• kesapesa

Systemkamera

Hojjo

Tänkt köpa mig en systemkamera, något som är enkelt men inte skräp. Kring 3-5000 kr.

Någon som kan ge lite råd?

• Svar på tråden Systemkamera
  • Herr Da

Jag köpte en begagnad Sony Nex för många år sedan, som jag fortfarande är löjligt nöjd med. Jag är ingen proffsfotograf, utan gillar att ta kort då och då. Det som gjorde att jag valde en nex var att den är liten och lätt att ha med sig, ( på semestern när man bär en kamera en hel dag ), men också att man kan köpa adaptrar så man kan använda objektiv från andra tillverkare än Sony. Jag har köpt både adaptrarna och en rad olika konstiga objektiv på Ebay, bland annat billiga Sovjetiska objektiv som tar rätt skumma kort! ( Jag tänker att om jag bara vill fota på en fest eller en mysig middag använder jag mobilen, vill jag ta lite mer speciella kort kan jag använda något av mina superbilliga och märkliga Sovjetiska linser! )

• Anonym (Budget)
    kesapesa skrev 2016-07-01 22:43:37 följande:
    Hur menar du typ skräp? Kommer inte använda den för typ proffsfoto, mer som hobby eller på resor, så vill ju inte traska omkring med en svindyr kamera.

En säljare sa att kamerahuset spelar mindre roll, där kunde man ta nått billigr, däremot objektiv.
    För 2000-5000 kronor får man i bästa fall de allra billigaste systemkamerorna. Det är väl det som jag misstänker TS anser vara "skräp".

Om man tittar på Blocket kan man få något finare kameror för de pengarna om man är beredd att köpa begagnat.

En Nikon D7000 med det objektivet på 35 mm är helt okej för det priset. Det var ett exempel. Annars är det bra att tänka på att många tar överpriser för sina gamla systemkameror.

En gammal D80, eller ännu värre en D40, med ett mediokert zoomobjektiv är INTE värd flera tusen.
  • kesapesa

Brukar man tjäna på att köpa paket med hus och objektiv eller bättre köpa ett billigt hus och leta ett bättre objektiv?

• MissHelene

Om du kikar på fotokungen.se så titta efter ngt som d står delad kartong på. Det betyder att det är nytt kamerahus men objektiven som tex ingår inte är i lådan etc, dom säljer dom villigare än om du skulle köpa kamerahuset i orginalkartong, jag kom undan runt 1000:- billigare för mitt kamerahus på det viset. Och det är juh ändå inte förpackningen som e viktig :D

Jag vet att det finns en kamerabutik typ i umeå som även finns online, dom säljer begagnade kameror, där står det skick på allt också, kika där så kanske du hittar ngt fynd:) kommer inte ihåg vad sidan heter men googla lite så dyker den nog upp.

• Grande Rock
    MissHelene skrev 2016-07-02 20:49:41 följande:

Jag vet att det finns en kamerabutik typ i umeå som även finns online, dom säljer begagnade kameror, där står det skick på allt också, kika där så kanske du hittar ngt fynd:) kommer inte ihåg vad sidan heter men googla lite så dyker den nog upp.

Cyberphoto
    Born to lose, live to win!
  • kesapesa

Jag kikade av ren nyfikenhet förbi en Elgigantenbutik på lunchen idag och kollade. Fanns väl några Sony, Nikon, Canon och nått märke jag glömt vad den hette.

Var lite blandade priser, från 2700 uppåt 6700. Sen nån värsting för 11000.

Vissa hade enklare reglage än andra, typ on/off, "fotoknapp", osv. Några hus med AF, några objektiv med AF och ibland skakreducering. 18-55 mm brännvidd på alla. Vissa hade något extra typ macro tror jag.

När det kommer till regn och väta. Finns ju kameror som sägs ha "allvädersskydd". Hur säkert är sånt egentligen?

Det jag ogillar med att köpa online är att man inte ser hur kamerorna ser ut. Måste man ex, sträcka fingrarna i nån obekväm vinkel för att komma åt nån knapp (som on/off knappen på Nikon kamerorna), osv. Är den tung, känns okej i handen osv.. Blir ju lite bökigt att behöva skicka tillbak för att den inte känns okej i handen. Fast de kanske har en offline butik?

• Anonym (Budget)
    kesapesa skrev 2016-07-02 20:37:08 följande:

Brukar man tjäna på att köpa paket med hus och objektiv eller bättre köpa ett billigt hus och leta ett bättre objektiv?

Nej, ofta tar återförsäljarna ut överpriser för de "kitobjektiv" som skickas med.

För det mesta är det bättre att köpa hus och objektiv separat.
  • MissHelene
    Grande Rock skrev 2016-07-02 20:55:31 följande:
    Cyberphoto
    Born to lose, live to win!
    Tackar :D
  • MissHelene

Du kan juh känna på kameror i ngn butik och beställa favoriten online o få ett bättre pris :)

• kesapesa
    MissHelene skrev 2016-07-03 23:17:49 följande:

Du kan juh känna på kameror i ngn butik och beställa favoriten online o få ett bättre pris :)

Tänkte så. Det värsta med såna där offline butiker är säljare som klistrar sig på en. Jag tror jag stod där en 40 minuter och klämde. Sen gick jag ut. Konstigt nog kom ingen fram till mig. Brukar vara värra i vissa andra butiker...

Men hur är det med det där att det är objektivet man ska satsa pengar på och köpa ett billigt hus? Ligger det något i det eller är det en balansgång?
Svar på tråden Systemkamera