• Anonym (Stina0)

Bada som tjock

Hej jag är en ung kvinna på snart 20 som ska resa snart och då kommer jag sola och bada
    Jag har väldigt mycket celluliter och fett på kroppen som jag inte hinner göra nått åt innan jag åker så jag undrar om ni tycker att jag bara ska bada och strunta i vad folk kanske tycker eller om jag ska försöka dölja dom delar av min kropp jag inte vill att folk ska titta på för att de är så stora och har celluliter? Hur kan jag isåfall dölja? Kan inte bada med sarong

• Svar på tråden Bada som tjock
  • Anonym (M)
    SoulsWillRise skrev 2016-05-28 20:43:08 följande:
    Hur menar du när du skriver äta mindre? Har du lust att utveckla det lite? :D
    För de allra flesta som behöver gå ner i vikt är kaloriintaget högre än vad som förbränns. Genom att äta mindre kalorier går de allra flesta ner i vikt. Det finns dock de med olika hormonella störningar eller sjukdomar/syndrom som gör det omöjligt att gå ner om de inte ska svälta sig.

Min text var inte avsedd att tolkas som att allt handlar om att äta mindre utan snarare att problemen för en överviktig person kan vara mer komplexa.
  • SoulsWillRise
    Anonym (M) skrev 2016-05-28 21:01:11 följande:

För de allra flesta som behöver gå ner i vikt är kaloriintaget högre än vad som förbränns. Genom att äta mindre kalorier går de allra flesta ner i vikt. Det finns dock de med olika hormonella störningar eller sjukdomar/syndrom som gör det omöjligt att gå ner om de inte ska svälta sig.

Min text var inte avsedd att tolkas som att allt handlar om att äta mindre utan snarare att problemen för en överviktig person kan vara mer komplexa.

Det har du såklart rätt i. Tänk om det vore så himla enkelt att gå ner i vikt som vissa tror. Det är mer komplicerat än så med tanke på att man måste ställa om helt i huvudet. Likaså med rökare, det är inte bara att sluta som vissa tror utan det handlar om två helt olika beroende. Det psykiska och fysiska. Det psykiska är svårare.
  • Anonym (mor)
    SoulsWillRise skrev 2016-05-28 19:56:00 följande:
    Nej man ska självklart inte dalta med alkoholister, jag tycker inte ens att man ska hålla på och dalta med barn. Men jag tror inte heller den hårda vägen är rätt väg. Du kan ju prova att säga till en alkoholist att du MÅSTE sluta dricka. Det hjälper inte. Personen är säkert medveten om problemet, lika mycket som en tjock person är medveten om att denne är tjock. Vi behöver inte skambelägga. Det är bara dumt :p
    Men det är väl större chans att alkoholisten slutar dricka om hen känner skam?
  • Anonym (J)
    Anonym (mor) skrev 2016-05-29 05:04:04 följande:
    Men det är väl större chans att alkoholisten slutar dricka om hen känner skam?
    Nej, väldigt okunnigt av dig att tro att något som handlar om beteenden för någon som mår dåligt skulle förbättras om de känner skam. Det är snarare tvärt om, skammen och det dåliga måendet är ofta starkt bidragande till att de inte klarar av att sluta.
    Lägg ner det hela med att med flit få andra att må dåligt, det gör dig till en mycket dålig människa, snarare du som ska känna skam över det. Men jag tycker inte någon ska göra det, så sluta bara istället. Nu vet du förhoppningsvis bättre. 
  • Anonym (mor)
    Anonym (J) skrev 2016-05-29 05:43:17 följande:
    Nej, väldigt okunnigt av dig att tro att något som handlar om beteenden för någon som mår dåligt skulle förbättras om de känner skam. Det är snarare tvärt om, skammen och det dåliga måendet är ofta starkt bidragande till att de inte klarar av att sluta.
    Lägg ner det hela med att med flit få andra att må dåligt, det gör dig till en mycket dålig människa, snarare du som ska känna skam över det. Men jag tycker inte någon ska göra det, så sluta bara istället. Nu vet du förhoppningsvis bättre. 
    Du är väldigt tvärsäker på din sak du. Jag funderade och ställde egentligen en fråga! Sedan fattar jag inte på vilket sätt mina inlägg får folk att "må dåligt"! En anonym ung kvinna ställer en fråga i sin tråd och då vill hon väl ha svar? Är det då ngn magisk regel här på FL att alla måste svara samma sak? I så fall kan ju en person skriva och alla andra trycka tumme upp.
  • Ordinär Man
    Anonym (Wildrat) skrev 2016-05-28 15:13:30 följande:
    Hypotyreos är en av de sjukdomar som gör att man går upp i vikt. Hypotyreos är långsam ämnesomsättning. Vet du vad som gör sjukdomen värre? Att äta lite eller inte alls. Dvs vanlig svältbantning gör att man blir sjukare och i längden fetare. En del blir hjälpta av medicin men väldigt många går upp i vikt av den. Vikt som är svår att få ner.
    Sen finns det en sjukdom som heter lipödem. Har man det så har man sjuka fettceller på oftast rumpa och ben. Dessa sjuka fettceller går inte att banta bort. När de sitter så stannar de om man inte fettsugit sig vilket inte görs i Sverige. Ingen hjälp finns att få, inga mediciner. Många insjuknar redan vid puberteten och kommer sen leva med feta ben resten av livet.
    Självklart finns det sjukdomar. Hur vanliga är de? På 60-talet var det ytterst ovanligt med feta människor under medelåldern. Menar du att vi fått någon sorts virusepidemi som gör att så många isjuknat i dessa tidigare så ovanliga åkommor?

Eller är det så att folk lever så osunt nuförtiden att många blir feta redan i tonåren?
  • Furienna
    Anonym (mor) skrev 2016-05-29 05:54:04 följande:
    Du är väldigt tvärsäker på din sak du. Jag funderade och ställde egentligen en fråga! Sedan fattar jag inte på vilket sätt mina inlägg får folk att "må dåligt"! En anonym ung kvinna ställer en fråga i sin tråd och då vill hon väl ha svar? Är det då någon magisk regel här på FL att alla måste svara samma sak? I så fall kan ju en person skriva och alla andra trycka tumme upp.
    Du begriper alltså inte att du är en fördomsfull människa, som bara vill spy galla över oss överviktiga. Tja, det visst ju vi redan. Nej, det är ju inget måste att du måste hålla med andra. Men du kan i alla fall visa respekt för andra.
  • Furienna
    Ordinär Man skrev 2016-05-29 08:36:33 följande:
    Självklart finns det sjukdomar. Hur vanliga är de? På 60-talet var det ytterst ovanligt med feta människor under medelåldern. Menar du att vi fått någon sorts virusepidemi som gör att så många insjuknat i dessa tidigare så ovanliga åkommor?

Eller är det så att folk lever så osunt nuförtiden att många blir feta redan i tonåren?
    Du kan ju också sköta dig själv och strunta i hur andra lever sina liv.
  • Ordinär Man
    Furienna skrev 2016-05-28 10:58:04 följande:
    Du är ju bara för vidrig. Tro mig på att övervikt är på inget sätt eller vis normaliserat. Om det var så normaliserat, varför är det då så svårt för mig att hitta kläder? Varför kan det bli svårt för mig ens att hitta en stol, som jag törs sitta på? Jo, för det är trångsynta idioter som du som styr världen och föraktar alla som är annorlunda.
    Märkligt vilka plötsliga utrop du åstadkommer tämligen omotiverat i olika trådar. Man undrar ju. Jag skrev att man självklart ska få bada utan elaka kommentarer. På samma sätt är jag inte spydig om någon behöver gå ut för att röka. Men varifrån kommer den där bilden med den feta kvinnan i inlägg #84, som håller upp en text jag parafrerar:
    "I wanted to be attractive
    But quitting smoking is a lot of work
    So I made a sign saying smoking is beautiful"

Nej, jag kan hålla med om att fetma inte är normaliserat. Där har du rätt. Däremot finns alla dessa försök att normalisera. Att vara smal ska vara den hälsosamma normen och idealet, det går faktiskt inte att argumentera

Är det stolarnas fel att du inte hittar någon att sitta på?
  • Ordinär Man
    Furienna skrev 2016-05-29 08:44:31 följande:
    Du kan ju också sköta dig själv och strunta i hur andra lever sina liv.
    Frågan var ursprungligen ifall en fet kvinna i tjugoårsåldern ska kunna bada. Självklart har jag svarat några gånger nu. Därefter svängde diskussionen över till fetma, hälsosamma ideal och normalisering av fetma.

Jag struntar i allmänhet hur andra lever sina liv. Knarkare, de motorcyklister som nu kommit ut och kör ihjäl sig i 200+ km/tim, och förstås de som går runt med en massa överflödigt fett.

Jag vet också att det inte är så bara att bli av med övervikt, för annars skulle alla naturligtvis göra det. Men jag tar mig faktiskt rätten att påpeka att fetma är farligt, och opponera mig mot försök att normalisera ett osunt ideal.
Svar på tråden Bada som tjock