• Anonym (...)

Polisanmäld av soc

Jag har från första början sagt till soc att jag inte vill ha några beslut via posten eftersom jag lider av sjuklig bacillskräck (OCD/tvångsyndrom). Jag har i över 1 års tid fått besluten muntligen istället via telefon. Nu helt plötsligt säger dom att dom ska skicka med posten. Alltså dom skiter i att jag har en mycket svår sjukdom. Det här skapar en ren skräck för mig. Har dom rätt att göra så här? Vad ska jag ta mig till?

Fick precis veta att soc polisanmält mig för att jag kallade dom fittor ock skrev h***. Kan jag åka dit för detta?

Jag har länge försökt få dom högre cheferna att agera eftersom det absolut inte funkar mellan mig, handläggaren och dennes chef. Dom har bara struntat i mig. Dom har inte ens ringt mig, utan skickat MAIL där dom gång på gång försvarar dom gällande saker dom av naturliga skäl inte kan veta.

• Svar på tråden Polisanmäld av soc
  • Anonym (Skärpning...)

Du skriver att du har en extremt svår sjukdom (dina ord). Om du är så sjuk borde du naturligtvis inte ha försörjningsstöd utan just sjukersättning. Därmed resonerar de korrekt.

Kan inte se att de "jävlats" med dig när de faktiskt betalt ut försörjning till dig i över ett år.

Anonym (...) skrev 2016-05-20 17:50:53 följande:

Precis! Dom vet att jag har extremt svår OCD/tvånsyndrom och att bakterierna innebär en fruktansvärd skräck för mig.

Dom har jävlats med mig från första början. Dom vill trötta ut mig så att jag hellre ska söka sjukersättning.

• Anonym (...)
    Anonym (Uhm) skrev 2016-05-20 17:54:33 följande:
    Nej det betyder inte att man har rätt. Men frustrationen gör ofta att man reagerar och överreagerar mer än normalfungerande. Och myndigheter måste lära sig mer om att bemöta personer med olika funktionshinder bättre.
    Det är sant. Dom har betett sig extremt provocerande mot mig. Inte pedagogiska alls. Dessutom har jag försökt kontakta chefer, men dom har inte ens ringt tillbaka eller tagit situationen på allvar.
  • Anonym (...)
    Anonym (Skärpning...) skrev 2016-05-20 17:56:40 följande:
    Du skriver att du har en extremt svår sjukdom (dina ord). Om du är så sjuk borde du naturligtvis inte ha försörjningsstöd utan just sjukersättning. Därmed resonerar de korrekt.
    Kan inte se att de "jävlats" med dig när de faktiskt betalt ut försörjning till dig i över ett år.
    Du vet inte ett skit om min situation så sluta skriv. Jag anmäler dina inlägg.
  • Anonym (mmm)

Varsågod och läs.

Förolämpning är i Sverige även ett brott enligt brottsbalkens 5 kap. 3 §. Brottet kan ge böter; om brottet anses grovt är maxstraffet 6 månaders fängelse. Förolämpning enligt brottsbalken är en gärning om den består i att någon smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, om handlingen inte uppfyller villkoren för förtal eller grovt förtal.

• Anonym (...)
    Anonym (mmm) skrev 2016-05-20 18:04:11 följande:
    Varsågod och läs.

Förolämpning är i Sverige även ett brott enligt brottsbalkens 5 kap. 3 §. Brottet kan ge böter; om brottet anses grovt är maxstraffet 6 månaders fängelse. Förolämpning enligt brottsbalken är en gärning om den består i att någon smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, om handlingen inte uppfyller villkoren för förtal eller grovt förtal.
    tror du att förolämpning och hot är samma sätt?

• Anonym (Skärpning...)

Jag refererade bara till dina egna ord - det du själv skrev. Vet inte riktigt vad du ska anmäla mig för (att jag påpekar att lagen har följts? Att jag inte resonerar som du?) men varsågod!

Anonym (...) skrev 2016-05-20 18:00:32 följande:

• Anonym (Why?)
    Anonym (...) skrev 2016-05-20 18:00:32 följande:

Varför anmäla bara för att personen säger något du inte gillar.

Om du är så sjuk och har så svår OCD så har jag svårt att se hur du skulle fungera på en arbetsplats tex. du är sjuk med andra ord och skall ja sjukpenning och inget annat. Det är inget illa menat men så är det helt enkelt.... 

Anonym (...) skrev 2016-05-20 17:53:45 följande:
    Källa på det?

Nu har du visserligen fått svar här ovan, men ja det är olagligt att håna och använda vissa ord mot tjänstemän. Och det är grund för polisanmälan, böter och ibland även skadestånd. Så försök även om de provocerar dig att låta bli sånt. 

Olyckligt om du känner att de inte lyssnar på dina behov, har du frågat om du kan få boendestöd? Då kan ju den personen hjälpa dig med att ta hand om brev osv? Får du någon vård för din OCD? Terapi? Om inte så kräv att få det!!  

• Anonym (mmm)
    Anonym (...) skrev 2016-05-20 18:25:14 följande:
    tror du att förolämpning och hot är samma sätt?
    Ja det är samma sak.
  • Anonym (mmm)
    5 § Brott som avses i 1?3 §§ får inte åtalas av någon annan än målsäganden. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får dock åklagaren väcka åtal om detta anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser 
    1. förtal och grovt förtal,
    2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning,
    3. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller
    4. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes sexuella läggning.

• Anonym (...)
    Anonym (Why?) skrev 2016-05-20 18:31:36 följande:

Varför anmäla bara för att personen säger något du inte gillar.

Om du är så sjuk och har så svår OCD så har jag svårt att se hur du skulle fungera på en arbetsplats tex. du är sjuk med andra ord och skall ja sjukpenning och inget annat. Det är inget illa menat men så är det helt enkelt.... 

Nu har du visserligen fått svar här ovan, men ja det är olagligt att håna och använda vissa ord mot tjänstemän. Och det är grund för polisanmälan, böter och ibland även skadestånd. Så försök även om de provocerar dig att låta bli sånt. 

Olyckligt om du känner att de inte lyssnar på dina behov, har du frågat om du kan få boendestöd? Då kan ju den personen hjälpa dig med att ta hand om brev osv? Får du någon vård för din OCD? Terapi? Om inte så kräv att få det!!  

Kan inte släppa in någon i mitt hem pga min ocd
Svar på tråden Polisanmäld av soc