• kesapesa

Systemkamera

Hojjo

Tänkt köpa mig en systemkamera, något som är enkelt men inte skräp. Kring 3-5000 kr.

Någon som kan ge lite råd?

• Svar på tråden Systemkamera
  • MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-06 06:18:49 följande:

Jag ska ta mig en kik.

Det finns väl inga allroundobjektiv förståss. Standardobjektiv då 18-55 mm.

Nej men när jag är ute och reser blir det väl mycket landskap, tempelbyggnader, natur, nattstäder,osv. Har jag sällskap så blir det väl rena familjebilder. Dock svårt att tro att jG skulle palla med att släpa med macro, standard, vidvinkel , tele, mm.

Kanske är tele som gäller vid landskap/natur?

Nattbilder typ? Lyckas aldrig få en riktigt skarp bild med min digitala kompakt. Sen ser man folk med ursnygga bilder. Visst, självutlösare gör ju en del men finns det några andra idéer eller objektiv som hjälper?

Ett tele räcker bra i många sammanhang då investera i ett sånt först o främst tycker jag. Och som ngn skrev, köp stativ! Blixt behöver du inte då det räcker med en gatlykta lr liknande i närheten när du fotar, resten löser du med inställningar i kameran, roligt o testa sig fram :) jag fick ett fisheye objektiv av min sambo i dag, fyller år, e sjuuuuuukt glad! :D
  • MissHelene

Investera i en smidig kameraväska så får du plats med allt tänkbart, jag har en smidig väska som jag har 1 kamerahus, 4 objektiv, 1 stativ, div andra fotogrejer, filter o sånt, majskrokar etc :)

• kesapesa
    MissHelene skrev 2016-07-06 18:01:33 följande:

Investera i en smidig kameraväska så får du plats med allt tänkbart, jag har en smidig väska som jag har 1 kamerahus, 4 objektiv, 1 stativ, div andra fotogrejer, filter o sånt, majskrokar etc :)

Haha, majskrokar, föräldrarnas bästa vän...

Tele, är inte de typ sjukt lång, eller är det bara värstingobjekriv?
  • MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-06 23:42:34 följande:
    Haha, majskrokar, föräldrarnas bästa vän...

Tele, är inte de typ sjukt lång, eller är det bara värstingobjekriv?
    Det finns olika och du behöver juh inte ett gigantiskt. jag kör 200 objektiv och sambon 300 och d täcker alldeles utmärkt för oss:D om du hunnit kika på vår instagram så fotar han för d mests med d. Landskap, fåglar, alla foton med lång slutartid etc, på insekter kör han macro, bröllopsbiler med fisheye osv, jag kör 90% med med mitt 200 då jag gör d mesta e enarmad när vi d ute.
    Ja majskrokarna e nästan viktigare att komma ihåg att ta med sig än objektiven :D ha ha!
  • kesapesa

Då ska jag först å främst försöka hitta ett hus att bo i... haha.

Fanns ju en uppsjö varianter. Hittat ett gäng mellan 3000-5000. Nikon, Sony, Canon. Då kommer frågan om man ska sikta på AF-assist med lampa eller blixt. Sen har vissa bara Liveview som sökare medan vissa även har optisk sökare. För och nackdel med bara Liveview?

Funderade också på om det där med vridbar skärm kan vara något. Då var de naturligtvis lite dyrare.

• MissHelene

Jag älskar canon så rekommenderar d huset ;) ha ha!

Jadu d har jag ingen större koll på vad d e faktiskt. Enda som du ska tänka på när su köper objektiv om du vill göra d lite lättare för dig e att se till att den har stabilisator lr vad d heter i sig. För e objektivet tungt och du måste stå blixtstilla för att ta en bild så tröttnar man snabbt, ska du använda stativ varje gång funkar d juh galant men d finns lättare lösningar^^
    Jag ljög tidigare såg jag, min sambo kör med sitt 500 när han fotar fåglar etc :D

Jag har vridbar skärm och det är guld värt. Vill du fota från låg höjd och uppåt tex så underlättar d då du bara behöver sätta dig på huk istället för att lägga huvudet på marken :D som brukar ha touchskärm också vilket jag tycker e bra. Lätt o pyssla med inställningar etc :)

• MissHelene

Jag anvämder aldrig lampa lr blixt, tror inte du kommer behöva d heller om du inte vill lägga pengar på d dvs. Lightroom e ett skitbra redigeringsprogram där du kan göra bilderna lite ljusare om dom skulle bli mörka, det programmet e som att ställa in inställningar på kameran typ så jag gillar det då d e lätt stt fixa till den om man fått en kanonbild fast den kanske blivit lite för mörk lr för ljus. Min sambo använder lampa när han fotar macro men d var du inte inne på har jag för mig. Porträtt o sånt kan man använda lampor man har hemma :)

• kesapesa
    MissHelene skrev 2016-07-10 20:44:02 följande:

Jag älskar canon så rekommenderar d huset ;) ha ha!

Jadu d har jag ingen större koll på vad d e faktiskt. Enda som du ska tänka på när su köper objektiv om du vill göra d lite lättare för dig e att se till att den har stabilisator lr vad d heter i sig. För e objektivet tungt och du måste stå blixtstilla för att ta en bild så tröttnar man snabbt, ska du använda stativ varje gång funkar d juh galant men d finns lättare lösningar^^

Jag ljög tidigare såg jag, min sambo kör med sitt 500 när han fotar fåglar etc :D

Jag har vridbar skärm och det är guld värt. Vill du fota från låg höjd och uppåt tex så underlättar d då du bara behöver sätta dig på huk istället för att lägga huvudet på marken :D som brukar ha touchskärm också vilket jag tycker e bra. Lätt o pyssla med inställningar etc :)

Tja min förra digitalkamera väger nog 100-200 gram, de jag sett nu väger 4-500, plus objektiv dårå.

Är lite tveksam till om jag ska ha vridbar skärm eller inte. Ska man köpa ett hus för 4-5000 och sen objektiv på det... då spricker min budget.
  • MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-10 23:09:28 följande:
    Tja min förra digitalkamera väger nog 100-200 gram, de jag sett nu väger 4-500, plus objektiv dårå.

Är lite tveksam till om jag ska ha vridbar skärm eller inte. Ska man köpa ett hus för 4-5000 och sen objektiv på det... då spricker min budget.
    Du kan juh köpa "starkit" kamera med objektiv, 18-55 tror jag brukar följa med canon, ingen större skillnad i pris o man klarar sig bra med d fram tills man har råd att köpa flera :) så började jag.
    Är det stor pris skillnad på vridbar? Jag kollade inte sånt innan jag köpte för jag letade rätt på d jag ville ha o betalade typ :D

Ja dom väger juh lite dom rackarna, jag funderar på att köpa batterigrepp lr vad d heter, vet du vad jag menar? :D kameran blir juh tyngre då d blir fler batterier i men o andra sidan får du ett förbaskat bra grepp om den :)
  • kesapesa

Nu hade Elgiganten nått "reapris" på EOS 1200D (Canon?) för 2795, kitpaket. Ska åka förbi lokala affären och kolla för de hade lite mer än den större (haha... otroligt). 1200D sägs ju vara sämre att ta bilder inomhus, så nja...

Men jag är lite sugen på vikbar skärm faktiskt. Sökte jag på prisjakt var den billigaste med vikbar D5300 tror jag. Spelar ingen roll vilket märke, så länge den är okej att hålla i.

Den jag hade sist är Olympus VG160. Liten och nätt men enkel att få igång snabbt och diskret. Sen den som linsen repades på, Nikon Coolpix nånting. Lite tyngre men tillät att zooma när man filmade och lite annat, bättre på att ta i mörker etc.

Svar på tråden Systemkamera