• Anonym (...)

Polisanmäld av soc

Jag har från första början sagt till soc att jag inte vill ha några beslut via posten eftersom jag lider av sjuklig bacillskräck (OCD/tvångsyndrom). Jag har i över 1 års tid fått besluten muntligen istället via telefon. Nu helt plötsligt säger dom att dom ska skicka med posten. Alltså dom skiter i att jag har en mycket svår sjukdom. Det här skapar en ren skräck för mig. Har dom rätt att göra så här? Vad ska jag ta mig till?

Fick precis veta att soc polisanmält mig för att jag kallade dom fittor ock skrev h***. Kan jag åka dit för detta?

Jag har länge försökt få dom högre cheferna att agera eftersom det absolut inte funkar mellan mig, handläggaren och dennes chef. Dom har bara struntat i mig. Dom har inte ens ringt mig, utan skickat MAIL där dom gång på gång försvarar dom gällande saker dom av naturliga skäl inte kan veta.

• Svar på tråden Polisanmäld av soc
  • Anonym (...)
    Anonym (Why?) skrev 2016-05-21 13:26:13 följande:
    Man märker på hur du skriver och hur du svarar här i tråden, eller ens på det faktum att du skrivit det du skrivit till dina kontakter på soc, hur du är och vilka problem du har. 

Du har aldrig åkt dit för det... Nej kanske inte. Men nu har soc tyckt att du kallat dem det en gång för mycket och har därför anmält dig. Så enkelt är det. 

Du har visat att du inte kan uppföra dig! Du visar att du inte kan handskas med väldigt normala situationer. Du behöver professionell hjälp och soc skall inte uppmuntra din OCD. Som någon säger, ta på dig handskar när du öppnar breven. Och kräv att få hjälp av psykolog! Du behöver det!!!!!!! 

Läs på om sjukdomen. Punkt.
  • Anonym (Why?)
    Anonym (...) skrev 2016-05-21 13:32:52 följande:
    Läs på om sjukdomen. Punkt.
    Sök hjälp PUNKT
    Finns hjälp att få även för OCD PUNKT

Du säger själv att du är sjuk, så ta sjukersättning inte ersättning från soc!!!! 
  • Anonym (...)
    Anonym (Why?) skrev 2016-05-21 13:42:09 följande:
    Sök hjälp PUNKT

Du säger själv att du är sjuk, så ta sjukersättning inte ersättning från soc!!!! 
    Tror du att alla sjuka har sjukersättning??!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (...) skrev 2016-05-21 12:36:09 följande:
    Du säger att du har "en känsla" trots att jag knappt berättat vad dom gjort? Man upphör aldrig att förvånas över folk...

Dom har gjort allt för att motarbeta mig. Tror du att folk blir upprörda utan anledning?

Ja precis, den känslan fick jag. Efter att jag sett hur du resonerat och skrivit här i tråden. Som jag sa, jag kan ha fel. Det var bara en känsla jag fick. Jag har (som sagt) också varit i din situation. Ändå skulle jag aldrig kalla personal för så grova saker. Upprörd kan man bli. Men är ändå aldrig okej att bete sig hur som helst. Du gick över en gräns. Oavsett vad du tycker dom har gjort/inte gjort. 

Känns som att du inte ens förstår att det du gjort inte är okej. 

Och varför kan du inte ha handskar på dig? Vad man än har för psykisk diagnos finns det hjälpmedel att använda sig av. Du kommer hela tiden utsättas för situationer där du måste göra saker som är jobbiga och svåra pga din OCD. Jag hade också en psykisk diagnos. Fick ingen speciell hjälp av soc för det heller. Har dom ens skyldighet att ge det?! Om dom ska ge det, så ska du också göra något. Tex gå KBT terapi och jobba med din diagnos. Så att du visar att du gör allt du kan för att bli bättre. Det var ett krav för mig för att ens få lov att få det ekonomiska att gå ihop. 

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Why?) skrev 2016-05-21 13:42:09 följande:
    Sök hjälp PUNKT

Alla får verkligen inte sjukersättning bara för att man är sjuk. Jag var sjukskriven och sjuk och fick ingen ersättning alls. Från någon instans. Så lever utan pengar helt nu.

• Anonym (...)
    Anonym (qwerty) skrev 2016-05-21 14:03:08 följande:

Alla får verkligen inte sjukersättning bara för att man är sjuk. Jag var sjukskriven och sjuk och fick ingen ersättning alls. Från någon instans. Så lever utan pengar helt nu.

varför fick du inte?

hur försörjer  du dig?

• Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2016-05-21 13:46:53 följande:
    Tror du att alla sjuka har sjukersättning??!
    Vill tillägga att jag aldrig sökt sjukersättning.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (...) skrev 2016-05-21 14:12:32 följande:
    varför fick du inte?

hur försörjer  du dig?
    Lång historia som det inte finns ett enkelt snabbt svar på.
    Bor sambo. Enligt lag är då sambon försörjningsskyldig. Så socialbidrag kunde jag inte söka då jag inte hade rätt med ersättning från f-kassan. 
  • Anonym (...)

Är det handläggaren själv som skickar beslut rent fysiskt, eller är det någon som gör det åt dom? Hur fungerar det?

Svar på tråden Polisanmäld av soc