• Gert

Nu blir det Swexit!

Nu när England har röstat om sin självständighet är det hög tid att Sverige gör detsamma. 

Grattis Brexit! 

Give ´em Hell!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nu blir det Swexit!
  • Ulltand
    ROFL skrev 2017-01-25 08:08:41 följande:
    Undrar om alla som hejar på alla länders utträde förstår att EU skapades för att bevara fred mellan länder. 
    Jo det känner vi till mycket väl. Men det verkar inte som alla förstår vad EU istället har blivit. En överstatlig extremt kostsam byråkratis koloss. Lägg ner EU som det fungerar idag och slopa jordbruksstödet. Frihandel och kanske fri rörlighet är bra fundamenta för ett ny smartare gemenskap. Tyvärr kommer nuvarande system inte att reformeras som det ser ut och då är det bättre att avveckla och försöka på nytt.
  • Gabbe75
    ROFL skrev 2017-01-25 08:08:41 följande:
    Undrar om alla som hejar på alla länders utträde förstår att EU skapades för att bevara fred mellan länder. 

Jag avskyr utvecklingen men det är tydligt att folk inte förstår den stora bilden, orsak och verkan och att vi därmed går mot ett tredje världskrig.

Putin förbereder att ta över länder som en gång varit under Sovietunionen och i princip alla nationalistiska partier kommer göra det möjligt. De vill fokusera enbart på sina egna länder - vilket för övrigt är precis vad Putin önskar. Då kan han arbeta ostört. 

Alla som hejar på Swexit, är ni redo att gå ut i krig?
    Tyvärr är det ju så att EU snarare håller på att skapa ett inbördeskrig i Europa. Många är missnöjda, inte bara i Storbritannien. Skulle det vara folkomröstning idag i Sverige skulle vi sannolikt få en Swexit. I Tyskland frågar sig många varför de ska vara med och bekosta underskotten i sydeuropa. I Grekland, Italien, Spanien och Portugal frågar sig många varför de ska dra åt svångremmen och spara i statsbudgeten bara för att Tyskland vill det. Även i Frankrike gror missnöjet. Om 10-20 år tror jag inte att vi har något EU kvar. Jag hoppas upplösningen kan ske fredligt. Tyvärr har EU blivit något av ett monster som närmast förintat sig självt. Hade det stannar vid en frihandelsunion tror jag de flesta hade uppskattat EU.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2017-01-29 22:26:10 följande:
    Tyvärr är det ju så att EU snarare håller på att skapa ett inbördeskrig i Europa. Många är missnöjda, inte bara i Storbritannien. Skulle det vara folkomröstning idag i Sverige skulle vi sannolikt få en Swexit. I Tyskland frågar sig många varför de ska vara med och bekosta underskotten i sydeuropa. I Grekland, Italien, Spanien och Portugal frågar sig många varför de ska dra åt svångremmen och spara i statsbudgeten bara för att Tyskland vill det. Även i Frankrike gror missnöjet. Om 10-20 år tror jag inte att vi har något EU kvar. Jag hoppas upplösningen kan ske fredligt. Tyvärr har EU blivit något av ett monster som närmast förintat sig självt. Hade det stannar vid en frihandelsunion tror jag de flesta hade uppskattat EU.
    Vad dillar du om?

www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-undersokning-efter-brexit-majoritet-ar-for-svenskt-medlemskap-i-eu

Om det är någon/några som försöker skapa konfliket inom EU så är det alla högerextrema putinkramande partier såsom Sverigedemokraterna och franska Front National.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Gabbe75

Wow, en ny undersökning där man säger sig tillfrågat 1000 personer som man presenterar i den statsstyrda televisionen. Ja, då måste det ju vara sant... Skrattande

Jag ser fram emot en folkomröstning om Sverige ska lämna EU eller inte. Gör du? (då vet vi ju svaret)

• nihka
    Gabbe75 skrev 2017-01-30 08:44:29 följande:

Wow, en ny undersökning där man säger sig tillfrågat 1000 personer som man presenterar i den statsstyrda televisionen. Ja, då måste det ju vara sant... Skrattande

Bara 3 av 10 vill ha en folkomröstning av EU. Men 7 av 10 sverigedemokrater vill ha en folkomröstning så då måste det ju gälla alla...
  • Världsmedborgare
    Gabbe75 skrev 2017-01-29 22:26:10 följande:
    Försök att åtminstone en gång att hålla dig till sanningen, om du ska kunna behålla någon som orkar läsa det du skriver.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Gabbe75
    nihka skrev 2017-01-30 11:08:52 följande:
    Bara 3 av 10 vill ha en folkomröstning av EU. Men 7 av 10 sverigedemokrater vill ha en folkomröstning så då måste det ju gälla alla...
    Vad har du att frukta? Skulle det vara som du säger, skulle ju "stanna-sidan" vinna stort Skrattande

Men jag förstår att du inte vill ha någon folkomröstning, för innerst inne känner du nog att risken är påtaglig att svenska folket inte tycker om EU något vidare och skulle rösta för ett utträde. Precis som i Storbritannien.

Lustigt för övrigt hur ni vänsterextremister har svängt i frågan. När EU-debatten rasade som värst i början av 90-talet var ni ju motståndare till unionen. Vad fick er att ändra er? Är det det faktum att EU svällt till en byråkratisk överstatlig koloss a la Sovjet som nu gjort att ni förespråkar unionen?

• nihka
    Gabbe75 skrev 2017-01-30 14:28:44 följande:
    Vad har du att frukta? Skulle det vara som du säger, skulle ju "stanna-sidan" vinna stort Skrattande

Men jag förstår att du inte vill ha någon folkomröstning, för innerst inne känner du nog att risken är påtaglig att svenska folket inte tycker om EU något vidare och skulle rösta för ett utträde. Precis som i Storbritannien.

Lustigt för övrigt hur ni vänsterextremister har svängt i frågan. När EU-debatten rasade som värst i början av 90-talet var ni ju motståndare till unionen. Vad fick er att ändra er? Är det det faktum att EU svällt till en byråkratisk överstatlig koloss a la Sovjet som nu gjort att ni förespråkar unionen?
    Jag fruktar inget. Jag bara återger vad opinionsmätningar har kommit fram till. Jag har inte ens uttalat mig om vad jag tycker om en folkomröstning. Sist jag röstade la jag rösten på Moderaterna. Du måste tillhöra nazistiska Svenska motståndsrörelsen eller vad finns ännu längre till höger för att anse att AKB är vänsterextremist. Är du listad hos SÄPO?
  • Gabbe75
    nihka skrev 2017-01-30 15:00:50 följande:
    Jag fruktar inget. Jag bara återger vad opinionsmätningar har kommit fram till. Jag har inte ens uttalat mig om vad jag tycker om en folkomröstning. Sist jag röstade la jag rösten på Moderaterna. Du måste tillhöra nazistiska Svenska motståndsrörelsen eller vad finns ännu längre till höger för att anse att AKB är vänsterextremist. Är du listad hos SÄPO?
    Låter mer som att du röstade på KPMLR med tanke på de åsikter du för fram här. Själv är jag inte politiskt engagerad alls, men jag förordar demokrati. De som framför åsikter likt de du framför (bla att alla som är för en reglerad invandring är nazister) brukar man vanligen hitta långt ut på vänsterkanten.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2017-01-30 15:15:38 följande:
    Låter mer som att du röstade på KPMLR med tanke på de åsikter du för fram här. Själv är jag inte politiskt engagerad alls, men jag förordar demokrati. De som framför åsikter likt de du framför (bla att alla som är för en reglerad invandring är nazister) brukar man vanligen hitta långt ut på vänsterkanten.

Tänk vad mycket bättre diskussionen skulle blir i den här tråden om du hade förstått vad reglerad invandring betyder.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Nu blir det Swexit!