• damoli

Hur långt är normalt att duscha?

Jag och min sambo (vi flyttade ihop för några veckor sedan) har haft vårt första gräl. Vi har endast en varmvattentank på 100 liter och den brukar ta slut då jag duschar. Detta har jag klockat och det tar exakt 6 minuter för att varmvattnet ska ta slut. Notera att jag endast duschar så länge om min sambo inte är hemma eller om han inte har gått upp (och inte verkar göra det på ett bra tag heller).

Min sambo säger att 6 minuter är på tok för länge. Jag sa att tidigare då jag bode i lägenhet så duschade jag vanligtvis 15-20 minuter då jag tycker det är avslappnande och skönt. Han säger att det är ONORMALT att duscha så länge. Att när man duschar så "Blöter man ner sig. Sen stänger av vattnet, tvålar in sig, sätter på vattnet och sköljer av sig. Det ska ta cirka 2 minuter".

Visst om han bara vill duscha 2 minuter men är det verkligen onormalt att duscha i 15-20 minuter?

Och är 6 minuter på tok för långt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur långt är normalt att duscha?
  • Anonym (Blä)
    Anonym (BUS eller vad?) skrev 2016-07-14 19:13:59 följande:

Vad snackar du om??!!  Du måste tänka på brun-utan-sol-preparat.

Nej. Googla på solning och läs. Spec solarium.
  • neverpreggo

Jag duschar nog ofta 15-20 min med hårtvätt. Kan vara snabbare om jag ska bara duscha av mig givetvis men duschen är rätt lugnande för mig...

Tänkte på en sak... Stänger jag av vattnet blir duschgolvet jättekallt (och jag) men är väl annat om det blir väldigt varmt i badrummet eller att golvet inte blir så kallt.

• Ecilalle

Oj o-o

Jag duchar ju förfan i 40min..

Till mitt egna försvar så duchar jag i kallt vatten (33*) och sen har jag ganska tjockt hår, samt att det händer två gånger i veckan då jag tvättar håret och allt, det tar ju tid :p

• race

Jag duschar nog på 15-20 minuter om jag schamponerar mig och inte skyndar mig, men på någon minut om jag inte duschar håret. 

• MNLU

Jag hade inte kunnat duscha så snabbt. Visst, om jag bara ska ta en snabbdusch utan att tvätta håret så kan det gå på en halvminut om jag måste, men det känns ju inte som att jag rengjort mig särskilt grundligt i så fall..

Ska jag tvätta håret är jag körd...jag har hår nästan ner till midjan och dessutom väldigt tjockt..jag får liksom jobba lite bara för att få det genomblött...
    Ska jag klara mig på 2 minuter så har jag 24 sek per steg, dvs 24 sek för att blöta håret, 24 sek för att skölja ut schampot osv om jag stänger av emellan..tveksamt om det hade fungerat... Det tar i alla fall en kvart-20 minuter för mig att duscha fast då stressar jag inte, skulle nog kunna vara lite snabbare om jag hade behövt. Jag hade ju förresten fått sluta raka mig om jag var tillsammans med din kille iaf...

Jag hade aldrig klarat av att stressa sådär. Antingen hade jag behövt hitta ett alternativt ställe att duscha, tex gymmet, köpt en ny varmvattentank eller så hade jag flyttat.. duschandet är viktigt:)

• Anonym (Olika)
    Anonym (Blä) skrev 2016-07-14 20:08:56 följande:

Nej. Googla på solning och läs. Spec solarium.

Lägger mig i OT- debatten: du får nog själv ta och googla detta, det gjorde jag eftersom du uppmuntrade till det. Mycket märklig skröna du har gått på. Melanin aktiveras inne i huden, inte på huden. Just det, precis som D-vitamin.
  • volvo142
    Anonym (Amina) skrev 2016-07-14 08:24:03 följande:
    Men får ni inte dåligt samvete när ni duschar så länge??? Vilka miljöbovar!
    Nej helt ointresserad helt ärligt älskar att duscha länge
  • Anonym (hur länge)
    damoli skrev 2016-07-13 14:15:58 följande:

Jag och min sambo (vi flyttade ihop för några veckor sedan) har haft vårt första gräl. Vi har endast en varmvattentank på 100 liter och den brukar ta slut då jag duschar. Detta har jag klockat och det tar exakt 6 minuter för att varmvattnet ska ta slut. Notera att jag endast duschar så länge om min sambo inte är hemma eller om han inte har gått upp (och inte verkar göra det på ett bra tag heller).

Min sambo säger att 6 minuter är på tok för länge. Jag sa att tidigare då jag bode i lägenhet så duschade jag vanligtvis 15-20 minuter då jag tycker det är avslappnande och skönt. Han säger att det är ONORMALT att duscha så länge. Att när man duschar så "Blöter man ner sig. Sen stänger av vattnet, tvålar in sig, sätter på vattnet och sköljer av sig. Det ska ta cirka 2 minuter".

Visst om han bara vill duscha 2 minuter men är det verkligen onormalt att duscha i 15-20 minuter?

Och är 6 minuter på tok för långt?

Hur "långt" jag brukar duscha?
    Tja, jag jag brukar ha munstycket ungeför två meter över golvet.
  • trollefur

6 minuter i en dusch med tank på 100 liter tycker jag verkar väldigt lite duschtid? Hur varmt duschar du? Jag hade en på 30 liter i mitt gamla hus innan jag böt den å då kunde hag duscha ungefär 5-10 min beroende på hur varmt jag ville ha. Kan det verkligen stämma?

• Anonym
    Anonym (Amina) skrev 2016-07-14 08:24:03 följande:

Men får ni inte dåligt samvete när ni duschar så länge??? Vilka miljöbovar!

Men får du inte dåligt samvete när du köper jeans? Det går åt 10.000 liter vatten för att producera ett par.
Svar på tråden Hur långt är normalt att duscha?