Systemkamera
Hojjo
Tänkt köpa mig en systemkamera, något som är enkelt men inte skräp. Kring 3-5000 kr.
Någon som kan ge lite råd?
Hojjo
Tänkt köpa mig en systemkamera, något som är enkelt men inte skräp. Kring 3-5000 kr.
Någon som kan ge lite råd?
Hade jag fått tag i ett stativ i microfiber hade jag blivit imponerad, särskilt om det stod rakt utan att säcka ihop :D
Men vilket fall, en DSLR (spegelreflex) ska jag ha. Har sett de där spegellösa typ kompaktsystemkamera (?) som ser ut som en kompaktkamera med stort objektiv på. Ser fan perverst ut xD
Hade jag fått tag i ett stativ i microfiber hade jag blivit imponerad, särskilt om det stod rakt utan att säcka ihop :D
Men vilket fall, en DSLR (spegelreflex) ska jag ha. Har sett de där spegellösa typ kompaktsystemkamera (?) som ser ut som en kompaktkamera med stort objektiv på. Ser fan perverst ut xD
Jag skummar över om jag slaviskt måste ha optisk eller icke viewfinder.
I så fall är den billigaste med vridbar skärm cirka 5400 kr, Nikon D5100
Annars är det kring 2900 - 3400 för ett hus.
Kikar på någon av Canon EOS 1200 eller 1300D alternativt
Nikon D3200 eller D3300
Ja d e juh en hel djungel! D e skitsvårt o välja bara en faktiskt :D
Tyvärr har man inte ekonomi till flera ^^
Jag vet inte om du menar att köpa hus begagnad eller även objektiv. Jag vågar inte köpa begagnade objektiv då jag är rädd för repor/oseriösa säljare. Speciellt Tradera är intw helt säkert då jag redan erfarat idioter som beter sig illa och Tradera gör ingenting.
Jag kikade på en Sony A58 när jag försökte känna på kameror. Jag funderar dock fortfarande på det där med optisk eller liveview sökare. Får känslan av att liveview drar mer ström. Tror tyvärr bara liveview fanns på A58.
Vet fortfarande inte om jag ska prioritera vridbar"skärm eller inte.
Tanken med kameran är att den ska vara enkel och kunna tas med på ex resan, semestern, i vardagsrummet,mm. Jag går sällan runt i skogen med vanliga kameran och fotar så tror inte det blir nån sån typ hobby om du förstår.
Använder en Sony Android E3004G om jag inte minns fel.
Får ursäkta om jag lät lite barsk och ointresserad men hade för mig att Sony och Pemtax var både dyrare och mer komplicerade.
Det jag ser fördel med system är väl kontrollen över vad man tar för bilder. Visst, min gamla Olympus VG 160 är bättre än vad mobilen presterar men fokus, ISO, slutare, jag tror det skulle kunna bli bättre än den.
Jag vill inte lägga för mycket pengar på kameran om jag mot all förmodan skulle tröttna eller så illa.
Anledningen till att jag i viss mån undviker begagnat är väl atr jag inte vet skicket, och våndan och besväret av att behöva leta och kanske returnera ett dåligt hus är väl sådär. Men fotosidan kanske är mer pålitlig än Blocket?
Däremot objektiv är jag mer rädf att köpa begagnat. Som sagt , den andra kameran har repor i linsen...
När jag provade kameror på Elgiganten kunde man direkt se i sökaren bilden framför sig, slippa förlita sig på att ingen sol lyste ivägen för skärmen som på kompakt-systemkameran. Vissa fick man lov att slå på dock och utan batteri var det mörkt på skärmen. Vissa sökare visade lite bildinfo nedanför också, och fokuspunkter.
Nu hafe de barn en Sony där och minns inte exakt hur det såg ut i den. Om on off läget påverkade vad man såg i sökaren.
Finns ju spehellösa men de har väl bara skärm förstår jag.
Annars så känns det ju klart bättre att slippa leta IS och VR objektiv för varje nytt objektiv. Pemtax var väl ofta väderskyddade om jag hört rätt.
Köpte nog Olympusmodellen på rea för jadu... 3-4 år sen. Sen är det en Nikon Coolpix 9300 om jag inte minns fel. Den var lite tyngre men har nu fått repor på linsen. Olympusmodellen går ju som sagt an men känner att jag vill kunna göra bättre ifrån mig bildmässigt, och blir väldigt inspirerad av att kunna styra mer själv.
Jag lånade en kamera av min mor för länge sedan (15 år sen kanske) som jag fotade i stan med, gav väldigt fint djup i bilderna men har aldrig lyckats få det med dessa "nyare" saker.... Är ju klart, det ska inte vara något tungt och komplicerat jox man bär med sig heller.
När jag var i bergen och vandrade passade den lilla kompakten bättre. Låg bra i fickan och bara snabbt att få upp och fota/filma och så ner igen. Men är man på andra resor, gruppresor, buss, osv så lär väl en system kännas bättre och få mer tid till bättre bilder. Är väl tanken, bl.a.
Det som fortfarande surrar i huvudet är det där med liveview / evf / optisk sökare och ev. vridbar skärm. Det jag läst om EFV och liveview är att responsen laggar mot en optisk sökare. Frågan är vad man ser i sökaren om det är liveview / EVF på kameran. Är det helt svart när den inte är påslagen eller kan man ändå se något och kunna zooma / fokusera?
Vill ju gärna ha möjlighet att kunna slå av storskärmen när man tittar i sökaren, för att spara ström.
Sedan finns ju dessa spegellösa kameror. Känns lite onödigt att ha en spegelreflex om det ändå inte går att använda sökaren optiskt, eller är jag ute på fel tankar?
Jag gjorde en sökning på Blocket i området men fick inte fram några Sony, bara Nikon 1100 och Canon D3100.... Är väl folk som gör sig av med gamla modeller eller tröttnat kanske... Vrakpriser i vilket fall.
Jag rekommenderar också Pentax, en begagnad K5 eller K3 är väldigt mycket kamera för pengarna.