Systemkamera
Hojjo
Tänkt köpa mig en systemkamera, något som är enkelt men inte skräp. Kring 3-5000 kr.
Någon som kan ge lite råd?
Hojjo
Tänkt köpa mig en systemkamera, något som är enkelt men inte skräp. Kring 3-5000 kr.
Någon som kan ge lite råd?
Nu hade Elgiganten nått "reapris" på EOS 1200D (Canon?) för 2795, kitpaket. Ska åka förbi lokala affären och kolla för de hade lite mer än den större (haha... otroligt). 1200D sägs ju vara sämre att ta bilder inomhus, så nja...
Men jag är lite sugen på vikbar skärm faktiskt. Sökte jag på prisjakt var den billigaste med vikbar D5300 tror jag. Spelar ingen roll vilket märke, så länge den är okej att hålla i.
Den jag hade sist är Olympus VG160. Liten och nätt men enkel att få igång snabbt och diskret. Sen den som linsen repades på, Nikon Coolpix nånting. Lite tyngre men tillät att zooma när man filmade och lite annat, bättre på att ta i mörker etc.
Nu hade Elgiganten nått "reapris" på EOS 1200D (Canon?) för 2795, kitpaket. Ska åka förbi lokala affären och kolla för de hade lite mer än den större (haha... otroligt). 1200D sägs ju vara sämre att ta bilder inomhus, så nja...
Men jag är lite sugen på vikbar skärm faktiskt. Sökte jag på prisjakt var den billigaste med vikbar D5300 tror jag. Spelar ingen roll vilket märke, så länge den är okej att hålla i.
Den jag hade sist är Olympus VG160. Liten och nätt men enkel att få igång snabbt och diskret. Sen den som linsen repades på, Nikon Coolpix nånting. Lite tyngre men tillät att zooma när man filmade och lite annat, bättre på att ta i mörker etc.
Jag är nöjd så länge den är någorlunda snabb, inte som min förra som tog typ 10-15 sekunder mellan bilderna, för att inte tala om seg uppstart. Då hann ju motivet redan sticka...
Det där med vridbar skärm är jag lite osäker på ändå. Tror inte jag kommer stå och sträcka mig över ett publikhav, den är nog så tung ändå att det lär bli darrigt.
Skulle vara om man ska ta något nära marken utan att behöva ligga ner men jag vet inte.
Någon får gärna övertyga mig/mottyga mig att inte bry mig om vridbart.
Sen det där med sökaren.... Finns ju optisk, och eller bara liveview. Drar den sista mer ström? Har den inget kikaröga i?
Sen lär jag väl köpa en självutlösarkabel / trådlös och stativ också. Vet inte hur mycket man får ner i en kameraväska. Man vill ju slippa gå runt och konka på 10 kilo utrustning, haha....
Jag har en sony från nex-serien, föregångaren till sony a5100 skulle jag säga så det är väl den eller a6000/6300 jag skulle kolla på idag.(6000-serien har inte vridbar skärm men filmar i 4k) Den har vridbar skärm och avtagbar blixt. Man kan köpa till objektiv mm. Man kan fota från den med telefonen så jag har inte behövt köpa fjärrutlösare än.
Jag tycker verkligen att den vridbara skärmen är guld värd! Så smidigt om man ska fota i lite konstig vinkel och fortfarande kunna se vad man fotar. Den är dessutom tillräckligt liten för att släpa med sig, jag har haft min på flera resor. Kvalitén på foton/filmer är mer än tillräckligt bra för en fotointresserad hobbyfotograf.
När jag tänker systemkamera tänkte jag en riktig, DSLR med spegelreflex, men det kanske inte är vad ni diskuterar här?
En extern blixt är bättre då den dels är mer effektiv och dels kommer en bit bort från objektivet (bländaren). Dessutom går den att vinkla.
Gällande vikbar skärm har jag fotat rätt mycket de senaste 15 åren och har aldrig saknat det trots att jag i perioder fotar ganska mycket makro.
När jag tänker systemkamera tänkte jag en riktig, DSLR med spegelreflex, men det kanske inte är vad ni diskuterar här?
En extern blixt är bättre då den dels är mer effektiv och dels kommer en bit bort från objektivet (bländaren). Dessutom går den att vinkla.
Gällande vikbar skärm har jag fotat rätt mycket de senaste 15 åren och har aldrig saknat det trots att jag i perioder fotar ganska mycket makro.

Bra idé med småväskor! Släpa med sig all utrustning man har e bara onödigt, sällan man kommer att fota på alla tänkbara sätt :D
Det finns jättelätta stativ man kan investera i, kommer inte ihåg vad som heter, mikrofiber? Jag kan vara ute o cykla (förmodligen^^) men det finns lätta att ta med iaf, och många som går att "fälla ihop" till små storlekar.
Har funderat ett halv dygn o d kan vara kolfiber jag menar, fortfarande osäker XD ha ha!