Systemkamera
Hojjo
Tänkt köpa mig en systemkamera, något som är enkelt men inte skräp. Kring 3-5000 kr.
Någon som kan ge lite råd?
Hojjo
Tänkt köpa mig en systemkamera, något som är enkelt men inte skräp. Kring 3-5000 kr.
Någon som kan ge lite råd?
Jag köpte en begagnad Sony Nex för många år sedan, som jag fortfarande är löjligt nöjd med. Jag är ingen proffsfotograf, utan gillar att ta kort då och då. Det som gjorde att jag valde en nex var att den är liten och lätt att ha med sig, ( på semestern när man bär en kamera en hel dag ), men också att man kan köpa adaptrar så man kan använda objektiv från andra tillverkare än Sony. Jag har köpt både adaptrarna och en rad olika konstiga objektiv på Ebay, bland annat billiga Sovjetiska objektiv som tar rätt skumma kort! ( Jag tänker att om jag bara vill fota på en fest eller en mysig middag använder jag mobilen, vill jag ta lite mer speciella kort kan jag använda något av mina superbilliga och märkliga Sovjetiska linser! )
Brukar man tjäna på att köpa paket med hus och objektiv eller bättre köpa ett billigt hus och leta ett bättre objektiv?
Om du kikar på fotokungen.se så titta efter ngt som d står delad kartong på. Det betyder att det är nytt kamerahus men objektiven som tex ingår inte är i lådan etc, dom säljer dom villigare än om du skulle köpa kamerahuset i orginalkartong, jag kom undan runt 1000:- billigare för mitt kamerahus på det viset. Och det är juh ändå inte förpackningen som e viktig :D
Jag vet att det finns en kamerabutik typ i umeå som även finns online, dom säljer begagnade kameror, där står det skick på allt också, kika där så kanske du hittar ngt fynd:) kommer inte ihåg vad sidan heter men googla lite så dyker den nog upp.
Jag vet att det finns en kamerabutik typ i umeå som även finns online, dom säljer begagnade kameror, där står det skick på allt också, kika där så kanske du hittar ngt fynd:) kommer inte ihåg vad sidan heter men googla lite så dyker den nog upp.
Jag kikade av ren nyfikenhet förbi en Elgigantenbutik på lunchen idag och kollade. Fanns väl några Sony, Nikon, Canon och nått märke jag glömt vad den hette.
Var lite blandade priser, från 2700 uppåt 6700. Sen nån värsting för 11000.
Vissa hade enklare reglage än andra, typ on/off, "fotoknapp", osv. Några hus med AF, några objektiv med AF och ibland skakreducering. 18-55 mm brännvidd på alla. Vissa hade något extra typ macro tror jag.
När det kommer till regn och väta. Finns ju kameror som sägs ha "allvädersskydd". Hur säkert är sånt egentligen?
Det jag ogillar med att köpa online är att man inte ser hur kamerorna ser ut. Måste man ex, sträcka fingrarna i nån obekväm vinkel för att komma åt nån knapp (som on/off knappen på Nikon kamerorna), osv. Är den tung, känns okej i handen osv.. Blir ju lite bökigt att behöva skicka tillbak för att den inte känns okej i handen. Fast de kanske har en offline butik?
Brukar man tjäna på att köpa paket med hus och objektiv eller bättre köpa ett billigt hus och leta ett bättre objektiv?
Du kan juh känna på kameror i ngn butik och beställa favoriten online o få ett bättre pris :)
Du kan juh känna på kameror i ngn butik och beställa favoriten online o få ett bättre pris :)