• Anonym (Stina0)

Bada som tjock

Hej jag är en ung kvinna på snart 20 som ska resa snart och då kommer jag sola och bada
    Jag har väldigt mycket celluliter och fett på kroppen som jag inte hinner göra nått åt innan jag åker så jag undrar om ni tycker att jag bara ska bada och strunta i vad folk kanske tycker eller om jag ska försöka dölja dom delar av min kropp jag inte vill att folk ska titta på för att de är så stora och har celluliter? Hur kan jag isåfall dölja? Kan inte bada med sarong

• Svar på tråden Bada som tjock
  • Anonym (mor)
    Anonym (M) skrev 2016-05-28 17:42:55 följande:

En snabb fråga till dig mor. Skulle du säga till en person som lider av anorexi att det bara är att äta mer så går man upp i vikt?

När man idag pratar om "ätstörningar" så menar man oftast just anorektiker trots att den gruppen av "ätstörda" är ytterst marginell om man jämför med de som är "störda" i motsatt riktning och äter allt jämt. Märkligt tycker jag.
  • SoulsWillRise
    Anonym (mor) skrev 2016-05-28 17:48:38 följande:

Men är inte det hårklyverier? Jag tycker att "skammen" är en bra drivkraft. Huvudsaken är att en ung kvinna hittar tillbaka till sin unga, smala naturliga kropp som finns där under fettet?

Ska vi lägga skam på dom som är smala också? Dom som kanske har anorexi och som har riktigt stora problem med sin självbild? "Du är så smal att du borde skämmas". Eller till en ung tjej som har självskadebeteende? "Du är ett psykfall som håller på och skär dig själv och du borde verkligen skämmas". Eller till alkoholister, "Du är ett jävla äckel som håller på och dricker som du gör och du borde skämmas över dig själv".

Njaaaaaae, bättre att vara stöttande och förstående för andras problem istället för att skambelägga tycker jag :)
  • SoulsWillRise

Men är inte det hårklyverier? Jag tycker att "skammen" är en bra drivkraft. Huvudsaken är att en ung kvinna hittar tillbaka till sin unga, smala naturliga kropp som finns där under fettet?

Sen kan det vara andra saker som exempelvis mediciner som gör att man går upp i vikt. Bör man sluta med medicinerna då tycker du? :)
  • Anonym (mor)
    SoulsWillRise skrev 2016-05-28 18:10:44 följande:
    Ska vi lägga skam på dom som är smala också? Dom som kanske har anorexi och som har riktigt stora problem med sin självbild? "Du är så smal att du borde skämmas". Eller till en ung tjej som har självskadebeteende? "Du är ett psykfall som håller på och skär dig själv och du borde verkligen skämmas". Eller till alkoholister, "Du är ett jävla äckel som håller på och dricker som du gör och du borde skämmas över dig själv".

Njaaaaaae, bättre att vara stöttande och förstående för andras problem istället för att skambelägga tycker jag :)
    Man kan säkert använda ett mer skonsamt tilltal men andemeningen ska vara tydlig.  Tror du att man hjälper en alkoholist (t ex) genom att dalta och gulla och stryka medhårs? Anorektiker är tack och lov inte lika vanliga som den motsatta gruppen.
  • Anonym (mor)
    SoulsWillRise skrev 2016-05-28 18:13:28 följande:
    Sen kan det vara andra saker som exempelvis mediciner som gör att man går upp i vikt. Bör man sluta med medicinerna då tycker du? :)
    Vilka mediciner är det? Jag vet att de som får kortison kan svälla upp men i övrigt vet jag inte. Vissa påstår att man blir fet av SSRI-preparat men en grupp som inte gör ngt väsen av sig är de som MAGRAT av SSRI då de tappat aptiten totalt. Smala lyssnar man inte på för de har ju inga problem!?
  • Anonym (M)
    Anonym (mor) skrev 2016-05-28 18:02:10 följande:
    När man idag pratar om "ätstörningar" så menar man oftast just anorektiker trots att den gruppen av "ätstörda" är ytterst marginell om man jämför med de som är "störda" i motsatt riktning och äter allt jämt. Märkligt tycker jag.
    Du svarade inte på frågan. Skulle du säga till en anorektiker att det bara är att äta mer för att gå upp i vikt?
  • Anonym (Stina0)
    Har inte läst alla inlägg eftersom att det blivit så många men jag har en diagnos som gör att min kropp lagrar fett, har utmattning och depression också. Det blir svårt att träna eller komma i form under sommaren. Behöver något år eller mer men jag tycker också att man ska tänka på vad man trivs i och med och försöker uppnå det stadiet
  • SoulsWillRise
    Anonym (mor) skrev 2016-05-28 18:18:44 följande:

Man kan säkert använda ett mer skonsamt tilltal men andemeningen ska vara tydlig.  Tror du att man hjälper en alkoholist (t ex) genom att dalta och gulla och stryka medhårs? Anorektiker är tack och lov inte lika vanliga som den motsatta gruppen.

Nej man ska självklart inte dalta med alkoholister, jag tycker inte ens att man ska hålla på och dalta med barn. Men jag tror inte heller den hårda vägen är rätt väg. Du kan ju prova att säga till en alkoholist att du MÅSTE sluta dricka. Det hjälper inte. Personen är säkert medveten om problemet, lika mycket som en tjock person är medveten om att denne är tjock. Vi behöver inte skambelägga. Det är bara dumt :p
  • Anonym (M)

En sak jag tycker ni borde veta är att alla vet hur man ska göra för att gå ner i vikt. Ät mindre och träna mer. Låter väldigt enkelt och det är det säkert för de allra flesta. För mig var det inte så enkelt jag hade nämligen en övervikt på 125 kg som mest och vägde när jag var 21 år över 200 kg. Anledningen att jag blev så stor beror på en ätstörning som utvecklades under en djup depression. Kan lova er att ätstörningen hade inte blivit bättre om någon hade fått för sig att få mig att skämmas än mer över min kropp än vad jag redan gjorde snarare tvärtom.

Idag är jag 29 år och har gått ner över 80 kg. Jag fick under några år i en kbt-behandling för att bryta mitt sjukliga ätbeteende men kan säga er att tankarna finns där fortfarande och har haft både ett och två återfall under åren. Jag har en del kilon kvar att gå ner men tar det i min egen takt och tänker inte skämmas över mina feta lår, min stora rumpa eller mage under tiden. Lev ert liv så lever jag mitt.

• SoulsWillRise
    Anonym (M) skrev 2016-05-28 20:27:56 följande:

En sak jag tycker ni borde veta är att alla vet hur man ska göra för att gå ner i vikt. Ät mindre och träna mer. Låter väldigt enkelt och det är det säkert för de allra flesta. För mig var det inte så enkelt jag hade nämligen en övervikt på 125 kg som mest och vägde när jag var 21 år över 200 kg. Anledningen att jag blev så stor beror på en ätstörning som utvecklades under en djup depression. Kan lova er att ätstörningen hade inte blivit bättre om någon hade fått för sig att få mig att skämmas än mer över min kropp än vad jag redan gjorde snarare tvärtom.

Idag är jag 29 år och har gått ner över 80 kg. Jag fick under några år i en kbt-behandling för att bryta mitt sjukliga ätbeteende men kan säga er att tankarna finns där fortfarande och har haft både ett och två återfall under åren. Jag har en del kilon kvar att gå ner men tar det i min egen takt och tänker inte skämmas över mina feta lår, min stora rumpa eller mage under tiden. Lev ert liv så lever jag mitt.

Hur menar du när du skriver äta mindre? Har du lust att utveckla det lite? :D
Svar på tråden Bada som tjock