• Anonym (Besviken)

Min man gömde testamentet

För fyra år sedan dog min pappa. Mamma har varit död sedan sex år och jag är enda arvingen . Sedan 2011 har jag och min varit gifta och tillsammans i nästan trettio år.

När bouppteckningen efter pappa var klar fick jag ju givetvis hem allt bohag, möbler värdesaker och papper. Eftersom det kan vara känslomässigt påfrestande att ta i sådana saker som att rensa efter sina föräldrar har jag valt att ta det pö om pö. Jag ställde upp kartonger med viktiga papper på vinden, för bouppteckningen var ju klar.

Mina föräldrar hade det ganska gott ställt och arvet är därefter. Min man har alltid varit insatt. Själv tjänar han ganska bra och kommer från familjeförhållanden där han så småningom kan vänta sig ganska mycket pengar. Eller inte..?

Min pappa dog -12 och nästan samtidigt ringer min mans mor och upplyser honom om att han inte ska få mer än arvslotten och hans syskon resten. Såklart vi blev chockade bägge två. Obehagligt...
    I samma veva hittar jag ett testamente efter mina föräldrar och tänker att; " det gör ju ingen skillnad" allt var klart. Slarvigt nog läste jag inte igenom hela testamentet...(kommer till det)
    Jag visar detta för min man som inte heller läser utan bara reagerar med ett jaha.
    Förra hösten hade jag tillräckligt med energi att börja röja i mina föräldrars saker. Slängde sålde och sparade. Dessutom fick jag gå igenom alla pärmar och lådor med viktiga papper. Märkligt nog kunde jag inte hitta testamentet ...? Jag nämnde detta för mannen och sa att testamentet kanske låg någon annanstans på vinden. Då svarar han; " nej, där ligger det inte". Ok sa jag, hur vet du det. Han visste inte sa han , men han trodde inte det. Dock var det nåt i hans tonläge jag reagerade på. Som att han visste något ...
    Jag gick igenom hela vinden. Fortsatte ner i källaren och har undersökt hela huset från topp till tå. Ingenting. Igår hittade jag det. Det låg gömt på ett rätt omöjligt ställe i ett av min mans egna skåp.
    Läser igenom testamentet och konstaterar att det mina föräldrar lämnat efter sig var enskild egendom , han kommer inte åt det. Åtminstone om papperet finns. Han har alltså gömt undan mina föräldrars sista vilja...
    Idag har jag utan hans vetskap varit i kontakt med min bankman och lämnat originalet till henne. Nu är testamentet inlåst ordentligt på banken. Själv har jag fått kopior med hem.

Jag har inte sagt ett ljud till min man. Däremot undrar jag vad det är för ett svin jag är gift med...
    Någon annan som varit med om något liknande ? Hur gick det isf sen?

• Svar på tråden Min man gömde testamentet
  • Anonym (Besviken)

Ja, Siv, men jag tror att bägge parter måste vara informerade om att inspelning pågår faktiskt.. inte helt säker dock.
    Men men detta är ändå inte tänkt till att använda i en eventuell rättegång eller liknande, utan för att få honom att backa ..
    Låt säga under ett samtal hos familjerätten om han nekar.
    På en arbetsplats beställde en av våra chefer inspelningsutrustning från Danmark. Inte tillåtet i Sverige men bara för att påvisa för den gripne att detta "är ju du, eller hur? " svårt att bestrida. Gick inte att använda i annat sammanhang men tillräckligt för att personen skulle erkänna. Det räckte ,för han sa upp sig själv

• Anonym (Besviken)

Tack för info Elvie. Det var bra att veta för det är en djungel det här. Det gäller att vara försiktig så det inte slår tillbaka på en själv.

• Anonym (iii)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-02 16:01:55 följande:

Ja, Siv, men jag tror att bägge parter måste vara informerade om att inspelning pågår faktiskt.. inte helt säker dock.
    Men men detta är ändå inte tänkt till att använda i en eventuell rättegång eller liknande, utan för att få honom att backa ..
    På en arbetsplats beställde en av våra chefer inspelningsutrustning från Danmark. Inte tillåtet i Sverige men bara för att påvisa för den gripne att detta "är ju du, eller hur? " svårt att bestrida. Gick inte att använda i annat sammanhang men tillräckligt för att personen skulle erkänna. Det räckte ,för han sa upp sig själv

nej man får spela in utan att den andre vet bara man är med själv. Jag har kollat upp det för egen del då jag behövde veta.
  • pyssel
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-02 16:04:53 följande:

Tack för info Elvie. Det var bra att veta för det är en djungel det här. Det gäller att vara försiktig så det inte slår tillbaka på en själv.

Ja Eivie har förstås helt rätt. Klipper in en länk så inte fler påstår motsatsen.

lawline.se/answers/6900
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Besviken)

Tack ska du ha Pyssel!

Jag vill poängtera att jag inte är en intrigant häxa som vill sätta dit min gubbe till varje pris. Men om man har sett och hört det jag har sett så blir man fundersam. Sonen gråter de få gånger han tex gör läxor med honom. Mannen är intolerant och orkar inte sitta med sonen som behöver en del stöd IOM sin dyslexi. Det tar lite längre tid för honom helt enkelt o när han inte fattar direkt blir min man otrevlig och kränker
    Min man har inga vänner eller umgås med någon som kan styrka mina iakttagelser. De gånger vi har talat om saken och sonen varit med hävdar mannen att sonen blivit indoktrinerad av mig och att han aldrig har sagt detta!
    Alltså, återvändsgränd ...
    Alltså, inspelning gäller

Sedan kan han vara ful i munnen hemma mot oss i andra sammanhang också. Går heller inte att påvisa

• Anonym (Jeanette)

Gud va du är stark och smart! Jag oroar mig så mycket för dig och hoppas att allt ordnar sig utan några problem. Kommer följa denna tråden och jag hoppas att du fortsätter uppdatera allt eftersom. Om inte för att upplysa oss, så åtminstone för att försäkra oss om att du är ok!

• Anonym (Besviken)

Det värmer att många engagerar sig så, ska ni veta!
    Det har varit ett lyckokast att starta denna tråden för jag har fått väldigt många bra tips och råd och fin input..
    Självklart uppdaterar jag

• Anonym (skodej)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-02 16:01:55 följande:

Min bästa väninna som är journalist hävdar att lagen säger att man får spela in förutsatt att en person vet om att inspelning sker. Det är alltså helt lagligt att själv spela in ett samtal och man själv är den enda som vet om att inspelning sker. Hon jobbade tidigare på en av dom stora skvallertidningarna och där använde sej man ofta av den metoden när man konfronterade kändisar med diverse sensationspåstående och fick dom att säga saker som sålde lösnummer. När det sen gick i tryck kunde kändisarna inte göra något, allt hade skett enligt vad lagen sa.
  • Anonym (...)
    Anonym (skodej) skrev 2016-11-02 17:52:30 följande:
    Min bästa väninna som är journalist hävdar att lagen säger att man får spela in förutsatt att en person vet om att inspelning sker. Det är alltså helt lagligt att själv spela in ett samtal och man själv är den enda som vet om att inspelning sker. Hon jobbade tidigare på en av dom stora skvallertidningarna och där använde sej man ofta av den metoden när man konfronterade kändisar med diverse sensationspåstående och fick dom att säga saker som sålde lösnummer. När det sen gick i tryck kunde kändisarna inte göra något, allt hade skett enligt vad lagen sa.
    Ja, precis. Det är lagligt om den ena parten känner till inspelningen (d.v.s. du själv) och du måste delta i det inspelade samtalet och inte sitta tyst.
    Bra att du har använt det till din fördel, TS!

Klart som tusan att TS måste smussla ut vissa saker i ett sånt här läge. Det handlar ju inte om materiella värden ens. Foton och dyl. kan han ju få ta del av sen under separationen (original eller kopior) men då finns de ju iaf kvar. Varför ska han ges möjlighet att sno hennes dopsaker för att jävlas?

Jag blir så arg när du beskriver hur han kränkt er son med dyslexi. Vilket as! Hur kan man vara så bottenlåg mot sitt barn?
    Det är så skönt att du verkligen tänker lämna honom (och du gör det så himla strukturerat och bra!). Man blir frustrerad av alla trådar här på FL där kvinnor tycks stanna oavsett hur illa karlarna beter sig. Du är ett föredöme!
Svar på tråden Min man gömde testamentet