• damoli

Hur långt är normalt att duscha?

Jag och min sambo (vi flyttade ihop för några veckor sedan) har haft vårt första gräl. Vi har endast en varmvattentank på 100 liter och den brukar ta slut då jag duschar. Detta har jag klockat och det tar exakt 6 minuter för att varmvattnet ska ta slut. Notera att jag endast duschar så länge om min sambo inte är hemma eller om han inte har gått upp (och inte verkar göra det på ett bra tag heller).

Min sambo säger att 6 minuter är på tok för länge. Jag sa att tidigare då jag bode i lägenhet så duschade jag vanligtvis 15-20 minuter då jag tycker det är avslappnande och skönt. Han säger att det är ONORMALT att duscha så länge. Att när man duschar så "Blöter man ner sig. Sen stänger av vattnet, tvålar in sig, sätter på vattnet och sköljer av sig. Det ska ta cirka 2 minuter".

Visst om han bara vill duscha 2 minuter men är det verkligen onormalt att duscha i 15-20 minuter?

Och är 6 minuter på tok för långt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur långt är normalt att duscha?
  • volvo142
    Anonym skrev 2016-07-15 00:17:07 följande:
    Men får du inte dåligt samvete när du köper jeans? Det går åt 10.000 liter vatten för att producera ett par.
    Får dåligt samvete. eftersom man stöttar slaveri. äckliga förhållanden på barn etc. när man köper kläder i dom flesta kläderna. det är ju värre med transporterna. än vattnet om nu miljön är viktigare en människor enligt dig,,
  • Anonym

"Och är 6 minuter på tok för långt?"

Nej, duschar man tillsammans så är 6 minuter på tok för kort.

• Haskel
    Alessia skrev 2016-07-14 19:11:47 följande:

Det är stor vattenbrist på sina håll i landet bl a på Öland och kusten...

VATTENBRIST PÅ ÖLANDFörvånadFörvånadFörvånad
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2016-07-15 11:43:08 följande:

VATTENBRIST PÅ ÖLAND

Ja, det har skrivits om detta mycket. Grundvattennivån är låg och det finns inte någon naturlig sötvattensresovoar på Öland. Man pratade om att ta in sötvatten från fastlandet.

Problemet med många kustnära områden är att när grundvattennivåm sjunker så kan det komma in saltvatten istället i de brunnar som ligger nära kusten.
  • PixieP

Jag får absolut inte dåligt samvete pga en 15-minutersdusch eftersom vattenkvaliteten skulle bli skitdålig om precis alla snålade in på vatten. Man måste ha lite bra vatten att rensa ut det dåliga med. Tänk på alla som ör sjuka med smittsamma sjukdomar - ska vi dricka deras toaletteringar så krävs det mycket rengöring och renare vatten att spä ut det med, och antagligen lite antibiotika också.

• PixieP
    volvo142 skrev 2016-07-15 00:20:44 följande:

Får dåligt samvete. eftersom man stöttar slaveri. äckliga förhållanden på barn etc. när man köper kläder i dom flesta kläderna. det är ju värre med transporterna. än vattnet om nu miljön är viktigare en människor enligt dig,,

Använd bara begagnade kläder då.
  • Anonym (Blä)
    PixieP skrev 2016-07-15 14:04:12 följande:

Använd bara begagnade kläder då.

Men dom är ju oxå tillverkade på något sätt, från början!?
  • Anonym (M)

Jag duschar ca 5 minuter varje morgon, använder shampoo och duschtvål. Sen händer det dock att jag duschar igen under dagen, tex för att jag är frusen, för att onanera i duschen, efter träning eller om jag har huvud/muskelvärk. Om jag duschar med sambon tar det också längre tid. "Under dagen"-duschningarna kan ta mellan 15-30 minuter.

Stänger aldrig av vattnet under shamponering etc, då fryser man ju ihjäl.

• Flash Gordon
    damoli skrev 2016-07-13 14:15:58 följande:
    Jag och min sambo (vi flyttade ihop för några veckor sedan) har haft vårt första gräl. Vi har endast en varmvattentank på 100 liter och den brukar ta slut då jag duschar. Detta har jag klockat och det tar exakt 6 minuter för att varmvattnet ska ta slut. Notera att jag endast duschar så länge om min sambo inte är hemma eller om han inte har gått upp (och inte verkar göra det på ett bra tag heller).

Min sambo säger att 6 minuter är på tok för länge. Jag sa att tidigare då jag bode i lägenhet så duschade jag vanligtvis 15-20 minuter då jag tycker det är avslappnande och skönt. Han säger att det är ONORMALT att duscha så länge. Att när man duschar så "Blöter man ner sig. Sen stänger av vattnet, tvålar in sig, sätter på vattnet och sköljer av sig. Det ska ta cirka 2 minuter".

Visst om han bara vill duscha 2 minuter men är det verkligen onormalt att duscha i 15-20 minuter?

Och är 6 minuter på tok för långt?
    100 liter varmvatten (plus det kallvatten det späs ut med) på sex minuter?

Va?!

Byt duschmunstycke.

Vi talar om kanske 20-25 liter i minuten om dina siffror stämmer.

Ett normalt duschmunstycke idag ger runt 5-6 liter i minuten.

Då kan du duscha sex minuter och det finns varmvatten kvar.
  • sagaceline

En snabbdusch för mig är 15-20 minuter. Och då är det in - tvätta - ut som gäller. Kan dock duscha i över en timme om jag vill, och ingen klagar på det. Gött :) Badar dock hellre o då tar det över 2 timmar oftast :)

• Asirna

Förr i tiden kunde jag duscha i en timme, nu duschar jag  på ca 5 minuter.

Var dock skönare förr när man bara kunde få den timmen för sig själv.

• Flisan79
    sagaceline skrev 2016-07-16 02:12:52 följande:

En snabbdusch för mig är 15-20 minuter. Och då är det in - tvätta - ut som gäller. Kan dock duscha i över en timme om jag vill, och ingen klagar på det. Gött :) Badar dock hellre o då tar det över 2 timmar oftast :)

Precis samma här!
Svar på tråden Hur långt är normalt att duscha?