• kesapesa

Systemkamera

Hojjo

Tänkt köpa mig en systemkamera, något som är enkelt men inte skräp. Kring 3-5000 kr.

Någon som kan ge lite råd?

• Svar på tråden Systemkamera
  • Rocket Mania
    kesapesa skrev 2016-07-12 08:18:42 följande:

Nu hade Elgiganten nått "reapris" på EOS 1200D (Canon?) för 2795, kitpaket. Ska åka förbi lokala affären och kolla för de hade lite mer än den större (haha... otroligt). 1200D sägs ju vara sämre att ta bilder inomhus, så nja...

Men jag är lite sugen på vikbar skärm faktiskt. Sökte jag på prisjakt var den billigaste med vikbar D5300 tror jag. Spelar ingen roll vilket märke, så länge den är okej att hålla i.

Den jag hade sist är Olympus VG160. Liten och nätt men enkel att få igång snabbt och diskret. Sen den som linsen repades på, Nikon Coolpix nånting. Lite tyngre men tillät att zooma när man filmade och lite annat, bättre på att ta i mörker etc.

Vikbar skärm har jag aldrig saknat på min kamera. Lägg de pengarna på en extern blixt i stället. 
  • MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-12 08:18:42 följande:

Nu hade Elgiganten nått "reapris" på EOS 1200D (Canon?) för 2795, kitpaket. Ska åka förbi lokala affären och kolla för de hade lite mer än den större (haha... otroligt). 1200D sägs ju vara sämre att ta bilder inomhus, så nja...

Men jag är lite sugen på vikbar skärm faktiskt. Sökte jag på prisjakt var den billigaste med vikbar D5300 tror jag. Spelar ingen roll vilket märke, så länge den är okej att hålla i.

Den jag hade sist är Olympus VG160. Liten och nätt men enkel att få igång snabbt och diskret. Sen den som linsen repades på, Nikon Coolpix nånting. Lite tyngre men tillät att zooma när man filmade och lite annat, bättre på att ta i mörker etc.

Jag har lite dålig koll på dom modellera så jag kan varken säga bu lr bä. Fyrsiffriga e dom enklaste har jag för mig, hur kvaliteten på bilderna blir vet jag inte. Testa googla bilder från dom husen och kolla om du tycker d e godkänt :) var ett jäkla bra pris iaf :D
  • kesapesa

Jag är nöjd så länge den är någorlunda snabb, inte som min förra som tog typ 10-15 sekunder mellan bilderna, för att inte tala om seg uppstart. Då hann ju motivet redan sticka...

Det där med vridbar skärm är jag lite osäker på ändå. Tror inte jag kommer stå och sträcka mig över ett publikhav, den är nog så tung ändå att det lär bli darrigt.

Skulle vara om man ska ta något nära marken utan att behöva ligga ner men jag vet inte.

Någon får gärna övertyga mig/mottyga mig att inte bry mig om vridbart.

Sen det där med sökaren.... Finns ju optisk, och eller bara liveview. Drar den sista mer ström? Har den inget kikaröga i?

Sen lär jag väl köpa en självutlösarkabel / trådlös och stativ också. Vet inte hur mycket man får ner i en kameraväska. Man vill ju slippa gå runt och konka på 10 kilo utrustning, haha....

Rocket Mania skrev 2016-07-12 08:24:38 följande:
    Vikbar skärm har jag aldrig saknat på min kamera. Lägg de pengarna på en extern blixt i stället. 
    En extern blixt alltså. Vad har den för fördel mot den som sitter på?

Hur törs man ta med kameran på semestern egentligen? Typ Teneriffa eller nått. Brukar ni ha den med eller ska man ta mobil/kompakt kameran istället?
  • MNLU
    kesapesa skrev 2016-07-12 17:10:04 följande:
    Jag är nöjd så länge den är någorlunda snabb, inte som min förra som tog typ 10-15 sekunder mellan bilderna, för att inte tala om seg uppstart. Då hann ju motivet redan sticka...

Det där med vridbar skärm är jag lite osäker på ändå. Tror inte jag kommer stå och sträcka mig över ett publikhav, den är nog så tung ändå att det lär bli darrigt.

Skulle vara om man ska ta något nära marken utan att behöva ligga ner men jag vet inte.

Någon får gärna övertyga mig/mottyga mig att inte bry mig om vridbart.

Sen det där med sökaren.... Finns ju optisk, och eller bara liveview. Drar den sista mer ström? Har den inget kikaröga i?

Sen lär jag väl köpa en självutlösarkabel / trådlös och stativ också. Vet inte hur mycket man får ner i en kameraväska. Man vill ju slippa gå runt och konka på 10 kilo utrustning, haha....

En extern blixt alltså. Vad har den för fördel mot den som sitter på?

Hur törs man ta med kameran på semestern egentligen? Typ Teneriffa eller nått. Brukar ni ha den med eller ska man ta mobil/kompakt kameran istället?

Jag har en sony från nex-serien, föregångaren till sony a5100 skulle jag säga så det är väl den eller a6000/6300 jag skulle kolla på idag.(6000-serien har inte vridbar skärm men filmar i 4k) Den har vridbar skärm och avtagbar blixt. Man kan köpa till objektiv mm. Man kan fota från den med telefonen så jag har inte behövt köpa fjärrutlösare än.
    Jag tycker verkligen att den vridbara skärmen är guld värd! Så smidigt om man ska fota i lite konstig vinkel och fortfarande kunna se vad man fotar. Den är dessutom tillräckligt liten för att släpa med sig, jag har haft min på flera resor. Kvalitén på foton/filmer är mer än tillräckligt bra för en fotointresserad hobbyfotograf.

• Rocket Mania

När jag tänker systemkamera tänkte jag en riktig, DSLR med spegelreflex, men det kanske inte är vad ni diskuterar här?

En extern blixt är bättre då den dels är mer effektiv och dels kommer en bit bort från objektivet (bländaren). Dessutom går den att vinkla.

Gällande vikbar skärm har jag fotat rätt mycket de senaste 15 åren och har aldrig saknat det trots att jag i perioder fotar ganska mycket makro.

• kesapesa
    Rocket Mania skrev 2016-07-12 18:16:46 följande:

När jag tänker systemkamera tänkte jag en riktig, DSLR med spegelreflex, men det kanske inte är vad ni diskuterar här?

En extern blixt är bättre då den dels är mer effektiv och dels kommer en bit bort från objektivet (bländaren). Dessutom går den att vinkla.

Gällande vikbar skärm har jag fotat rätt mycket de senaste 15 åren och har aldrig saknat det trots att jag i perioder fotar ganska mycket makro.

Det är systemkamera vi diskuterar är väl tanken i alla fall. Jag jämförde bara med tidigare kameror, om det var det du tänkte på.

Är det externa blixtar man sätter på i kabelskon? Eller är det typ mer såna där studioblixtar som man såg hos skolfotografen med lång sladd till?

Jag googlade lite på bilder med vikbar skärm och det enda jag hittade var väl typ exempel på:

www.cyberphoto.se/pana/fz200/lcd1.jpg

viccan.se/wp-content/uploads/2012/03/canon-eos-600d.jpg

cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/18/02/30/kamera-sony-5806129.jpg

Som typ när man ska fota i väldigt udda vinklar och slippa lägga sig ner på marken eller kröka sönder nacken. Det är väl det enda jag kan tänka mig. Skulle jag göra som på bild 1 skulle jag få kramp i armarna.... Men jag vet inte. Vill inte vänta för länge md att köpa för att de vridbara ska gå ner i pris heller. Vill gärna hinna lära mig kameran också :)

Brukar man få linsskydd med kameran / objektiv när man köper?
  • Rocket Mania
    kesapesa skrev 2016-07-12 20:34:41 följande:
    Det är systemkamera vi diskuterar är väl tanken i alla fall. Jag jämförde bara med tidigare kameror, om det var det du tänkte på.

Är det externa blixtar man sätter på i kabelskon? Eller är det typ mer såna där studioblixtar som man såg hos skolfotografen med lång sladd till?

Jag googlade lite på bilder med vikbar skärm och det enda jag hittade var väl typ exempel på:

www.cyberphoto.se/pana/fz200/lcd1.jpg

viccan.se/wp-content/uploads/2012/03/canon-eo...

cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/18/02...

Som typ när man ska fota i väldigt udda vinklar och slippa lägga sig ner på marken eller kröka sönder nacken. Det är väl det enda jag kan tänka mig. Skulle jag göra som på bild 1 skulle jag få kramp i armarna.... Men jag vet inte. Vill inte vänta för länge md att köpa för att de vridbara ska gå ner i pris heller. Vill gärna hinna lära mig kameran också :)

Brukar man få linsskydd med kameran / objektiv när man köper?
    Det finns olika typer av systemkameror. Jag kan inte så mkt om andra än spegelreflexerna.

Jag ställer mig fortsatt tvekande till vikbar skärm. Jag har som sagt aldrig känt behov av det. Inte med min stora DSLR och inte med min mindre kompaktkamera. Min kamera har inte ens live-visning av bild på skärmen utan jag måste titta genom "titthålet" på kameran. Kameran väger nästan 1 kilo och med största gluggen (1.5 kilo till) får man ta i lite

Extern blixt sätter du på kameran, ja. Studioblixtar är ju också roligt men helt onödigt för en vanlig amatörfotograf skulle jag säga. Då har man verkligen gått bananas!! Extern blixt klarar du dig långt med, studioblixtar behöver du inte.

Exempel på extern blixt.

Linsskydd ingår när du köper objektiv. En bra sak att införskaffa är småväskor till objektiven. Det behöver inte vara något fancy men det är bra att ha tycker jag, skyddar och förlänger livslängden på objektivet.

Den har jag. Skydd i "botten" men annars mjuk.

Lite rejälare variant, bra med karbinhake, den kan man sätta i byxhällan eller på ryggsäcken så kan man byta glugg snabbt och smidigt utan att bedöva stanna, ta av väska, rota runt.

Jag använder ingen speciell fotoväska, har aldrig hittat någon som jag gillar (köpt ett flertal och försökt men det har inte funkat för mig). Jag använder alltså en helt vanlig ryggsäck som är skön och har bra bärremmar och så har jag objektiven i småväskor i ryggan.
  • MissHelene

Bra idé med småväskor! Släpa med sig all utrustning man har e bara onödigt, sällan man kommer att fota på alla tänkbara sätt :D

Det finns jättelätta stativ man kan investera i, kommer inte ihåg vad som heter, mikrofiber? Jag kan vara ute o cykla (förmodligen^^) men det finns lätta att ta med iaf, och många som går att "fälla ihop" till små storlekar.

• MissHelene

Har funderat ett halv dygn o d kan vara kolfiber jag menar, fortfarande osäker XD ha ha!

• Rocket Mania
    MissHelene skrev 2016-07-12 23:13:14 följande:
    Bra idé med småväskor! Släpa med sig all utrustning man har e bara onödigt, sällan man kommer att fota på alla tänkbara sätt :D Det finns jättelätta stativ man kan investera i, kommer inte ihåg vad som heter, mikrofiber? Jag kan vara ute o cykla (förmodligen^^) men det finns lätta att ta med iaf, och många som går att "fälla ihop" till små storlekar.
    MissHelene skrev 2016-07-13 14:24:40 följande:
    Har funderat ett halv dygn o d kan vara kolfiber jag menar, fortfarande osäker XD ha ha!
    Haha, ja microfiber är nog tyg. Kolfiber är ett lätt material som används till tekniksaker.

Svar på tråden Systemkamera