• Anonym (Besviken)

Min man gömde testamentet

För fyra år sedan dog min pappa. Mamma har varit död sedan sex år och jag är enda arvingen . Sedan 2011 har jag och min varit gifta och tillsammans i nästan trettio år.

När bouppteckningen efter pappa var klar fick jag ju givetvis hem allt bohag, möbler värdesaker och papper. Eftersom det kan vara känslomässigt påfrestande att ta i sådana saker som att rensa efter sina föräldrar har jag valt att ta det pö om pö. Jag ställde upp kartonger med viktiga papper på vinden, för bouppteckningen var ju klar.

Mina föräldrar hade det ganska gott ställt och arvet är därefter. Min man har alltid varit insatt. Själv tjänar han ganska bra och kommer från familjeförhållanden där han så småningom kan vänta sig ganska mycket pengar. Eller inte..?

Min pappa dog -12 och nästan samtidigt ringer min mans mor och upplyser honom om att han inte ska få mer än arvslotten och hans syskon resten. Såklart vi blev chockade bägge två. Obehagligt...
    I samma veva hittar jag ett testamente efter mina föräldrar och tänker att; " det gör ju ingen skillnad" allt var klart. Slarvigt nog läste jag inte igenom hela testamentet...(kommer till det)
    Jag visar detta för min man som inte heller läser utan bara reagerar med ett jaha.
    Förra hösten hade jag tillräckligt med energi att börja röja i mina föräldrars saker. Slängde sålde och sparade. Dessutom fick jag gå igenom alla pärmar och lådor med viktiga papper. Märkligt nog kunde jag inte hitta testamentet ...? Jag nämnde detta för mannen och sa att testamentet kanske låg någon annanstans på vinden. Då svarar han; " nej, där ligger det inte". Ok sa jag, hur vet du det. Han visste inte sa han , men han trodde inte det. Dock var det nåt i hans tonläge jag reagerade på. Som att han visste något ...
    Jag gick igenom hela vinden. Fortsatte ner i källaren och har undersökt hela huset från topp till tå. Ingenting. Igår hittade jag det. Det låg gömt på ett rätt omöjligt ställe i ett av min mans egna skåp.
    Läser igenom testamentet och konstaterar att det mina föräldrar lämnat efter sig var enskild egendom , han kommer inte åt det. Åtminstone om papperet finns. Han har alltså gömt undan mina föräldrars sista vilja...
    Idag har jag utan hans vetskap varit i kontakt med min bankman och lämnat originalet till henne. Nu är testamentet inlåst ordentligt på banken. Själv har jag fått kopior med hem.

Jag har inte sagt ett ljud till min man. Däremot undrar jag vad det är för ett svin jag är gift med...
    Någon annan som varit med om något liknande ? Hur gick det isf sen?

• Svar på tråden Min man gömde testamentet
  • Anonym (A)

Se till att att ta foton på allt i hemmet innan du meddelar honom att du vill skiljas. Kan också vara bra att ha några vänner beredda för att ta med dig allt du är rädd om och inte vill riskera att det förstörs. Säkrast är väl att snabbt ta med det du vill ha och flytta ut.

Skulle han sedan sälja, gömma eller förstöra något så får det räknas bort från hans del av potten.

• Anonym (Margit)

Skönt att höra att det går framåt, hör gärna av dig igen så vi får veta hur det går för dig.

• Anonym (Siv)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-10-28 10:03:02 följande:
    Hej TS här! Har inte varit inne på ett tag och det värmer att se att så många fortfarande är intresserade av tråden. Uppföljning; - bouppteckningarna efter mina föräldrar är nu förnyade, påskrivna och hämtade - tid hos familjerådgivare är bokad. Ska gå dit ensam och utan min mans vetskap. Jag måste veta vilja rättigheter jag har där. Närmast tänker jag på att han är olämplig som vårdnadshavare eftersom han dricker så mycket, men det handlar också om att han är ovänlig och har kort stubin. Detta mötet får jag vänta en månad på... - nästa vecka har jag tid med min bankman om hur allt ekonomiskt kommer att se ut när jag blir ensam. - dessutom har jag bokat in ett möte för anhöriga till alkoholister , känns vettigt att ventils med utomstående om detta Det juridiska är klart och det är skönt. Nu återstår lite annat och sen är jag förberedd ( så gott det nu går?) att släppa bomben Återkommer / TS
  • Anonym (Karolina)

Håller tummarna för dig ts

• Anonym (Bea)
    Anonym (A) skrev 2016-10-28 11:24:56 följande:

Se till att att ta foton på allt i hemmet innan du meddelar honom att du vill skiljas. Kan också vara bra att ha några vänner beredda för att ta med dig allt du är rädd om och inte vill riskera att det förstörs. Säkrast är väl att snabbt ta med det du vill ha och flytta ut.

Skulle han sedan sälja, gömma eller förstöra något så får det räknas bort från hans del av potten.

Bra råd!

Ta undan sådant som du absolut inte vill bli av med, till exempel smycken, ärvda smycken, andra arvegods och fotografier. Lämna till någon du litar på eller lägg i privat bankfack.
  • Anonym (Mamma till två arvingar)

Jag är inte på TS mans sida men jag tycker tråden börjar bli väldigt hätsk. Visst har TS man uppfört sig illa, men han är far till de nästan vuxna barnen. Han måste haft vissa bra egenskaper någon gång. Självklart ska TS se om sitt hus, men även i framtiden kommer hon att träffa sin exman, vid större händelser i barnens liv och då måste man hitta en neutral ton.

Finns mycket sjag kritiserar hos min man man om och när vi skiljer oss kommer jag att göra allt för att han ska ha ett bra liv. Tror definitivt att våra barn idag 22 och 18 skulle ta illa upp om jag gjorde hans liv till ett större h-e än vad det behöver vara. Jag kommer att vara generös vid en bodelning. Tror attman måste titta längre fram än runt nästa hörn, och vi har bara en version av historien. Misstror inte TS, men det brukar finnas minst två versioner av samma händelse.

TS mans alkoholproblem är förmodligen det största problemet och skulle han få bukt med dessa så kanske det kan bli ett snyggare avslut

• sextiotalist
    Anonym (Mamma till två arvingar) skrev 2016-10-30 13:08:47 följande:

Jag är inte på TS mans sida men jag tycker tråden börjar bli väldigt hätsk. Visst har TS man uppfört sig illa, men han är far till de nästan vuxna barnen. Han måste haft vissa bra egenskaper någon gång. Självklart ska TS se om sitt hus, men även i framtiden kommer hon att träffa sin exman, vid större händelser i barnens liv och då måste man hitta en neutral ton.

Finns mycket sjag kritiserar hos min man man om och när vi skiljer oss kommer jag att göra allt för att han ska ha ett bra liv. Tror definitivt att våra barn idag 22 och 18 skulle ta illa upp om jag gjorde hans liv till ett större h-e än vad det behöver vara. Jag kommer att vara generös vid en bodelning. Tror attman måste titta längre fram än runt nästa hörn, och vi har bara en version av historien. Misstror inte TS, men det brukar finnas minst två versioner av samma händelse.

TS mans alkoholproblem är förmodligen det största problemet och skulle han få bukt med dessa så kanske det kan bli ett snyggare avslut

Om du läst TS så inser du nog att det är nödvändigt med hennes strategi, han gömde testamentet som hennes föräldrar skrivit för att få del av hennes arv. Han sålde en tavla som hon ärvt. Det är två saker som jag på rak arm kan komma på. Dvs hon är gift med en man som inte är rädd för att gå bakom ryggen för att lägga beslag på det som är TS. Att hon ser till att hon får med sig det hon har rätt är inte fel, speciellt när generös är knappast det hennes man är. Att tycka att man ska vara generös mot en som försöker lura av en person ens arv känns lite fel
    sextiotalist skrev 2016-10-30 15:12:24 följande:

Om du läst TS så inser du nog att det är nödvändigt med hennes strategi, han gömde testamentet som hennes föräldrar skrivit för att få del av hennes arv. Han sålde en tavla som hon ärvt. Det är två saker som jag på rak arm kan komma på. Dvs hon är gift med en man som inte är rädd för att gå bakom ryggen för att lägga beslag på det som är TS. Att hon ser till att hon får med sig det hon har rätt är inte fel, speciellt när generös är knappast det hennes man är. Att tycka att man ska vara generös mot en som försöker lura av en person ens arv känns lite fel

Jag har läst TS, och hon verkar vara en förståndig kvinna. Men jag har bara läst hennes version och hennes sanning. Det jag vänder mig emot är hetsen mot hennes man, det gör inte saken bättre vid en seperation.

Jag är helt för både äktenskapsförord och testamente. Brukar plädera detta för alla oavsett hur det ser ut i relationen. Jag kämpar själv med en man som inte vill skiljas eftersom han har det bättre ekonomiskt med mig, framförallt när vi pratar pension. Jag tjänar mer än dubbelt vad han gör, men till viss del är det pga att han kunnat vara hemma som jag gjort karriär, så det är inte enkelt att vara rättvis.
  • Anonym (Besviken)

Hej mamma till två arvingar och välkommen till tråden

Olika versioner finns alltid av samma sak. Det beror på vem du frågar...
    I mitt fall handlar det om ett försvunnet testamente som efter lång tid av letande dyker upp i min makes privata skåp.
    Under den tid jag sökte lyfte han inte ett enda finger för att hjälpa mig i sökandet. Hade det varit ett papper som rörde bilen eller liknande, så hade han grävt hålor i jorden. Då är ju ett testamente (han visste att det fanns..) själva kronjuvelen bland alla papper som finns.
    Hursomhelst så har det funnits tillfällen då han antytt att hälften av det jag äger är hans osv. Gärna då med ett flin. Jag har då kontrat och förklarat att min egendom är enskild. Var har du papperet ? , kommer det då.
    När vi gifte oss föreslog jag att han kunde skriva enskilt på sitt eget framtida arv. Hans mor ringer i samma veva som jag får syn på testamentet första gången, och upplyser honom om att han inte ska få mer än ett minimum. Ja, det är en konflikt mellan dem sedan ett antal år tillbaka. Personligen tror jag inte att hon menade allvar, men man vet ju aldrig. Jag ifrågasätter verkligen inte min mans reaktion. Det är väl kanske att dra konflikten lite långt? Jag tycker det luktar utpressning.
    Med detta sagt, kan man fortsätta med att säga att min man befann sig i en oerhört jobbig situation , jag ifrågasätter inte det och på den punkten har han mina sympatier. Min svärmor saknar flera skruvar och hon drar sig inte för varken det ena eller det andra.
    Låt oss säga att min man var pressad, han får syn på testamentet och det klickar till i skallen. Han får inget av föräldrarna och inget av mitt arv om vi skiljer oss. Knepig situation.
    Tidigare i tråden var det någon som skrev att han kanske inte vågade bränna upp testamentet. Jag har ofta frågat mig varför han inte gjort sig av med det? Fördelaktigare för honom helt klart. Men antagligen finns det väl nåt slags stråk av samvete hos honom och ett mellanläge i detta är hålla undan testamentet helt enkelt. Det kanske gav honom en känsla av sötma att "bara veta" nåt som jag inte visste? Kanske kände han sig maktfullkomlig? Inte fan vet jag men obehagligt är det.
    Jag har nog skrivit detta tidigare i tråden men hade jag hittat det papperet någon annanstans i huset, var som helst, så hade jag berättat. För det handlar inte om att kategoriskt gå bakom hans rygg och smyga, utan att "lura innan jag själv blir lurad" eller hur man nu ska uttrycka det.
    Sedan ska jag tillägga att hade han varit en "bra kille" i övrigt, vilket han dessvärre inte längre är, så hade jag sett på saken med andra ögon, jag lovar.
    Tror delvis att detta är alkoholens fel och supa upp hälften av mitt arv om vi skiljer oss,det kan han glömma !!
    Därför har jag för säkerhets skull gått tillväga som jag har gjort och gör. Hängsle och livrem du vet..

Hej besviken,

Jag tycker du har handlat klokt och det trodde jag framgått, jag vänder mig mot hetsen på FL. Din man har alltid rätt till sin laglott efter sina föräldrar. Laglotten är häften av totala arvet till barnen, så,om din man har två syskon t ex får han ändå en sjättedel. Så beroende på vad dina svärföräldrar har så får han lite därifrån.

Tror också alkoholen är boven i mycket och att det är en ond spiral. Givetvis ska du inte ta ansvar för hans missbruk, Jag tolkar dig mycket som om att du inte tror atthan kan ändra sig, jag menar inte med att rädda ert äktenskap men att han kan få sitt eget liv i balans senare. Lite hoppas man att seperationen gör att han måste tänka om för att inte mista sina barn.

Lycka till

Svar på tråden Min man gömde testamentet