alkohol, när drickandet övertar sociala funktioner och relationer och man längtar efter alkohol fysiskt och psykiskt.

Du vet inte vad du snackar om (L), du och din man är bara ovanligt tråkiga människor. Så håll dig utanfor detta med dina moralkakor.
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-05-05 23:44:10 följande:

Han tycker att jag har onormal alkoholkonsumtion (tar kanske ett glas rödvin i månaden, ibland inte ens det) och menar att jag är pryd och konstig. Vill bara ha en nykter helg utan att behöva somna i alkoholångor.

Mina vanor är definitivt mer lika din mans än dina. Med den skillnaden att om min fru kommer hem och jag har ett glas vin framför mig säger hon "Fick inte jag nåt??" och så hakar hon på istället för att gå och sura över alkoholångor.

Kan det vara något för er att testa?
  • sextiotalist

Att dricka ett eller två glas några kvällar i veckan är ingen fara.

Men din sambo har ett riskbeteende. Dels dricker han så stora mängder att kroppen riskerar ta skada och dels så blir han aggressiv när han konfronteras med sin konsumtion.

Jag tror att du kan hitta ett bra stöd och även verktyg hur du ska hantera detta genom anhörigföreningar för alkoholister. Risken att bli medberoende är stor och att man sopar problemen under mattan. Jag tror dessa föreningar har medlemmar som har/är i din sits och där kan du få rätt stöd.

Du kan förmodligen inte få honom att se över sin konsumtion utan att han är med på det.

• TigerLilySwe

Mängder hit och mängder dit. När närmsta omgivningen upplever att alkoholen är ett problem, då är det också ett problem. När alkoholen tar en sådan stor plats av ens liv att man har svårt att tänka sig att avstå och å blir irriterad över att frågan lyfts av de närmsta, då har man definitivt ett riskbruk. Han dricker för mycket, helt klart. Trist för dig och barnen.

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-05-06 00:03:33 följande:

Måste tillägga att han blir ju inte berusad så det märks speciellt mycket, väldigt tålig som också är en av hans ursäkter.

Det där är ett STORT varningstecken.
  • ostpaj
    TigerLilySwe skrev 2016-05-06 07:43:55 följande:
    Mängder hit och mängder dit. När närmsta omgivningen upplever att alkoholen är ett problem, då är det också ett problem. När alkoholen tar en sådan stor plats av ens liv att man har svårt att tänka sig att avstå och å blir irriterad över att frågan lyfts av de närmsta, då har man definitivt ett riskbruk. Han dricker för mycket, helt klart. Trist för dig och barnen.

Bra skrivet! Strunt i vad wikipedia definierar som alkoholism eller vad torra kyrkmänniskor dricker. Har det blivit ett problem så är det ju ett problem oavsett vad!
  • klyban
    Anonym (Wildrat) skrev 2016-05-06 08:47:24 följande:
    Det där är ett STORT varningstecken.

Absolut inte, då en del inte blir speciellt annorlunda med alkohol i kroppen.
    Medan andra blir psykiskt jobbiga, fysiskt jobbiga och tjoar och grejar.

Men kan vara, så man ska inte stirra sig blind på att han inte blir till synes berusad.
    Det berättar bara så mycket, so ingenting.

• Anonym ((;)))

Han dricker på samma sätt sim min man. På fel sätt och för mycket. Bortsett från alkoholiserat ex känner jag igen mig i allt du skriver

• Anonym (Tina)

Jag tycker inte han dricker ovanligt mycket. Jag är i 45-års åldern. De flesta jag känner dricker ungefär de mängder du beskrev. Jag hade tyckt det var jättetråkigt om min man började gnälla på mina alkoholvanor. Varför stör det dig så mycket? Varför känner du ett behov av att styra och kontrollera hans vanor och välmående?

Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?