• damoli

Hur långt är normalt att duscha?

Jag och min sambo (vi flyttade ihop för några veckor sedan) har haft vårt första gräl. Vi har endast en varmvattentank på 100 liter och den brukar ta slut då jag duschar. Detta har jag klockat och det tar exakt 6 minuter för att varmvattnet ska ta slut. Notera att jag endast duschar så länge om min sambo inte är hemma eller om han inte har gått upp (och inte verkar göra det på ett bra tag heller).

Min sambo säger att 6 minuter är på tok för länge. Jag sa att tidigare då jag bode i lägenhet så duschade jag vanligtvis 15-20 minuter då jag tycker det är avslappnande och skönt. Han säger att det är ONORMALT att duscha så länge. Att när man duschar så "Blöter man ner sig. Sen stänger av vattnet, tvålar in sig, sätter på vattnet och sköljer av sig. Det ska ta cirka 2 minuter".

Visst om han bara vill duscha 2 minuter men är det verkligen onormalt att duscha i 15-20 minuter?

Och är 6 minuter på tok för långt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur långt är normalt att duscha?
  • myskmalva

Allt duscha längre än nödvändigt är fullkomligt normalt. :) När jag tvättar håret står jag i duschen i ungefär en kvart.

• Aniiee
    Haskel skrev 2016-07-13 16:17:07 följande:

En hundraliters varmvattenberedare räcker normalt sett till ungefär ett badkar. Så minst 20 minuters dusch. Endera är det fel på eran, eller är så din sambo så snål, att han ställt den på ca 30 grader. 

En dusch på ca 6 minuter är inte mycket. Snarast ganska kort för kvinna, normalt för en man.

Säg det till min brorsa, som gärna står i duschen i 60-90 minuter en vanlig tisdagkväll =P
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Tecum
    Aniiee skrev 2016-07-13 16:37:35 följande:
    Säg det till min brorsa, som gärna står i duschen i 60-90 minuter en vanlig tisdagkväll =P
    Inte konstigt att det blir vattenbrist när folk slösar så...

Jag fixar att duscha på två minuter men 6 min. är inte länge, särskilt inte för en kvinna. Men om det tar över 20 minuter har ni för mycket fritid...
  • Tecum
    Haskel skrev 2016-07-13 16:17:07 följande:
    En hundraliters varmvattenberedare räcker normalt sett till ungefär ett badkar. Så minst 20 minuters dusch. Endera är det fel på eran, eller är så din sambo så snål, att han ställt den på ca 30 grader. 

En dusch på ca 6 minuter är inte mycket. Snarast ganska kort för kvinna, normalt för en man.
    De kanske har en äldre beredare, de var betydligt mindre. Kan också vara elementet i den som är defekt så den inte ger tillräcklig värme. Men ett bra tips är annars att skruva upp termostaten.
  • Aniiee
    Tecum skrev 2016-07-13 16:47:52 följande:

Jag fixar att duscha på två minuter men 6 min. är inte länge, särskilt inte för en kvinna. Men om det tar över 20 minuter har ni för mycket fritid...
    Tur att vi har snålspolande dusch =P hjälper lite i alla fall.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • sextiotalist
    Tecum skrev 2016-07-13 16:47:52 följande:

Då tar det längre tid att duscha
  • Anonym (Amina)

Jag har ganska långt afrohår, med andra ord tjockt och mycket, och det har aldrig hänt att jag stått 15 minuter i en dusch! 5-6 min räcker gott och väl.

• viseversa

Men om vattnet tar slut när du duschar kanske du ska göra som han säger och stänga av vattnet när du tvålar in dig. Har ni sån liten tank kan man tänka på att den andra också kanske vill duscha varmt. Vi har ju dock ingen vattentank så jag kan ju duscha i 30 min om jag vill det. Men hade vi haft en sån liten tank som ni har så skulle jag rätta mig efter det.

• lövet2

Om jag tvättar håret och duschar för att bli ren, så är mitt rekord 9 minuter. Håret ska bli genomblött, allt schampoo ska sköljas ut och balsamet ska ju för sjutton sitta i 2 minuter också.
    Om jag tar en kalldusch på sommaren bara för att skölja av mig, så kan jag klara det på 30 sekunder.

En normal stressfri dusch med intvålning tar ca 8 minuter utan hårtvätt och ca 15 minuter med hårtvätt.

• Zadre

Saknar alternativet "Mellan 5-15 min". För mej tar det ca 10 min om jag är effektiv. 2 min räcker inte på långa vägar.
    Men din sambo har fel, att duscha så länge som 15 min är defenitivt INTE onormalt utan snarare det normala (tror t.o.m. det är normalare att duscha längre än så efter att ha läst vissa trådar här på FL). Så kort tid som 6 min är nästan rekord om man ska bli ren dessutom. Men har man så liten tank som ni har så får man ju försöka effektivisera så mycket som möjligt. Att stänga av vattnet när man schamponerar hår/tvålar in kropp är inte speciellt orimligt i den situationen.

Svar på tråden Hur långt är normalt att duscha?