• damoli

Hur långt är normalt att duscha?

Jag och min sambo (vi flyttade ihop för några veckor sedan) har haft vårt första gräl. Vi har endast en varmvattentank på 100 liter och den brukar ta slut då jag duschar. Detta har jag klockat och det tar exakt 6 minuter för att varmvattnet ska ta slut. Notera att jag endast duschar så länge om min sambo inte är hemma eller om han inte har gått upp (och inte verkar göra det på ett bra tag heller).

Min sambo säger att 6 minuter är på tok för länge. Jag sa att tidigare då jag bode i lägenhet så duschade jag vanligtvis 15-20 minuter då jag tycker det är avslappnande och skönt. Han säger att det är ONORMALT att duscha så länge. Att när man duschar så "Blöter man ner sig. Sen stänger av vattnet, tvålar in sig, sätter på vattnet och sköljer av sig. Det ska ta cirka 2 minuter".

Visst om han bara vill duscha 2 minuter men är det verkligen onormalt att duscha i 15-20 minuter?

Och är 6 minuter på tok för långt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur långt är normalt att duscha?
  • Spaceman
    ITpappan skrev 2016-07-13 18:18:13 följande:

5-20 minuter är nog normalt.

Fokus här bör kanske ligga på er VVB, som verkar ha problem. Antingen har ni för låg Temp, vilket kan leda till Legionella (ev farligt). Tempen på varmvatten ska vid tapptället vara 55-60 grader.

Eller så har ni en massa kalk i beredaren, eftersom den bara räcker 6 minuter. 100 liter ska räcka 20-30 minuter beroende på munstycke.

Vi har 275 liter. Räcker till 4 personer lätt, á 10-15 minuter.

Dags att byta VVB, kanske? Vår kostade 8000kr på nätet ny. Nibe.

Bara 60 grader? Jag har min inställd på max. (95 grader/35 liter) man måste ju ha vettigt diskvatten... hade jag haft 60 så hade det inte blitt många minuter dusch.
  • volvo142

5/25 30 minuter är normalt enligt mig beroende på humör och om nån har långt hår osv,

• Aniiee
    PixieP skrev 2016-07-13 21:45:27 följande:

Jag har nog aldrig tagit en dusch (eller ett bad!) som varat kortare än 15 minuter. Snarare runt 15-20-25 minuter såvida det inte är en snabb avsköljning efter solning, det kan gå på 4-6 minuter. Jag har tjockt och mycket hår, det tar tid och noggrannhet att schamponera och balsamera och så vidare.

Och vad är det för fel på det??

Dumt av dig att duscha direkt efter du solat (om du solar ute, alltså). Du sköljer brt allt D-vitamin.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • ITpappan
    Spaceman skrev 2016-07-14 01:11:52 följande:
    Bara 60 grader? Jag har min inställd på max. (95 grader/35 liter) man måste ju ha vettigt diskvatten... hade jag haft 60 så hade det inte blitt många minuter dusch.
    Du har inga barn i huset hör jag :)
  • Anonym (Amina)

Men får ni inte dåligt samvete när ni duschar så länge??? Vilka miljöbovar!

• ITpappan
    Anonym (Amina) skrev 2016-07-14 08:24:03 följande:

Men får ni inte dåligt samvete när ni duschar så länge??? Vilka miljöbovar!

Själv klimatkompenserar jag all min bilkörning och duschning.
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2016-07-14 02:06:21 följande:

Dumt av dig att duscha direkt efter du solat (om du solar ute, alltså). Du sköljer brt allt D-vitamin.

D-vitamin bildas i huden, inte på huden. Så nej, man duschar inte bort d-vitamin såvida du inte skrubbar bort huden
  • LillaJag06

Har växt upp i lägenhet/bostadsrätt och på senare år i hus.
    Jag har alltid älskat att duscha länge om möjligheten funnits men är man många i ett hus går det ju såklart inte.
    Vi hade en regel att man fick duscha Max 10 minuter och att duschen skulle stängas av inför hårschamponering. Gällde väl bara mig då jag har tjockt hår ner till rumpan.
    Min styvpappa är inte den som gillar att stå i varmt vatten och han duschar på några minuter. 2-4 min.
    I snott skulle jag nog säga att 5 minuter är lagom om man är många.

Nu bor jag och min familj i bostadsrätt och vi badar 2-3 ggr i veckan och duschar jag själv är det väl knappt 10 min om jag inte aka ha hårinpackning. Rakar jag mig stänger jag av vattnet även om jag inte betalar för varmvattnet.

Lite luddigt svar men ville ge en lite större bild.

Att du duschar i 6 minuter rycker inte jag är lång tid alls.
    Kvinnor har ofta längre hår och måste skölja noggrant.

• PixieP
    Aniiee skrev 2016-07-14 02:06:21 följande:

:- D sov du på biologi lektionerna?
Svar på tråden Hur långt är normalt att duscha?