• kesapesa

Systemkamera

Hojjo

Tänkt köpa mig en systemkamera, något som är enkelt men inte skräp. Kring 3-5000 kr.

Någon som kan ge lite råd?

• Svar på tråden Systemkamera
  • MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-03 23:21:21 följande:
    Tänkte så. Det värsta med såna där offline butiker är säljare som klistrar sig på en. Jag tror jag stod där en 40 minuter och klämde. Sen gick jag ut. Konstigt nog kom ingen fram till mig. Brukar vara värra i vissa andra butiker...

Men hur är det med det där att det är objektivet man ska satsa pengar på och köpa ett billigt hus? Ligger det något i det eller är det en balansgång?
    Då var du i en butik med kass service :D onlinebutikerna jag köpt från har inte varit jobbiga alls, inte försökt truga på mig ngt:)

Det beror lite på priset tycker jag. Vissa paket har bra priser medan vissa försöker få ut varje möjlig krona. Kika lite på pricerunner så ser du vilka som har dom bästa priserna på det du tänker investera i. Men kan verkligen rekommendera fotokungen om du vill ha bra service och bra priser på nya saker och om du tänker köpa begagnat e cyberphoto en pålitlig sida :)
  • kesapesa

Såg ett hus som var billigare mwd objektiv på Elgiganten än utan på annan affär. Skulle varit okej och sen köpa ett dyrare objektiv löst.

Ska bara välja hus som känns okej. Nikon, Canon eller ev Sony.

Jo jag har då blivit påhoppad på onlinebutiker också, en å qnnan jobbig tjattruta som ploppar upp ;P

Hur ska man tänka i fukt/regn? Finns allväderskameror från pemtax men dyra av förklarliga skäl...

• MissHelene

Jag har ett plastskydd dom dagar jag promt måste ut i regn, annars funkar paraply :D jag har inte tid o möjlighet att fota så mkt som jag skulle vilja pga 5 månaders bäbis så har inte lagt ut en förmögenhet på sånna detaljer. Jag har canon 70d och e grymt nöjd med den. Wifi så d e lätt att få bilderna till mobilen direkt, touchskärm och vridbar"skärm" för att komma åt olika vinllar utan att bejöva lägga mig på marken lr hänga i knäväcken på en gren \(^^)/ för div bekvämligheter etc :) ja köp orginalobjektivet och köp flera sen när du vet vad du vill fota lr d kanske du redan vet?:)

• kesapesa
    MissHelene skrev 2016-07-04 23:09:32 följande:

Jag har ett plastskydd dom dagar jag promt måste ut i regn, annars funkar paraply :D jag har inte tid o möjlighet att fota så mkt som jag skulle vilja pga 5 månaders bäbis så har inte lagt ut en förmögenhet på sånna detaljer. Jag har canon 70d och e grymt nöjd med den. Wifi så d e lätt att få bilderna till mobilen direkt, touchskärm och vridbar"skärm" för att komma åt olika vinllar utan att bejöva lägga mig på marken lr hänga i knäväcken på en gren \(^^)/ för div bekvämligheter etc :) ja köp orginalobjektivet och köp flera sen när du vet vad du vill fota lr d kanske du redan vet?:)

Hur menar du vad jag vill fota? :) Blir väl blandat, landskap, semester, natur, barn, familj., nattlansdkap, osv.
  • MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-05 22:15:33 följande:
    Hur menar du vad jag vill fota? :) Blir väl blandat, landskap, semester, natur, barn, familj., nattlansdkap, osv.
    Ja d var det jag menade, om du skulle variera fotandet lr fokusera på typ macro lr fisheye lr liknande, jag har olika objektiv för div fotande och min sambo har en hel uppsjö mer än mig och jäklar vilka fina bilder han får på djur, natur, etc. Han får till riktigt fina vattenbilder, vill du kan du kika på vår fotoinstagram som vi har tillsammans, mest han som lägger ut då jag inte har tiden lr tillräckligt med armar då vi har en mammig och klängig unge :D ha ha! vi_foton heter vi där. Han varierar sitt fotande så d e kul o se vad man kan skapa :) vi kör på canon båda 2 :)
  • kesapesa

Jag ska ta mig en kik.

Det finns väl inga allroundobjektiv förståss. Standardobjektiv då 18-55 mm.

Nej men när jag är ute och reser blir det väl mycket landskap, tempelbyggnader, natur, nattstäder,osv. Har jag sällskap så blir det väl rena familjebilder. Dock svårt att tro att jG skulle palla med att släpa med macro, standard, vidvinkel , tele, mm.

Kanske är tele som gäller vid landskap/natur?

Nattbilder typ? Lyckas aldrig få en riktigt skarp bild med min digitala kompakt. Sen ser man folk med ursnygga bilder. Visst, självutlösare gör ju en del men finns det några andra idéer eller objektiv som hjälper?

• kesapesa

Kan tillägga att min absoluta maxbudget är 10000.

Men när det kommer till hus. 3-4000 är det "skräp" eller gångbart?

• Inteutanproblem

Objektivet är viktigare än kamerahuset, och det är också objektivet som är det som kostar pengar. Ska man fotografera mycket i mörka omgivningar bör man investera i en ordentlig blixt, den som brukar medfölja kamerahuset räcker inte alltid.

Jag har en Nikon D3200 och har än så länge bara det objektiv som följer med. Längtar tills dagen då jag kan köpa mig ett teleobjektiv. Hur som, den utrustning du använder påverkar självklart förutsättningarna du har för att kunna ta bra bilder. Framförallt om du ska fotografera rörliga objekt. Jag skulle aldrig kunna få så bra action bilder på mina hundar med mobilkameran eller min gamla digitalkamera som jag får med systemkameran. Vill man ta helt okej bilder med bra skärpa är en systemkamera en god investering. Vill man ta riktigt bra till fantastiska bilder däremot - då krävs det att man har ett intresse för fotografering(orka sätta sig in i inställningar, redigering mm) OCH att man har en viss känsla för det. Folk tar i regel skit tråkiga bilder. Fel ljus. Fel omgivning. Fel vinkel. Obefintlig bakgrundsoskärpa vid ex porträtt. Sånt fixar inte kameran åt en, utan det hänger på en själv. Att man lär sig och utvecklas.

• Inteutanproblem
    kesapesa skrev 2016-07-06 06:18:49 följande:

Jag ska ta mig en kik.

Det finns väl inga allroundobjektiv förståss. Standardobjektiv då 18-55 mm.

Nej men när jag är ute och reser blir det väl mycket landskap, tempelbyggnader, natur, nattstäder,osv. Har jag sällskap så blir det väl rena familjebilder. Dock svårt att tro att jG skulle palla med att släpa med macro, standard, vidvinkel , tele, mm.

Kanske är tele som gäller vid landskap/natur?

Nattbilder typ? Lyckas aldrig få en riktigt skarp bild med min digitala kompakt. Sen ser man folk med ursnygga bilder. Visst, självutlösare gör ju en del men finns det några andra idéer eller objektiv som hjälper?

Investera i ett stativ för nattbilder. Enkel förklaring i länken. Men att kunna redigera gör enormt mycket!

www.canon.se/youconnect_newsletter/tutorials/night_photography_tutorial/
  • MNLU
    kesapesa skrev 2016-07-06 06:21:51 följande:
    Kan tillägga att min absoluta maxbudget är 10000.

Men när det kommer till hus. 3-4000 är det "skräp" eller gångbart?
    Behöver absolut inte vara skräp.
    Jag skulle titta på Sony a5100 eller a6000. Nya a6300 är jag lite sugen på men den kostar precis över 10 000.

Dom är små och smidiga, vilket brukar vara ett krav för att man faktiskt ska släpa med sig kameran, samtidigt som dom tar väldigt bra bilder. Absolut tillräckligt bra för vardagsfoto, resor och sådant.
Svar på tråden Systemkamera