• jens85

    Min norrländska sambo vantrivs i Stockholm

    För 7 år sen var jag uppe i Norrland och blev tillsammans med en tjej från Östersund. Eftersom jag bor/bodde i utkanten av Stockholm så slutade det med att hon ganska snabbt flyttade till Stockholm för att kunna vara med mig.


    Vi är fortfarande tillsammans och bor ihop. Hon har ett bra jobb (enligt mig) och det mesta är på pappret bra. Förutom EN grej... Hon hatar Stockholm.


    Enda sedan starten av vårt förhållande har det varit ett stort problem. Hon vill absolut inte bo i Stockholm och säger hela tiden att om vi skulle göra slut så skulle hon flytta tillbaka samma dag.


    Hon känner sig stressad här, saknar naturen och tycker att folk här allmänt är för fokuserade på karriär. Även fast vi bor nära natur, skog och vatten så duger det inte. Hon blir näst intill deprimerad av att vara bosatt här.


    Jag har svårt att flytta på mig eftersom jag har barn med mitt ex och är rätt bunden att stanna här.


    Är det någon som känner igen sig? Är det inte ganska vanligt att folk flyttar från Norrland till Stockholm? Hur klarar sig de andra? Finns det något man kan göra för att få henne att trivas bättre här eller är det helt enkelt kört?


    Väldigt tacksam för svar.

  • Svar på tråden Min norrländska sambo vantrivs i Stockholm
  • jens85

    Tack för era svar. Om jag inte hade haft barn hade jag nog kunnat bo lite var som.


    Vad är det som gör att det är så enormt viktigt med var man bor? Är det just stressen som är största problemet eller är det mer saker?

  • jens85

    Vi har pratat om att flytta ännu mer "off" men hon säger att det inte skulle hjälpa så mycket. Det är just Norrland som gäller tydligen.

  • jens85
    daimstrut skrev 2016-07-05 19:57:54 följande:

    Har ni råd med en liten sommarstuga dit ni kan åka på helgerna?


    Det kan nog gå att spara ihop till på sikt. Att åka snowboard är en av mina största hobbys så jag gillar att vara där uppe.
  • jens85

    Som det är nu så åker hon upp dit själv så fort hon har semester och åker även upp på helgerna titt som tätt. När hon kommit hem därifrån säger hon alltid hur skönt det är att vara "hemma igen" (Stockholm). Så allt verkar ju inte vara perfekt där uppe heller. Men efter bara nån vecka så börjar det om.

  • jens85
    Lisasmor skrev 2016-07-05 20:02:03 följande:

    Har hon några vänner i stan från sin hemstad/ trakten hon kommer ifrån? Annars kanske det kan vara värt att göra en sådan efterlysning här på familjeliv tex. Jag är själv från Stockholm och skulle uppskatta vänner härifrån om jag flyttade till norraste Norrland.


    Hon hade ganska många förut. Hälften har flyttat tillbaka (vilket inte riktigt hjälper situationen) och resterande jobbar väldigt mycket.
  • jens85
    Anonym (S) skrev 2016-07-05 20:26:33 följande:
    Jag känner mig inte helt hemma i sthlm så för ett gäng  år sedan så testade jag att flytta hem igen, men det tog nog ungefär ett halvår innan jag flyttade därifrån. Jag har blivit tillräckligt påverkad av Sthlm för att inte klara av att "bo mitt ute i ingenstans", samtidigt som Sthlm aldrig kommer bli riktigt hemma för mig.Kanske har blivit något liknande för henne?

    Det är mycket möjligt att det blivit så. Jag själv har så svårt att förstå att platsen man bor på kan vara så avgörande om hur man mår.


    Flyttade du tillbaka till Stockholm eller till mindre stad?

  • jens85
    Anonym (S) skrev 2016-07-05 20:41:57 följande:
    Jag bor i gbg nu men skulle kunna flytta till sthlm. Trivs dock inte jättebra på något av ställena.. gillar inte heller stressen och hetsen, men klarar inte av när det blir segt och dött.. Hade velat ha en ännu större stad men med ett lugnare tempo. lite mer chill. Låter kanske lite som att säga att jag vill ha en lång klänning som är kort haha. 
    Haha, nä men jag förstår precis vad du menar. Jag har bott i Stockholm hela mitt liv och kan inte direkt säga att jag stortrivs heller. Finns mycket som skulle kunna vara bättre. Känns dock som den "perfekta platsen" kanske inte finns. Finns för och nackdelar med olika ställen men det finns ingen plats som har allt.
  • jens85
    fjanten skrev 2016-07-05 20:53:42 följande:

    Jag är från norraste norrland och skulle ALDRIG kunnat bo i Stockholm. Alldeles för stressigt, kallt, opersonligt och stort... Klarar av en helg i Stockholm, men längtar oftast hem samma dag som jag kommer dit. Bor i Västerås just nu. Lugnare stad (kanske för att detta också är en industristad i grunden? Jag är från Kiruna), men ändå varmt och inte för stort. Jag kan förstå din tjej, och jag skulle ha så så sååå svårt för att kunna stå ut att bo i Stockholm. Även om jag verkligen älskade min partner.


    Okej, jag förstår. Men du tycker att det fungerar 100% i Västerås? För den distansen skulle jag nog klara av. Jag har flera kollegor som pendlar mellan Västerås och Stockholm dagligen.
  • jens85
    Anonym (Fattar) skrev 2016-07-05 21:14:14 följande:

    Var bor ni nu? Det finns ju ställen som är mer "lantliga" än andra.


    Nu bor vi i Hässelby. Nära till natur osv. men desto längre till jobben.
  • jens85
    Anonym (Västeråsare) skrev 2016-07-05 21:27:28 följande:

    Västeråsare som bor i Stockholm och har bott i Östersund.

    ja, jag upplever att det finns stora likheter mellan Västerås och Östersund, inte som städer, inte ifråga om natur men däremot hur människorna är.

    Jag kände mig aldrig främmande i Östersund, men det kan jag fortfarande göra i Stockholm fast jag har bott här ganska många år.

    Västerås är en suverän stad, cirka 1000 procent bättre än sitt rykte.


    Okej, kul att höra ändå. Ska helt klart berätta det för henne :)
  • jens85
    Anonym (eremiten) skrev 2016-07-05 21:50:22 följande:

    Jag skulle dö inombords om jag tvingades bo i en storstad. Jag pluggade i Stockholm i 2 år och trodde jag skulle bli galen, lyckades byta till universitetet i Umeå men så snart jag var klar med studierna flyttade jag ut i "skogen".
    Jag jobbar hemifrån, med undantag för de ggr jag måste infinna mig på huvudkontoret, lämnar jag väldigt sällan min hemort. Det finns ca 200 invånare på orten och för mig är det paradiset.
    Jag kan inte fatta hur någon vill trängas med tusentals okända människor nästan dygnet runt i en stad som aldrig är tyst.


    Jag förstår helt klart charmen i det. Men det jag har svårt att förstå hur man kan dö inombords av att bo på en annan plats, men en dag kanske jag förstår :) Är det kanske att man inte är van vid stressen? Jag själv upplever ingen stress här. Jag tycker det är jättelugnt förutom att det är för mycket folk ibland på tunnelbanan.
  • jens85
    Anonym (Fattar) skrev 2016-07-05 21:59:17 följande:
    Vad tror du om att röra er mer utåt Stenhamra, Svartsjö, Adelsö, Lovö o s v? Just Hässelby skulle jag inte säga är så särskilt nära natur om man nu vill ha lite mer genuint. Tycker jag iaf...

    Är själv lantis som numera bor i Sthlm. Upplever själv inte stressen eftersom att jag både bor och arbetar långt ifrån den. Tänker att man får välja område efter behov...
    Det skulle nog fungera bättre, vi har pratat om de områdena faktiskt. Däremot blir det väldigt långt till jobb och så. Men det kanske skulle vara värt det.
  • jens85
    Söder73 skrev 2016-07-05 22:03:30 följande:

    Hm, tycker att det är taskigt av henne att gnälla när du faktiskt inte kan flytta. Iallafall mitt tips är norr om Uppsala. Det ser ut som Norrland och folk pratar typ norrländska:)
    Hjälp vad långt tänker du!
    Det fina är att man kan åka tåg rätt snabbt från Tierp, sen byta i Uppsala. Dryga timmen så är du framme i Stockholm. Om man vill ta bilen så går E4:an raka spåret. Ni kan ju åka upp och reka;)


    Haha ja, det känns inte så kul när det har gått så långt att det påverkar vårt förhållande så mycket. Hon spenderar delar av semestern där uppe och helger titt som tätt vilket gör att vi får mindre tid och pengar att göra grejer ihop.


    Bra tips där, får checka det :)

  • jens85
    Anonym (Ja) skrev 2016-07-05 22:17:48 följande:

    Vad jobbigt för er båda! Jag är från Göteborg, men flyttade till Stockholm med min dåvarande, som var därifrån. Jag trivdes inte alls i Stockholm, tyvärr. Inget för mig. Flyttade hem igen, och det har jag aldrig ångrat. Samtidigt förstår jag att det är jobbigt för dig, du har mycket begränsade möjligheter att flytta pga dina barn. Jag har barn här nu, och kan inte flytta härifrån . Nu är min sambo från Göteborg han med, men det hade varit extremt jobbigt om han inte var härifrån och inte trivdes och ville flytta hem... Det jag tänker är om ni har möjlighet att skaffa en stuga, typ fritidsboende i hennes hemtrakter. Blir inte samma sak som att "flytta hem, men ändå en kompromiss?


    Ja, det kanske är nåt sånt man får göra. Dels flytta längre ut här och fixa något boende i hennes hemtrakter. Antingen det eller så får hon nog flytta tillbaka hem utan mig. =/
  • jens85
    fjanten skrev 2016-07-05 23:00:57 följande:
    Jag älskar Västerås! Och många av mina släktingar från norr har flyttat ner hit, så jag är nog inte helt ensam om det.
    Västerås verkar vara the shit alltså :)
  • jens85

    Tack så jättejättemycket för alla svar! Varenda svar hjälper verkligen och jag läser allas svar även fast jag kanske inte hinner svara på allt.

    Det hjälper mig att förstå henne genom att se vad ni skriver, fortsätt gärna!

Svar på tråden Min norrländska sambo vantrivs i Stockholm