• Anonym (Besviken)

Min man gömde testamentet

För fyra år sedan dog min pappa. Mamma har varit död sedan sex år och jag är enda arvingen . Sedan 2011 har jag och min varit gifta och tillsammans i nästan trettio år.

När bouppteckningen efter pappa var klar fick jag ju givetvis hem allt bohag, möbler värdesaker och papper. Eftersom det kan vara känslomässigt påfrestande att ta i sådana saker som att rensa efter sina föräldrar har jag valt att ta det pö om pö. Jag ställde upp kartonger med viktiga papper på vinden, för bouppteckningen var ju klar.

Mina föräldrar hade det ganska gott ställt och arvet är därefter. Min man har alltid varit insatt. Själv tjänar han ganska bra och kommer från familjeförhållanden där han så småningom kan vänta sig ganska mycket pengar. Eller inte..?

Min pappa dog -12 och nästan samtidigt ringer min mans mor och upplyser honom om att han inte ska få mer än arvslotten och hans syskon resten. Såklart vi blev chockade bägge två. Obehagligt...
    I samma veva hittar jag ett testamente efter mina föräldrar och tänker att; " det gör ju ingen skillnad" allt var klart. Slarvigt nog läste jag inte igenom hela testamentet...(kommer till det)
    Jag visar detta för min man som inte heller läser utan bara reagerar med ett jaha.
    Förra hösten hade jag tillräckligt med energi att börja röja i mina föräldrars saker. Slängde sålde och sparade. Dessutom fick jag gå igenom alla pärmar och lådor med viktiga papper. Märkligt nog kunde jag inte hitta testamentet ...? Jag nämnde detta för mannen och sa att testamentet kanske låg någon annanstans på vinden. Då svarar han; " nej, där ligger det inte". Ok sa jag, hur vet du det. Han visste inte sa han , men han trodde inte det. Dock var det nåt i hans tonläge jag reagerade på. Som att han visste något ...
    Jag gick igenom hela vinden. Fortsatte ner i källaren och har undersökt hela huset från topp till tå. Ingenting. Igår hittade jag det. Det låg gömt på ett rätt omöjligt ställe i ett av min mans egna skåp.
    Läser igenom testamentet och konstaterar att det mina föräldrar lämnat efter sig var enskild egendom , han kommer inte åt det. Åtminstone om papperet finns. Han har alltså gömt undan mina föräldrars sista vilja...
    Idag har jag utan hans vetskap varit i kontakt med min bankman och lämnat originalet till henne. Nu är testamentet inlåst ordentligt på banken. Själv har jag fått kopior med hem.

Jag har inte sagt ett ljud till min man. Däremot undrar jag vad det är för ett svin jag är gift med...
    Någon annan som varit med om något liknande ? Hur gick det isf sen?

• Svar på tråden Min man gömde testamentet
  • Anonym (Besviken)

Hej alla!
    Har inte varit inne här på ett tag. Känns fint att så många undrar.
    Liten uppdatering då:
    -har talat med banken och fått veta att jag kan köpa ut honom ur huset om jag skulle ändra mig vad det gäller flytten.
    -jag har också fått siffror på hur hög kreditvärdighet jag har, halvtid +inkomst av kapital, så det löser sig också
    -däremot får han inget lånelöfte på huset. Har i smyg lämnat hans siffror på årsinkomst till min bankman och denna har gjort en kalkyl som bekräftar att han inte kan ta över huset
    - för tre veckor sedan fick mannen veta att han har diabetes typ-2. Det var jag som fick iväg honom till läkare, då han hade varje tecken på listan. Detta har gjort att han hållit upp från alkohol en tid. Det förändrar inte mitt mål att lämna. Det kanske låter hårt men hans beteende har inte med hans sjukdom att göra.

Däremot har det hänt vissa andra saker.
    Min bankman arbetar ju för min räkning. Dels är hon anlitad av mig och dels känner hon till situationen. Då vi var på banken för att se över lånen ordnade hon så vi fick övertalat honom att ta korttidslån så det blir billigare för mig att lösa dem om jag eventuellt vill köpa loss honom.
    Detta i samband med en annan ekonomisk händelse där det framgick att jag varit i kontakt med banken utan hans vetskap, ledde till att han för två veckor sedan började undra...
    - ska du skilja dig ?menade han. Jag som måste hålla masken ett litet tag till undviker frågan, men troligen såddes ett frö i hans huvud då.
    I förra veckan fick jag dessvärre en påminnelseräkning. De brukar ha kortare inbetalningstid och gick därför till mannen som skulle betala in några andra räkningar samma dag och ber honom att betala in den snabbt. Jag ser att han tar räkningen med sig när han åker till jobbet
    Nästa dag städar jag i köket och finner räkningen undanstoppad och obetald under en massa bråte. Vi signerar alltid alla räkningar för minnets skull, detta var inte gjort och jag blev nojig och ringde till honom o frågade om den var inbetald. Han hävdar då att han inte har en aning om vad jag menade, trots att jag senare såg att alla andra räkningar var betalda.
    Jag tror detta skulle fungera som ett sätt att sätta dit mig om ni fattar. Får jag en betalningsanmärkning försvårar det för mig. Det vet han. Detta var en bokräkning och efter att jag betalt in räkningen själv ringde jag runt och sade upp medlemskapet i bokklubben plus två tidningsprenumerationer. På det viset kan det inte hända igen. Allt annat som jag tecknar är gemensamma angelägenheter såsom energiräkning osv. Det tror jag inte att han skulle chansa på

Som jag skrev innan har han hållit upp med spriten och det har varit lite lugnare under en period , men i lördags tyckte han väl att det var dags att ändra på det. Han drack 8 starköl o blev berusad trots att han ännu inte fått ner sitt socker som ligger runt 16 i snitt. Låg på 27 när han kom till läkare. Han äter både tabletter o tar insulinsprutor 2 ggr/dag. Igår var han helt rabiat och hotade oss o höll på igen. Konstaterar att hans beteende har varit kopplat till spriten hela tiden
    Nu är det bara tre månader kvar till jag kan släppa bomben. Ni anar inte vad jag längtar tills dess

• Anonym (Swift)

Du är verkligen tålamodet själv och samtidigt rätt iskall TS, snyggt jobbat.

Jag hade troligen bara fått frispel en dag och dragit därifrån med barnen, i synnerhet när man har ekonomiska medel.

Ska bli spännande att följa fortsättningen.

• Anonym (Lena)

Oj att du fortfarande orkar bo med honom ts. Hoppas nu tre månader går fort...

• Anonym (Impad)

Vilken styrka... du gör det bra! 
    Jag hoppas dessa tre månader går fort, att det går smidigt och enkelt när det väl är dags. 

Heja dig!

• Anonym (Mamma till två arvingar)
    Anonym (Besviken) skrev 2017-03-27 12:26:43 följande:

Hej alla!

Liten uppdatering då:

-har talat med banken och fått veta att jag kan köpa ut honom ur huset om jag skulle ändra mig vad det gäller flytten.

-jag har också fått siffror på hur hög kreditvärdighet jag har, halvtid +inkomst av kapital, så det löser sig också

-däremot får han inget lånelöfte på huset. Har i smyg lämnat hans siffror på årsinkomst till min bankman och denna har gjort en kalkyl som bekräftar att han inte kan ta över huset

- för tre veckor sedan fick mannen veta att han har diabetes typ-2. Det var jag som fick iväg honom till läkare, då han hade varje tecken på listan. Detta har gjort att han hållit upp från alkohol en tid. Det förändrar inte mitt mål att lämna. Det kanske låter hårt men hans beteende har inte med hans sjukdom att göra.

Min bankman arbetar ju för min räkning. Dels är hon anlitad av mig och dels känner hon till situationen. Då vi var på banken för att se över lånen ordnade hon så vi fick övertalat honom att ta korttidslån så det blir billigare för mig att lösa dem om jag eventuellt vill köpa loss honom.

Detta i samband med en annan ekonomisk händelse där det framgick att jag varit i kontakt med banken utan hans vetskap, ledde till att han för två veckor sedan började undra...

- ska du skilja dig ?menade han. Jag som måste hålla masken ett litet tag till undviker frågan, men troligen såddes ett frö i hans huvud då.

I förra veckan fick jag dessvärre en påminnelseräkning. De brukar ha kortare inbetalningstid och gick därför till mannen som skulle betala in några andra räkningar samma dag och ber honom att betala in den snabbt. Jag ser att han tar räkningen med sig när han åker till jobbet

Nästa dag städar jag i köket och finner räkningen undanstoppad och obetald under en massa bråte. Vi signerar alltid alla räkningar för minnets skull, detta var inte gjort och jag blev nojig och ringde till honom o frågade om den var inbetald. Han hävdar då att han inte har en aning om vad jag menade, trots att jag senare såg att alla andra räkningar var betalda.

Jag tror detta skulle fungera som ett sätt att sätta dit mig om ni fattar. Får jag en betalningsanmärkning försvårar det för mig. Det vet han. Detta var en bokräkning och efter att jag betalt in räkningen själv ringde jag runt och sade upp medlemskapet i bokklubben plus två tidningsprenumerationer. På det viset kan det inte hända igen. Allt annat som jag tecknar är gemensamma angelägenheter såsom energiräkning osv. Det tror jag inte att han skulle chansa på

Som jag skrev innan har han hållit upp med spriten och det har varit lite lugnare under en period , men i lördags tyckte han väl att det var dags att ändra på det. Han drack 8 starköl o blev berusad trots att han ännu inte fått ner sitt socker som ligger runt 16 i snitt. Låg på 27 när han kom till läkare. Han äter både tabletter o tar insulinsprutor 2 ggr/dag. Igår var han helt rabiat och hotade oss o höll på igen. Konstaterar att hans beteende har varit kopplat till spriten hela tiden

Nu är det bara tre månader kvar till jag kan släppa bomben. Ni anar inte vad jag längtar tills dess

Din man har nog haft problem med socker ett längre tag, humörsvängningar är typiska. Sedan försöker man vid diabetes 2 ofta bara med kost och tabletter i början. Han kommer säkert inte sköta diabetesen.

Men absolut inget du ska ta hänsyn till i dina planer.
  • BandAnna
    Anonym (Besviken) skrev 2017-03-27 12:26:43 följande:

Hej alla!
    Liten uppdatering då:

Aldrig förr har en tråd berört mig så mycket som den här. 

Var stark, stå på dig. Det kommer bli så sjukt mycket bättre när stormen är över och förbi. 

• Anonym (Besviken)

Hej igen...

Jag vet inte om det var det här med räkningen som jag kom på att han inte hade betalat, eller vad? Att hans planer sket sig liksom...
    Igår gick jag in på internetbanken och kikade lite. Jag ser då att han inte hade överfört pengar till lånet som han gör månadsvis eller regelbundet iaf. Pengarna dras från mitt konto då vi har lånet i min bank. Jag ringer och kollar av med honom ifall något misstag hade begåtts. Får då som svar att han inte sätter in nåt längre eftersom jag har "tagit hand" om min digipass . Det gjorde jag nämligen för ett par månader sedan, då jag insåg att han hade den i sin portfölj och sprang till arbetet med den. Varför? Vi kan ju sköta det hemifrån, menade jag. Jag har därefter förvarat den på ett säkert ställe. Han sätter över för två eller tre månader vissa ggr och därför uppstod problemet först nu.

Det slutade med en häftig diskussion där han hela tiden menar att "bara han får digipassen så sätter han över ". Oerhört barnsligt och en klockren härskarteknik. Jag tyckte ju att det räckte med att han satte in pengarna på kontot för det numret har han. Kan ni gissa vad han säger då?
    -jag vill kolla så att inte du använder pengarna till annat. Du kanske blåser mig!"
    Snacka om projicering. Det är tur att jag har humor.
    Jag satte över pengar från mitt sparkonto eftersom vi var sent ute. Därefter ringde jag till bankmannen och förklarade varför ... hon bara suckade

Jag fyller på med ny information så fort det händer nåt.

Vill också passa på att tacka för allt engagemang och all stöttning som jag får av er. Tackar också för den trevliga tonen som alla har hållit då detta forum ofta är ett sorts epicentrum för elaka påhopp. Ni ska veta hur tacksam jag är för alla råd jag får
    Ha det gott så länge

• Anonym (Gugge)

Herregud TS, att du håller ihop! Vi är uppenbarligen många som tänker på dig!

• Anonym (Webbhistorik)

Hej TS,

I all välmening och du tänker säkert på detta.

Oavsett om din dator, mobil el övriga digitala enheter är lösenordsskyddade, ta för vana att alltid rensa bort historik och cache i webbläsare tills detta är över.

Det är lätt att tro att man är skyddad men så är inte fallet.

Håller tummarna för dig!

• Anonym (Besviken)

Hej Webbhistorik!

I mesta möjliga mån städar jag efter mig, men annars är det just en sådan grej allt kan falla på. Sökningar gällande bostäder eller liknande gör jag ifrån en kompis telefon. Inbetalningar som han inte ska känna till betalar jag via hennes dator. Min terapeut betalar jag kontant o slänger sedan kvittot. Pengarna jag tar till det gömmer jag bakom hjälp till sonens studier osv
    Man måste hela tiden tänka, vara som en brottsling som inte får lämna några spår. Ändå har jag säkert missat nåt...
    Energikrävande....

Svar på tråden Min man gömde testamentet