• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (--)

Din sambo ska säga ifrån till morsan. För eran skull, men framför allt för barnens skull! Hur tror ni dom mår av att ständigt bli bortprioriterade av sin mamma?

Vi hade exakt samma situation här, morsan dumpade ungen hos oss så fort det passade henne (för att hon ville göra annat eller pga konflikter) vilket fick dottern att känna sig utanför och oönskad och oomtyckt i den nya familjen. Eftersom min sambo faktiskt har förstått vikten av att vårda vår relation började han dock säga ifrån. Resultatet av att morsan tvingast ta ansvar är att ungen inte längre känner sig bortvald, dom har lärt sig att själva lösa konflikter, vilka dessutom blivit färre då ungen inte längre känner att morsan inte vill ha henne.

• Anonym (Suck)

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" Lisa Marklund

Att anta det värsta om någon och i detta fall välja att utnämna den andra "kvinnan" som dålig förälder (som dessutom inte fått sin röst hörd i denna diskussion) är helt befängt.

• sextiotalist
    Anonym (fd bonusmamma) skrev 2016-07-02 20:48:52 följande:

Att "sätta den andra föräldern på plats" är ett mycket populärt fenomen bland unga barnlösa bonusföräldrar som inte förstått att det är BARNET som står i centrum, inte föräldrarna.

Om man bryr sig om sitt barn så gör man inga som helst försök att sätta den andra föräldern på plats. Man kämpar sig blå för att ha ett så smärtfritt förhållande som möjligt med den andra föräldern eftersom den som betalar det högsta priset för alla bråk är barnet. Den förälder som bryr sig mest om barnet är alltid den som får ta det tyngsta lasset, oavsett om det är mamman eller pappan, och SÄRSKILT i de fall när den ena föräldern sätter sig själv först kan det innebära en del tvära kast.

Därmed inte sagt att man ska acceptera dåliga scheman som inte håller, men man protesterar inte mot ett brutet schema genom att "sätta någon på plats", man försöker så smidigt som möjligt föreslå en förändring till nästa år för att det inte ska bli tokigt igen.

Min sambo satte sitt ex på plats. Hin försökte köra samma race som trådstarten men det hade hon inget för. Däremot om det inträffade något akut så var det inga problem. Jag hämtade sambons barn när hon låg i hög feber influensa, även när det kört ihop sig med viktiga saker. Men nöjesresor och annat fick hn fixa på sin barnfria tid. Byta helger om inget var annat var uppbokat inga problem. Smidighet fungerar inte alltid för alla. Min sambo var tvungen att vara mycket bestämd (det var innan vi flyttade ihop och den värsta konfrontationen var när jag var bortrest på en tjänsteresa dvs det hade inget med mig att göra
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Suck) skrev 2016-07-02 21:00:35 följande:

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" Lisa Marklund

Att anta det värsta om någon och i detta fall välja att utnämna den andra "kvinnan" som dålig förälder (som dessutom inte fått sin röst hörd i denna diskussion) är helt befängt.

Känner du dig på nåt vis träffad eller? Som svar på ditt föregående inlägg också; hon hittade en billig resa som råkade vara 3 veckor lång. Då bara MÅSTE hon få åka. Och vi var tvungna att avboka vår resa så att barnen inte skulle vara ensamma.

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" skrev du. Vem hjälper vem i vår situation? Jag som tar hand om hennes barn medan hon ligger på stranden med en paraplydrink? Eller hon som ser till att jag inte slipper på min resa som jag verkligen sett fram emot?

Om du inte klarar av sånahär trådar utan direkt känner dig träffad kanske du ska söka dig till andra trådar. Här behövde jag hjälp med hur jag ska få sambon att förstå att vårt förhållande är viktigt också. Jag skrev inte för att få elaka kommentarer av sådana som du!
  • Anonym (Jag)
    ungbrunett skrev 2016-07-02 19:23:41 följande:

Bonusmammans otacksamma värld tyvärr. Biomammor gör alltid rätt vettu, och bonusmammor gör alltid fel. Oavsett vad. / Med vänlig hälsning, en annan "bonusmamma"

Man kan nog minsann säga otacksamma värld. Gör allt och lite till för ungar som inte är ens egna, utan att ens få nånting tillbaka. Man ska bara passa upp dom, men säger man ifrån när de gör nåt fel får man skit från alla håll!
  • Anonym (fia)

Det skulle vara intressant för diskussionen att veta hur det där med mammans resa gick till.
    Var det "Jag kommer att vara bortrest vecka 29 så barnen kommer till dig då" (=förståeligt om TS tycker att det är mammans fel)  eller var det "Jag skulle vilja göra en längre resa, är det OK om barnen är hos dig vecka 29?" (om pappan då svarar ja är situationen inte mammans fel)

• Anonym (Jag)
    Anonym (Suck) skrev 2016-07-02 20:41:24 följande:

Mamman till barnet kan omöjligt åka på en resa om pappan inte är ok med att ta hand om barnen.

Det är väldigt enkelt att göra en mor till en oansvarig förälder bara för att hon vill ta en eller två veckor extra semester. Skulle det vara tvärtom skulle det vad totalt accepterat av samhället.

Men hallå för fan!! Du gör ju MIG till en oansvarig och egoistisk bonusmamma då jag är besviken att min resa blev avbokad. Men du tycker att mamman har all rätt i världen att sticka iväg i 3 veckor! hur i helvete tänker du nu? På 5 veckor är barnen här alla dagar utom 3. Vem är egoistisk? En hel vecka har jag dom ensam då pappan far tillbaka till jobbet. Så jävla egoistisk jag är som tillbringar min sista semestervecka med dom. Och de 2 andra veckorna också. Herregud!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (fia) skrev 2016-07-02 21:23:57 följande:

Det skulle vara intressant för diskussionen att veta hur det där med mammans resa gick till.

Var det "Jag kommer att vara bortrest vecka 29 så barnen kommer till dig då" (=förståeligt om TS tycker att det är mammans fel)  eller var det "Jag skulle vilja göra en längre resa, är det OK om barnen är hos dig vecka 29?" (om pappan då svarar ja är situationen inte mammans fel)

Pappan kom hem en dag, sa att hon ringt och frågat om vi kan avboka resan och ha dom här 1,5 vecka extra. Jag sa "absolut inte!" Och han sa att han meddelar henne.

Nästa dag när han kom från jobbet sa han att redan var avbokad och att vi inte diskuterar det mer. Han var skitförbannad så jag antar att han igen hade grälat med henne.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 21:33:28 följande:

Men hallå för fan!! Du gör ju MIG till en oansvarig och egoistisk bonusmamma då jag är besviken att min resa blev avbokad. Men du tycker att mamman har all rätt i världen att sticka iväg i 3 veckor! hur i helvete tänker du nu? På 5 veckor är barnen här alla dagar utom 3. Vem är egoistisk? En hel vecka har jag dom ensam då pappan far tillbaka till jobbet. Så jävla egoistisk jag är som tillbringar min sista semestervecka med dom. Och de 2 andra veckorna också. Herregud!

Varför går du med på att ha dom ensamma, varför kan dom inte vara på dagis?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 21:33:28 följande:

Varför kan inte hans föräldrar ha barnen så ni kommer iväg på er resa? Lever dom inte längre?
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!