• Anonym (Stina0)

Bada som tjock

Hej jag är en ung kvinna på snart 20 som ska resa snart och då kommer jag sola och bada
    Jag har väldigt mycket celluliter och fett på kroppen som jag inte hinner göra nått åt innan jag åker så jag undrar om ni tycker att jag bara ska bada och strunta i vad folk kanske tycker eller om jag ska försöka dölja dom delar av min kropp jag inte vill att folk ska titta på för att de är så stora och har celluliter? Hur kan jag isåfall dölja? Kan inte bada med sarong

• Svar på tråden Bada som tjock
  • Furienna
    Ordinär Man skrev 2016-05-29 08:47:10 följande:
    Nej, jag kan hålla med om att fetma inte är normaliserat. Där har du rätt. Däremot finns alla dessa försök att normalisera. Att vara smal ska vara den hälsosamma normen och idealet, det går faktiskt inte att argumentera

Är det stolarnas fel att du inte hittar någon att sitta på?
    Jo, det går visst att argumentera. Jag har mina hälsoproblem. Och ändå vet jag att jag mår bättre nu än om jag skulle bli en hälsofanatiker, som bara kunde äta sallad och vara ute och springa i skogarna hela dagarna. För jag kommer aldrig att bli en sådan person. Jag gör allt för att äta lättprodukter och undviker även socker på grund av min diabetes, och det får faktiskt räcka för min del. Och ja, jag kräver min rätt att få vara rund. Och du tänker förstås inte på alla människor (framför allt tjejer i tonåren), som har fått anorexia och bulimi på grund av ditt älskade smalhetsideal?

Nej, självklart är det inte stolarnas fel. Men det är ett exempel på hur grymt världen är anpassad efter smala människor, som är sjuttio kilo lättare än jag. Ingen vill tänka på att vi överviktiga finns. Eller när folk tänker på oss, så får vi höra att vi får skylla oss själva.
  • Anonym (J)
    Anonym (mor) skrev 2016-05-29 05:54:04 följande:
    Du är väldigt tvärsäker på din sak du. Jag funderade och ställde egentligen en fråga! Sedan fattar jag inte på vilket sätt mina inlägg får folk att "må dåligt"! En anonym ung kvinna ställer en fråga i sin tråd och då vill hon väl ha svar? Är det då ngn magisk regel här på FL att alla måste svara samma sak? I så fall kan ju en person skriva och alla andra trycka tumme upp.
    Ja och jag svarade på din fråga. 

Eftersom du uttrycker det som något önskvärt att få någon att skämmas så ja, då är det vad du försöker göra, dock inte begränsat till inlägg utan allmänt att det är något man försöker göra om man tycker det är bra att någon ska skämmas och genom det förändras.  

Utöver att det är ett väldigt otrevligt drag av dig att ha så ja, det finns särskilda regler för trådar i känsliga rummet, som den här, du kan läsa mer om det där, men det handlar inte om att alla måste svara samma sak utan den extra hänsyn du behöver ta i trådar i den delen, finns att läsa mer om om du nu missat de särskilda reglerna. 
  • SoulsWillRise
    Anonym (mor) skrev 2016-05-29 05:04:04 följande:

Men det är väl större chans att alkoholisten slutar dricka om hen känner skam?

Men du, svara på min fråga är du snäll. Gör du så mot dina egna barn också? Vore det okej att skambelägga dom för att få dom så perfekta som du önskar? Skrämmer du dom till lydnad också? Nu försöker jag absolut inte skuldbelägga/skambelägga dig utan jag är uppriktigt sagt nyfiken :)
  • SoulsWillRise

Jag kan lova dig mor, om du behandlar dina barn eller vem som helst liiiite bättre så kommer du uppnå målet utan att behöva skambelägga eller skuldbelägga. Det finns andra bättre sätt.

• Ordinär Man
    Furienna skrev 2016-05-29 09:28:31 följande:

Jo, det går visst att argumentera. Jag har mina hälsoproblem. Och ändå vet jag att jag mår bättre nu än om jag skulle bli en hälsofanatiker, som bara kunde äta sallad och vara ute och springa i skogarna hela dagarna. För jag kommer aldrig att bli en sådan person. Jag gör allt för att äta lättprodukter och undviker även socker på grund av min diabetes, och det får faktiskt räcka för min del. Och ja, jag kräver min rätt att få vara rund. Och du tänker förstås inte på alla människor (framför allt tjejer i tonåren), som har fått anorexia och bulimi på grund av ditt älskade smalhetsideal?

Nej, självklart är det inte stolarnas fel. Men det är ett exempel på hur grymt världen är anpassad efter smala människor, som är sjuttio kilo lättare än jag. Ingen vill tänka på att vi överviktiga finns. Eller när folk tänker på oss, så får vi höra att vi får skylla oss själva.

70 kg!

Det är sannolikt att du dör i förtid av fettsot.

Du menar alltså att precis som det finns rullstolsramper och ljudsignaler vid övergångsställen, ska det finnas stolar som är anpassade till de som väger dubbelt så mycket som den hälsosamma idealvikten?
  • Furienna
    Ordinär Man skrev 2016-05-30 08:56:36 följande:
    70 kg!

Du menar alltså att precis som det finns rullstolsramper och ljudsignaler vid övergångsställen, ska det finnas stolar som är anpassade till de som väger dubbelt så mycket som den hälsosamma idealvikten?
    Nej, men jag menar att du borde hålla käften.
  • Furienna

Det är ju också typiskt att du inte med ett ord kommenterar det jag skrev om anorexia och bulimi. Forska lite om de sjukdomarna, så får du se hur hälsosamt ditt smalhetsideal är. 

• SoulsWillRise
    Ordinär Man skrev 2016-05-30 08:56:36 följande:

70 kg!

Varför inte? Eller låt mig gissa, du skulle bli lika provocerad av en stol som är anpassad till en fet människa, precis som du blir provocerad av en fet människa? :D hur gör vi med dessa människor som tränar bodybuilding, och som kanske väger 100 kg "bara muskler" som en del säger. Ska vi inte anpassa stolarna efter dom heller då eftersom dom enligt dig väger för mycket? :)
  • Anonym (M)
    Furienna skrev 2016-05-30 09:14:58 följande:

Det är ju också typiskt att du inte med ett ord kommenterar det jag skrev om anorexia och bulimi. Forska lite om de sjukdomarna, så får du se hur hälsosamt ditt smalhetsideal är. 

Du kommer aldrig få något svar gällande anorexi eller bulimi. Jag har ställt frågan ett par gånger här om de skulle säga till en person med anorexi att det bara är att äta mer så går man upp i vikt men har inte fått något svar ännu.
  • SoulsWillRise
    Anonym (M) skrev 2016-05-30 09:27:28 följande:

Du kommer aldrig få något svar gällande anorexi eller bulimi. Jag har ställt frågan ett par gånger här om de skulle säga till en person med anorexi att det bara är att äta mer så går man upp i vikt men har inte fått något svar ännu.

Nä precis, och det är ganska tydligt vad dom tycker i den frågan: Bort med dom tjocka och in med dom smala. Skulle inte bli ett dugg förvånad om dom tycker att det är okej för en tjej att väga 40 kg för det är både snyggt och "hälsosamt".
Svar på tråden Bada som tjock